USB-uitgangen alleen aan de linkerkant

Volgens statestieken zijn er meer rechtshandigen dan linkshandigen. Dan vraag ik mij af: waarom zitten op de MacBook Core Duo dan alle (2) USB-uitgangen aan de linkerkant? Nu ik een muis aansluit met een kort draad (voor reizen), heb ik net genoeg speling om er mee te werken. Heeft iemand daar een logische verklaring voor?

Jazz

Ik heb de Mac nu ongeveer een half jaar en eerlijk gezegd ben ik verre van overtuigd dat ie beter is dan mijn Windows-laptop. Een definitieve switch zit er nog zeker niet in.

Omdat de DVD drive aan de rechterkant zit. I don't know, nooit over nagedacht eigelijk. Dit ontwerp is eigelijk al zo sinds de witte iBook G3 uit 2001...

Maar je gaat me niet vertellen dat je ‘verre van overtuigd’ bent alleen maar omdat de USB poortjes aan een andere kant zitten dat wat jij handig vindt…

Dat is de keuze van de fabrikant... Elk merk kiest dat zelf natuurlijk.

Overigens heb je dan niet zo’n geweldige muis te pakken, als dat draadje zo kort is. :? De meeste notebook-muizen zijn hierop zeker voorzien (ook de desktop-varianten) en bovendien werken de (meeste) notebookmuizen draadloos.

Haha, wel nee! Jij hebt al behoorlijk wat oplossingen voor mijn problemen gezorgd, dus dit is echt niet enige hoor. En met die USB had ik ook pas door toen ik die muis kon gebruiken. Maar het is weer 1 van de dingen waarvan ik denk, nou, moet dat nou echt zo??

misschien wel juist omdat de meeste rechthandig zijn.

klein ideetje;
je hebt soms er korte snoeren van usb en als de usb aan de rechterkant had gezeten, hadden ze in de weg gezeten
als je met je muis bezig bent :wink:

is het meest logisch

Maar waarom heeft de MBP dan wel de poorten links zitten. Voordeel van links is natuurlijk dat je rechts geen uitstekende stekkers hebt waar je tegenaan kunt stoten.

Nog iets irritants aan de MB, het snoertje van de muist loopt achter de MB langs, maar zit al snel klem zodra je de display even wat verder naar achteren duwt.

Daar zat ik ook aan te denken (met die dradenkluwen rechts). Dat zou de reden kunnen zijn.

Dat lijkt me nogal wiedes dat het de keuze van de fabrikant is ; ) Vraag was alleen waarom…
De meeste, maar iedereen z’n makke.

[quote:dd89828b35="jazzvb"] Ik heb de Mac nu ongeveer een half jaar en eerlijk gezegd ben ik verre van overtuigd dat ie beter is dan mijn Windows-laptop. Een definitieve switch zit er nog zeker niet in.[/quote:dd89828b35]

Na alle positieve verhalen heb ik sinds een klein jaartje ook een MacBook (Pro) en hoewel 'ie lekker werkt en Mac OS X een prettig besturingssysteem is, ben ik het zeker met je eens dat ik eveneens verre van overtuigd ben van de schijnbare superioriteit van Mac OS X ten opzichte van Windows XP (of Ubuntu).
Heb ondertussen ook aardig wat gewerkt op andere Macs en de keren dat een programma onverwacht ermee kapte is ook al niet meer op één hand te tellen. Als dat dan aan de machine ligt en niet aan het OS, dan zijn de machines wel van een niet al te beste kwaliteit (5 Macs met allemaal hetzelfde ‘euvel’ vind ik trouwens wel erg toevallig).

Maar dat geheel offtopic natuurlijk. :innocent:

Dan ligt het misschien aan het programma?

En waarom de poorten langs links zitten? Omdat Steve linkshandig is :wink:

@jazzvb Het is misschien ook een off-topic vraag, maar ik ben wel benieuwd op basis waarvan jouw 'macervaring' blijkbaar nogal tegenvalt?

Laat ik voorop stellen dat ik er helemaal geen windows ‘bashing’ van wil maken. Over het algemeen word hier uiteraard met (soms te) veel lof over apple gesproken.

Daarom is het misschien interessant om eens een andere kant van het verhaal te horen. Is het vooral het OS wat je niet aanstaat? of de hardware matige kant? Of misschien dat programma’s soms te vaak onverwacht stoppen?

@xvisx: Starten de gecrashte programma’s in windows ook vrijwel altijd weer probleemloos op zonder totale systeemherstart?

