USB-poorten nieuwste iMac

Binnenkort is de kans groot dat ik overga op de aanschaf van een USB hub.
De kans is groot dat ik deze ooit met mijn nieuwe, nog aan te schaffen, iMac wil gebruiken.

Voor de aanschaf van die hub is het wel handig om te weten welke poorten de iMac heeft. Ik heb in de Apple Store app gekeken en in mactracker, zelfs op Wikipedia. Ik weet echter niet of het USB-C of USB-A is. Er staat wel steeds bij dat het USB 4 en/of thunderbolt 4 is, maar daar heb ik dus weinig aan.

Ik ga nog even zoeken op de Apple website of ik het daar kan vinden. Mocht ik deze reactie niet aanpassen, kan iemand mij dan uit de brand helpen? Iemand die zo’n nieuwe M1 iMac heeft bijvoorbeeld?

Edit1:
Het is USB-C: iMac 24" - Specificaties - Apple (NL)

Je kunt het nergens lezen op die site, maar je kunt het goed zien op het plaatje.
Helaas betekent dit wel dat ik op zoek moet naar een nieuwe hub om te kopen. Degene die ik op het oog had, had een USB-A als host…

Maak niet de fout om een iMac te kopen me maar twee usb-c poorten. Een usb-dock lost hier ook niets aan op.

1 like

Tip: kijk op everymac.com.

1 like

iMac met 2 of 4 poorten,

1 like

Niet de eerste heeft maar 2 poorten,

Het aantal poorten is niet alleen het verschil, maar die tweede heeft een toetsenbord met Touch ID en dat is verrekte handig.

Dat was ik geenszins van plan. Die instapmodellen zijn vaak niet aan te raden. Goede kans dat de iPhone SE een uitzondering is.
De aanschaf voor mijn volgende, 4e, iMac staat pas gepland voor 2026. Ik wil echter wel futureproof zijn met deze hub, ook al is deze bedoeld voor mijn Playstation 5.

Ik dacht dat everymac hetzelfde deed als mactracker. Blijkbaar niet, want Every Mac geeft blijkbaar meer gegevens dan dat mactracker doet. Het is wel een fijne app die laatste.

Stiekem zijn er best wat verschillen tussen het instapmodel iMac en een stapje hoger:

Meer poorten
Een beter toetsenbord (Touch ID)
Een extra kern GPU
Gigabit Ethernet (het instapmodel heeft dus enkel Wi-Fi, maar dat zal vast aanpasbaar zijn)

Gelukkig is het instapmodel qua configuraties wel aan te passen. Toch vind ik het een vreemd model.
Oh, ik scrollde nog wat op de pagina. Het toetsenbord en Gigabit Ethernet zijn toe te voegen. Check de pagina.
Het grootste verschil zit 'm dus in de hardware, de extra kern GPU en inderdaad in de poorten.

Hoe dan ook, ik kwam onder andere op deze hub uit:
https://www.coolblue.nl/product/823504/kensington-ch1000-usb-c-4-poorts-usb-hub.html

Ik vind 'm alleen wel een beetje aan de prijs voor wat ie moet doen…

Waarom heeft het huidige 24" model slechts 4 USB-poorten?
Gaan ze de 27" iMac wel 6 poorten geven?
Ik vind 4 nogal weinig op een apparaat dat je niet aan kunt passen. Je zou bijna zo’n USB hub in de voet nemen van € 150.

Er zijn wel betere inclusief HDMI, kaartlezer en ethernet voor het zelfde bedrag

Toen de iMac uitkwam dacht ik van ik koop de instapper want mijn vorige was ook de instapper en daar was ik heel erg tevreden over. Maar toen ik meer onderzoek ging doen heb ik toch de duurste optie gekozen met oog op de toekomst. Naast het aantal poorten vond ik het belangrijk dat ik bekabeld kan internetten want wifi in huis is niet altijd stabiel en dan was er nog het puntje interne opslag. Ik wil niet min of meer verplicht cloud services gebruiken of er constant een extra externe schijf aan hebben hangen dus minimaal 512GB was voor mij ook een must. Heb nog even aan 1TB zitten denken maar dat prijskaartje vond ik weer net te hoog. Er hangt bij mij een Satechi USB hub aan en dat werkt prima.

Die USB hub heeft ook een HDMI poort een extra USB-C, 3 USB-A, wat kaart lezer slots en een internetpoort. Dat laatste had van mij niet gehoeven maar misschien wel handig als die van de powerbrick het niet meer doet of als ik iets anders ook bekabeld wil aansluiten.

De USB Hub is bedoeld voor bij mijn Playstation 5.
Het beestje moet in de toekomst ook werken met mijn iMac als de Playstation in onbruik is geraakt.

Het is dus niet nodig dat ie een kaartlezer, ethernetpoort of HDMI poort heeft. Ik heb uiteindelijk slechts 40 euro betaald voor een Sitecom USB Hub met 2x A en 2x C.
Dan kan 2 arcade sticks aansluiten en ook 2 Dual Sense controllers opladen via USB-C <> USB-C.

De voornaamste reden waarom het Host gedeelte van de USB Hub USB-C is, is omdat ik #futureproof wil zijn, niet omdat ik dat nodig heb. Ik had ook gewoon een goedkoop USB-A hubje kunnen nemen en die dan later afdanken. Dat wil ik echter niet doen.

Hopenlijk is het een powered hub…

Jazeker. De eerste die ik gekocht had, was dat niet. Terwijl dat echt een must was en het volgens de website van Coolblue ook zo geadverteerd werd. Dus die heb ik terug gebracht.
Nu heb ik een ander klein hubje die op zo’n beetje elk punt beter is dan de vorige die ik had.

Ik heb 'm eerder deze dag nog een keer extra getest en mijn beste vriend en ik kunnen nu Street Fighter V spelen op de Playstation 5 zonder dat ik gedoe heb met achterin kabels steken.
Om de een of andere reden kon Sony niet beslissen of ze USB-A of USB-C aan de voorkant wilde hebben, waardoor die er nu van allebei 1 poort zit.
Ach ja.

Nu heb ik dus een hub waarmee ik ooit in de toekomst wellicht ook apparatuur zoals mijn USB-A muis aan kan sluiten op mijn (M3?) (27") iMac - hopelijk met 6 poorten…
Alleen vooralsnog is deze dus bedoeld voor mijn PS5. :slight_smile:

:+1: