USB stick voor Mac en PC, kan dat??

Hello,

Bij ons op de universiteit wordt ik min of meer gedwongen USB sticks te gebruiken. Dat vind ik op zich niet erg, maar dan wil ik ze graag wel ook thuis kunnen gebruiken. Kan dat met alle USB sticks of moet ik daarvoor een bepaald merk nemen? En kan het uberhaupt wel? Of moet ie dan elke keer geformateerd worden?

Thanx, Meref

Met Apacer en Lexar kan het sowieso. Gewoon zo geformatteerd laten als je ze koopt. Apacer Handy Steno is relatief de beste koop, en wordt compleet geleverd met USB-dock en draagkoordje. Met als voordeel dat het bij elke PC boer te koop is. Lexar kan je o.a. vinden bij Dixons, maar wordt kaal geleverd, d.w.z.: zonder USB kabel en draagkoordje.

Als je in de buurt van Amsterdam woont: de Ceintuurbaan aflopen vanaf ongeveer het Roelof Hartplein. Het barst daar van de PC zaken.

ik werk heel veel met usbsticks bij mij op school en de meest goedkope en vreemde sticks van iedereen zijn intussen in mijn ibook geweest en heb nog nooit gehad dat ze niet werkte...

Okee dan. Ik zal vrijdag als ik weer op de universiteit ben eens kijken welk merk ze daar verkopen....op zich is het volgens mij wel voordelig om ze daar aan te schaffen dus misschien moet ik het maar gewoon 's proberen... :D

Heb bij de Mediamarkt een 256 Mb Cruzer mini SanDisk gekocht voor 65Euro. Werkt PERFECT zonder driver of iets dergelijks, gewoon in de USB van mijn Mac en Windhoosbak en alles gaat vlekkeloos.

heb toevallig vanmiddag by MyCom een Apacer Handy Steno gekocht. 256 MB voor € 69,-

Ik heb drie Macs, een op OS9 een met Jaguar en een met Panther.

Als ik hem in het toetsenbord van mijn Blue/white steek, dan krijg ik de melding dat de USB poort niet genoeg stroom levert. Misschien omdat het het nieuwste tyoe ("Fastest In The World) is en dat deze meer stroom (100mA) verbruikt dan de oudere 1.1 types ?

Onder Jaguar had ik problemen met kopieren van bestanden naar het ding. “De bewerking kon niet worden voltooid omdat zich een fout heeft voorgedaan”
Ik heb hem toen geformateerd met schijfhulpprogramma, maar nu mount ie niet onder Panther.

Hij verschijnt wel bij systeemprofiel, maar niet op de desktop. Het lukt me niet om hem te mounten.

Ik dacht dat het heel handig zou zijn, maar die verwachting is niet uitgekomen.

Vreemd, werkt bij mij perfect onder systeem 8.6 en 10.2.6. Maar het is altijd beter om te werken met een powered HUB of direct op de USB aansluiting van de Mac. Als je hem op het toetsenbord aansluit, hou er dan rekekning mee dat je toetsenbord en je muis ook power trekken van dezefde lijn.

Toen ik mijn SanDisk kocht werd ik er op gewezen dat ik wel een "Mac-compatible" moest nemen. Goede (Mac)voorlichting overigens bij Mediamarkt. Er is dus kennelijk wel degelijk een verschil in de sticks, en bij mij werkt alles probleemloos, Panther, Jaquar, Windows 2000 en Windows XP.

Ook via mijn toetsenbord USB aansluiting!!!

Ik heb ook zo'n apacer handy steno. Nergens last van, geniaal ding. De meeste sticks gebruiken teveel stroom voor de ongevoede usb poorten op je toetsen bord. Daarom is die USB dock ook zo handig Gewoon in een poort op de kast van je mac stoppen en klaar.

Ik heb ook al de meest uiteenlopende USB sticks in mijn 12" pBookje gehad. Nooit ergens probleen mee. Enige nadeel van die apacer is dat het nogal een dik ontwerp is. Als die in een poort van mijn pbook zit, is de andere niet goed meer te gebruiken! Ik zou dus een smallere kopen - dat dat zijn ze bijna allemaal, geloof ik.

Veel info staat in een test van Ars Technica van 8 sticks, hier. Sommige gaan kennelijk ook goed op de usb-poorten op 't toetsenbord, prijsverschillen zijn aanzienlijk, dus even opletten wat je koopt.

Ok, even acherin gestoken en dan doet ie het wel. Dus het ligt niet aan de systeemversie maar aan de USB poort. maar is heel erg onhandig gezien de situatie hier, moet je achter je mac kruipen en stekkers gaan verwisselen. Zou handig zijn als het ook werkt in je toetsenbord, daar is die poort tenslotte voor.

Volgens systeemprofiel terkt ie 100 mA. Dat is precies evenveel als een muis, en ik gebruik geen muis dus stroom genoeg zou je zeggen. En als ik een muis aansluit krijg ik de mededeling (dat er niet genoeg stroom is) niet.

het blijft behelpen, zal kijken of ik het ding nog terug kan brengen.

[bewerk][quote:63631a61a2=“Waterman”]Daarom is die USB dock ook zo handig Gewoon in een poort op de kast van je mac stoppen en klaar.[/quote:63631a61a2]

ja, als je een poort vrij hebt wel :frowning:

Ik heb een 32 MB stick, maar ik heb 'm niet bij de hand en ik weet niet van welk merk ie is, maar hij komt bij de Media Mart Rotterdam vandaan, en hij werkt NIET lekker tussen OS X en sommige Windhozen. Zijn er ineens bestanden weg enzo.