Kortom, kun je een voordelen/nadelen lijstje maken van Windows versus OSX?
En dan vooral op basis van wat je zelf in de dagelijkse praktijk tegenkomt?
De standaard lijstjes kennen we al…

(En laat je niet gek maken door de snelle kortzichtige antwoorden die er geheid op gaan volgen!)

Ik ben benieuwd!:slight_smile:

Groeten,
Steven.

Ik woon samen met nog zo'n verstokte windowsgebruiker :D Zij heeft een acer laptop en daar zitten de USB aansluitingen allemaal rechts -- nee dat is makkelijk als er een paar USB stekkers in zitten. Krengen zitten dus echt in de weg als je met een muis aan het bewegen bent.

USB aansluitingen links is volgens mij dan toch een nettere oplossing, ik bedoel hoe vaak zit je nu werkelijk van al je tijd achter de laptop USB stekkers in te pluggen ?

Er zijn trouwens prachtige muisjes te koop die alleen maar een soort van USB dongle hebben - muis zelf is dan draadloos.
Die oplossing lijkt mij simpeler als het hele ontwerp van een macbook dan maar af te doen als zijnde ‘voor verbetering vatbaar’

On topic: Op mijn MBP zit zowel links als rechts een USB-poort. Hier zit de dvd-drive dan wel weer aan de voorkant, wat bij de MB niet zo is.

Daarnaast zit er in de MB(P) natuurlijk bluetooth, dus dat is natuurlijk mooi in combinatie met de Mighty Mouse wireless versie. Weet niet of Apple het zo bedacht heeft, maar je zou dus niet eens een usb-kabel nodig hoeven te hebben voor een muis.

Daarnaast zijn ook veel muizen van bijv. Logitech gewoon draadloos: alleen stickje insteken (of zelfs ook bluetooth) en werken. Dán is het wel weer fijn dat je usb-stick links zit, want anders zou die (net als bovengenoemde kabels) alleen maar in de weg zitten.

Kortom, aan beide kanten had ideaal geweest. Maar dat kost iets meer ruimte en ruimte kost (schijnbaar) geld (MBP). :innocent:

Gewoon met je andere hand leren muizen, moest ik ook i.v.m. RSI. Nu kan ik met links en rechts even snel met de muis over weg, erg handig 8)

[quote:0e55dd974d="stuurt"] @xvisx: Starten de gecrashte programma's in windows ook vrijwel altijd weer probleemloos op zonder totale systeemherstart?[/quote:0e55dd974d]

Jazeker. Het gaat trouwens om de programma’s VLC Player, Adobe Reader, Photoshop en Firefox, in wisselende mate. Op mijn Macbook crasht VLC vrij vaak en Adobe Reader iets minder vaak, maar toch teveel naar mijn smaak. VLC geeft ook problemen op die van een klasgenoot. Op de Mac van een huisgenoot crasht Photoshop meer dan het toeval kan zijn. Het betreft zowel Mac OS X 10.4.11, 10.5.2 als 10.4.10. Programma’s zijn allen legaal (hoewel CS3 op meer Macs is geïnstalleerd dan toegestaan…). Het ligt dus aan het OS of de hardware en niet aan de software (Photoshop is bij mij nog niet gecrasht). Beetje teveel toeval namelijk dat op verschillende nieuwe machines teveel verschillende software te vaak het laat afweten.

Op m’n XP-bak -tegenwoordig een Ubuntu-experimentje- crashten bovengenoemde programma’s lang niet zo vaak. Ik zie de veel geroemde betrouwbaarheid van OS X niet terug, en datzelfde heb ik van 4 Mac-eigenaren in m’n omgeving ook al vernomen. Dat ik dus wellicht een wat minder toestel heb, geloof ik ook niet zo meer, daarvoor gaat ook teveel mis met die andere Macs. En statistisch gezien is de kans wel heel erg klein dat al die bakken van mindere kwaliteit zijn. En mocht dat wel zo zijn, dat zegt dat denk ik wel wat over de geleverde kwaliteit.

[quote:0e55dd974d]Kortom, kun je een voordelen/nadelen lijstje maken van Windows versus OSX?
En dan vooral op basis van wat je zelf in de dagelijkse praktijk tegenkomt?[/quote:0e55dd974d]

Zie hierboven, dat is mijn voornaamste bezwaar. Ik zie niet echt hele grote voordelen van OS X ten opzichte van het -ook op dit forum- verketterde XP, terwijl ik dat na alle verhalen wel had verwacht.

[quote:0e55dd974d](En laat je niet gek maken door de snelle kortzichtige antwoorden die er geheid op gaan volgen!)[/quote:0e55dd974d]

Dat typische fanboy gedrag negeer ik per definitie. :wink:

[quote:9902429549="xvisx"]VLC Player, Adobe Reader, Photoshop en Firefox, in wisselende mate.[/quote:9902429549] VLC is altijd al buggy en crashgraag geweest. Adobe software heeft momenteel nog veel problemen met Leopard ( crasht de Adobe software ook op de Tiger machine ? Zo ja, heb je extra lettertypes geinstalleerd ? ), FireFox heb ik geen persoonlijke ervaring mee, maar de laatste versies waren volgens horen zeggen wel minder stabiel dan gewoonlijk.

Maar we dwalen af… :wink:

Een beginnetje:

1. soms zijn de iconen rechtsboven verwisseld, terwijl ik er niet aan heb gezeten

2. ik heb erg veel problemen gehad met iPhoto:

• kan niet kiezen welke foto’s ik wil importeren
  • onhandig gedoe met namen geven
  • vind het ook onprettig dat de Mac zelf kopieen aanmaakt. Deze zijn weliswaar 4kb geloof ik, maar waarom?
  • hij maakt automatisch foto’s van filmpjes. Waarom? Ik heb deze een keer verwijderd en stuitte weer eens op problemen en hij bleef zeggen dat ie foto’s niet kon vinden. Kon niks meer doen en bleef steeds vastzitten. Ben er uiteindelijk achter gekomen wat het was. Iets waarvan ik dacht: doe effe normaal (zo’n groot probleem voor zo’n simpele oplossing)
  • kan aan mij liggen maar ik kon niet kiezen naar welke map ik de foto’s wilde importeren
  • iPhoto herkende op een gegeven moment geen jpgs meer. Alle foto’s weg.
  • genoeg over dit programma…
  1. een muzieklijst die ikzelf heb aangemaakt bevat mijn favoriete nummers. Er zijn nummers die hij nooit afspeelt en andere weer erg vaak. Slaat nergens op, alle liedjes zijn toch favorieten?

2. laatst sloot ik het programma Poisened af. Wilde die toch weer een connectie aanleggen met dit programma. Na 15 keer op ‘deny’ geklikt te hebben, werd ik gek en heb ik de Mac uitgezet

3. ik vind de starttoon irritant, is nergens voor nodig. Als er iets mis is, komt er toch wel een pop-upvenster. Die toon schijn je wel te kunnen verwijderen met extra software. Daar gaan we weer: waarom toch?

4. de volgende knoppen zitten er niet op (ja, een combinatie, maar soms heb je twee handen nodig!): home, end, delete, print screen, page up, page down

5. in de Finder zie je maar 1 foto. In Windows worden ze in de Verkenner allemaal getoond, dat is veel handiger.

6. als je in de Finder voor de eerste weergave-optie kiest, krijg ik zo ongeveer 20 bestanden over elkaar heen!! Nee, dat is handig… Ik ben dus gedwongen om voor de twee andere te kiezen

7. de datum een andere notatie geven, is een crime

8. er is mij meerdere malen geadviseerd om dingen in de Finder te doen/veranderen en niet in het programma zelf (zoals iTunes en iPhoto). Het zal z’n redenen wel hebben maar ik vind dat niet gebruikersvriendelijk

9. als je een programma sluit door op de rode x te klikken, sluit het programma niet volledig. Hallo, ik klik toch niet voor niets op die x?

10. de finder sluit nooit geheel af. Prima, maar je moet ‘m wel speciaal openen. M.a.w. met apple+tab kun je ‘m niet terughalen als je ‘m afsluit. Die logica snap ik niet

Ik weet dat een aantal punten door mijn onervaren Macheid komen, maar toch. Al met al vind ik Mac meer gebruikersonvriendelijk dan ik had verwacht.

Dat met die USB-poorten lijkt opgelost (= is handiger ivm de muis). Hoewel ik moet zeggen dat ik er nooit problemen mee heb gehad met m’n Windows-laptop.

En er zijn zat positieve punten te noemen over de Mac, daar wil ik ook even duidelijk in zijn.