Tussen X onderling en Windhoos onderling is het weer geen probleem.

Mischien moet ik m eens (her)initialiseren, kan dat eigenlijk wel?

Het eerste wat ik ooit aanschafte: een powered USB HUB. Het begint met een printer, en dan...... heb je aan twee poortjes niet meer genoeg. Idd is de Apacer een tikkie breed, maar wel zo degelijk.

[quote:71651b4dc2="snipper"]Ik heb een 32 MB stick, maar ik heb 'm niet bij de hand en ik weet niet van welk merk ie is, maar hij komt bij de Media Mart Rotterdam vandaan, en hij werkt NIET lekker tussen OS X en sommige Windhozen. Zijn er ineens bestanden weg enzo.

Tussen X onderling en Windhoos onderling is het weer geen probleem.

Mischien moet ik m eens (her)initialiseren, kan dat eigenlijk wel?[/quote:71651b4dc2]
Bij (her)initialiseren loop je het risico dat die Mac only wordt. Wat tussen Windows en Mac OS X handig is, is om in ieder geval je file’s te voorzien van extensie’s.

Volgens mij is het niet aan te raden om zo'n stick in het toetsenbord te steken omdat de spanning te laag is! Of klopt dat niet wat ik nu zeg?

[quote:182260c9cb="Zora la rousse"]Het eerste wat ik ooit aanschafte: een powered USB HUB. Het begint met een printer, en dan...... heb je aan twee poortjes niet meer genoeg. [/quote:182260c9cb]

bij mij zal het het laatste zijn wat ik aanschaf. Ik heb een hekel aan stekkers, snoeren en aan adapters. Als ik onder mijn tafel kijk word ik licht onpasselijk. Om niet te spreken van het brandgevaar en verbruik van al die apparaten die maar stroom staan te verbruiken. Ik doe nog liever een apparaat weg dan dat er weer twee dingen bijkomen waar snoeren uitkomen.

Ik kocht 2.5 jaar geleden een usb stickje van Apacer, tegelijk met de imac. Nooit problemen gehad, hij doet het overal, windows 98+ en mac. Ook in toetsenbord e.d. Het ontwerp is te dik, maar daar hebben wel meer merken last van. Verder een geniaal ding, nooit hoeven installeren (behalve windows 98 ) en werkte altijd, zelfs kleine programma's draaide ik direct van het stickje ( internet spelletjes de op de Universiteit niet geinstalleerd kunnen worden of quicktime dat domweg niet geinstalleerd mag worden op de Universiteit!?) Met het configureren van mn iPod had ik meer problemen, deze moest ik uiteindelijk windows formatteren om em op windows en mac te kunnen gebruiken, vrij vervelend aangezien er al aardig wat gig aan muziek en bestanden op stond. Kortom USB-sticks zijn handig voor het uitwisselen van bestanden tussen mac en windows

[quote:d0b707460a="EagerB0bNerd"]heb toevallig vanmiddag by MyCom een Apacer Handy Steno gekocht. 256 MB voor € 69,-

[…]

Onder Jaguar had ik problemen met kopieren van bestanden naar het ding. “De bewerking kon niet worden voltooid omdat zich een fout heeft voorgedaan”
Ik heb hem toen geformateerd met schijfhulpprogramma, maar nu mount ie niet onder Panther.

Hij verschijnt wel bij systeemprofiel, maar niet op de desktop. Het lukt me niet om hem te mounten.[/quote:d0b707460a]
Al geprobeerd te mounten met disk utility? Anders (zucht zucht) formatteren op een peecee…

[quote:d0b707460a]Ik dacht dat het heel handig zou zijn, maar die verwachting is niet uitgekomen.[/quote:d0b707460a]

Ik kan niet meer zonder USB sticks. Heb zelf een Kingston 256, mijn SO een 128 onbekend merk, en mijn zoon een 128 flashhopper. Allemaal werken ze probleemloos crossplatform.

henk

[quote:c2e3aed344="EagerB0bNerd"][quote:c2e3aed344="Zora la rousse"]Het eerste wat ik ooit aanschafte: een powered USB HUB. Het begint met een printer, en dan...... heb je aan twee poortjes niet meer genoeg. [/quote:c2e3aed344]

bij mij zal het het laatste zijn wat ik aanschaf. Ik heb een hekel aan stekkers, snoeren en aan adapters. Als ik onder mijn tafel kijk word ik licht onpasselijk. Om niet te spreken van het brandgevaar en verbruik van al die apparaten die maar stroom staan te verbruiken. Ik doe nog liever een apparaat weg dan dat er weer twee dingen bijkomen waar snoeren uitkomen.[/quote:c2e3aed344]

Heb een Belkin USB port switch, die de USB printer deelt tussen max 4 machines, in mijn geval een Cube en een peecee. werkt te gek…

henk

[quote:77cf4f421c="Hans Flick"]Toen ik mijn SanDisk kocht werd ik er op gewezen dat ik wel een Mac-compatible moest nemen.[/quote:77cf4f421c] wat een klets. [quote:77cf4f421c]Goede (Mac)voorlichting overigens bij Mediamarkt.[/quote:77cf4f421c] nou daar heb ik anders nog nooit wat van gemerkt.

henk