[quote:02630abfa2="jazzvb"]Een beginnetje:

1. soms zijn de iconen rechtsboven verwisseld, terwijl ik er niet aan heb gezeten
    [b:02630abfa2]Vreemd, de systeemiconen (dus BT, AP e.d.) zouden gewoon hun volgorde aan moeten houden. De andere icoontjes, van andere programma’s, worden weergegeven in de volgorde dat ze zijn gestart en dat kan dus elke keer weer net even anders zijn.[/b:02630abfa2]

2. ik heb erg veel problemen gehad met iPhoto:

• kan niet kiezen welke foto’s ik wil importeren
  • onhandig gedoe met namen geven
  • vind het ook onprettig dat de Mac zelf kopieen aanmaakt. Deze zijn weliswaar 4kb geloof ik, maar waarom?
  • hij maakt automatisch foto’s van filmpjes. Waarom? Ik heb deze een keer verwijderd en stuitte weer eens op problemen en hij bleef zeggen dat ie foto’s niet kon vinden. Kon niks meer doen en bleef steeds vastzitten. Ben er uiteindelijk achter gekomen wat het was. Iets waarvan ik dacht: doe effe normaal (zo’n groot probleem voor zo’n simpele oplossing)
  • kan aan mij liggen maar ik kon niet kiezen naar welke map ik de foto’s wilde importeren
  • iPhoto herkende op een gegeven moment geen jpgs meer. Alle foto’s weg.
  • genoeg over dit programma…

[b:02630abfa2]- Jawel, in iPhoto 08 kan je gewoon je foto’s selecteren. Idem in iPhoto '06, maar dan moet je dubbelklikken op het camera-icoontje in de linker balk.

• Geef jij je foto’s namen dan? Ik niet… Daar heb ik iPhoto juist voor.
  • Dat zijn reservekopieën van bewerkte foto’s. Voor het geval je de originele foto wil terughalen… Dat kan je inderdaad niet uitzetten, maar zie het als een back-up.
  • iPhoto kan niet zoveel met filmpjes. Het kan ook aan je camera liggen; ik had een Fujifilm camera waarbij de filmpjes wel gewoon als filmpjes tussen de foto’s kwamen te zijn (en werden geopend met QT), maar een kleine Panasonic camera heeft hetzelfde ‘euvel’ als wat jij beschrijft. Vreemd inderdaad.
  • iPhoto importeert standaard alles naar de iPhoto bieb. Je kan überhaupt geen map kiezen bij mijn weten.[/b:02630abfa2]
  1. een muzieklijst die ikzelf heb aangemaakt bevat mijn favoriete nummers. Er zijn nummers die hij nooit afspeelt en andere weer erg vaak. Slaat nergens op, alle liedjes zijn toch favorieten?
    [b:02630abfa2]In iTunes bedoel je? Mja, heet shuffle en da’s willekeurig. Je kan 'm wel minder willekeurig maken bij Voorkeuren.[/b:02630abfa2]

2. laatst sloot ik het programma Poisened af. Wilde die toch weer een connectie aanleggen met dit programma. Na 15 keer op ‘deny’ geklikt te hebben, werd ik gek en heb ik de Mac uitgezet
    [b:02630abfa2]Ken het programma niet…[/b:02630abfa2]

3. ik vind de starttoon irritant, is nergens voor nodig. Als er iets mis is, komt er toch wel een pop-upvenster. Die toon schijn je wel te kunnen verwijderen met extra software. Daar gaan we weer: waarom toch?
    [b:02630abfa2]Een Windowsbak maakt ook piepjes bij het opstarten, Windows zelf heeft een heel arsenaal aan geluidjes in het systeem. De gong geeft aan dat alles hardwarematig in orde is. Bovendien zetten de meeste Macgebruikers hun Mac niet uit, maar in sluimerstand. Scheelt je sowieso tijd bij het aanzetten, irritatie van het opstartgeluid én je voorkomt ermee dat je icoontjes gaan verschuiven (probleem 1)[/b:02630abfa2]

4. de volgende knoppen zitten er niet op (ja, een combinatie, maar soms heb je twee handen nodig!): home, end, delete, print screen, page up, page down
    [b:02630abfa2]Heeft een Windowslaptop wel al die knoppen (behalve delete wellicht) als aparte toetsen? Bij mijn weten niet, behalve de over-sized 17" dingen. Maar dan zit je met je toetsenbord weer niet recht voor je scherm. Het is maar wat je handig vindt. Printscreen gaat gewoon via een andere combinatie, waarbij je screenshot gelijk op je bureaublad wordt afgeleverd. Dat scheelt je weer een handeling van plakken in een ander programma en vervolgens opslaan. [/b:02630abfa2]

5. in de Finder zie je maar 1 foto. In Windows worden ze in de Verkenner allemaal getoond, dat is veel handiger.
    [b:02630abfa2]Die snap ik niet… Je kan 'm toch ook in Coverflow zetten? En hoezo zie je maar één foto in Finder?[/b:02630abfa2]

6. als je in de Finder voor de eerste weergave-optie kiest, krijg ik zo ongeveer 20 bestanden over elkaar heen!! Nee, dat is handig… Ik ben dus gedwongen om voor de twee andere te kiezen
    [b:02630abfa2]Dan moet je de instellingen goed zetten. Doe je via Weergaveopties ( [command] J ) en zorgen dat ze op een raster komen te staan. Aangeven dat je dat als Standaard wil hebben en vervolgens wordt elke map zo geopend, dus staan ze ook niet meer over elkaar heen.[/b:02630abfa2]

7. de datum een andere notatie geven, is een crime
    [b:02630abfa2]Die snap ik ook niet helemaal, je kan het gewoon aanpassen bij Systeemvoorkeuren > Landinstellingen > Notatie (wellicht niet de meeste logische plek, maar goed…)[/b:02630abfa2]

8. er is mij meerdere malen geadviseerd om dingen in de Finder te doen/veranderen en niet in het programma zelf (zoals iTunes en iPhoto). Het zal z’n redenen wel hebben maar ik vind dat niet gebruikersvriendelijk
    [b:02630abfa2]Vreemd, als er iets is wat je eigelijk niet moet doen is in de mappen van die programma’s gaan zitten neuzen / dingen veranderen…[/b:02630abfa2]

9. als je een programma sluit door op de rode x te klikken, sluit het programma niet volledig. Hallo, ik klik toch niet voor niets op die x?
    [b:02630abfa2]Nee, het bolletje is om het [i:02630abfa2]venster[/i:02630abfa2] te sluiten, niet het [i:02630abfa2]programma[/i:02630abfa2]. Zit wel degelijk een bepaalde logica achter hoor :wink: [/b:02630abfa2]

10. de finder sluit nooit geheel af. Prima, maar je moet ‘m wel speciaal openen. M.a.w. met apple+tab kun je ‘m niet terughalen als je ‘m afsluit. Die logica snap ik niet
    [b:02630abfa2]Explorer (Verkenner) in Windows sluit ook nooit helemaal, tenzij je Windows zelf afsluit. Alleen zie je Verkenner niet als apart venster bij ALT-TAB omdat OS X daar de [i:02630abfa2]programma’s[/i:02630abfa2] toont, en niet de openstaande [i:02630abfa2]vensters[/i:02630abfa2]. Klein verschil.[/b:02630abfa2]

Ik weet dat een aantal punten door mijn onervaren Macheid komen, maar toch. Al met al vind ik Mac meer gebruikersonvriendelijk dan ik had verwacht.
[b:02630abfa2]Ik denk eerder dat het niet gebruiksonvriendelijk is, als wel dat je niet weet hoe je het voor elkaar moet krijgen :wink: [/b:02630abfa2]

Dat met die USB-poorten lijkt opgelost (= is handiger ivm de muis). Hoewel ik moet zeggen dat ik er nooit problemen mee heb gehad met m’n Windows-laptop.

En er zijn zat positieve punten te noemen over de Mac, daar wil ik ook even duidelijk in zijn.[/quote:02630abfa2]

1. Klik even met de muis op de desktop en doe command + J. Kijk dan even hoe je de iconen laat sorteren, misschien staat deze op grootte of laatst gewijzigd. Handiger is dan om deze op soort of naam te laten sorteren (op raster)

1. Geen ervaring me iPhoto, er zijn alternatieven als Adobe Bridge of Picasa (die ik zo snel weet). Verder weet ik wel dat je met de instellingen van iPhoto het een en andere aan jouw problemen kan verhelpen.

2. Kan je verhelderen wat je dan precies gedaan hebt?

3. Geen ervaring met p2p-applicaties op de Mac. Je kan ook een app geforceerd afsluiten door alt toe te voegen aan de toetsencombo. Dan is deze meteen deud.

4. Geluid uit voor het afsluiten of inderdaad een app installeren die dit voor je doet. Het kan misschien ook zonder app door ergens in het systeem het geluidsbestand te vervangen. Overigens hebben XP, Vista en Ubuntu allen een eigen opstart-tune.

5. Komt vaak voor bij notebooks door gebrek aan ruimte
    delete = fn + backspace
    print screen = command + shift + 3 of 4 voor een selectie
    page up/down = (gokje) command + pijl omhoog/omlaag

6. ?

7. Ik ga er even van uit dat je op een handmatige manier doelt, wat is er mis met de andere 2 dan?

8. Wel/geen seconden en wel/geen dag weergeven, wat il je nog meer dan? De datum kan je zien door op de tijd te klikken.

9. Ook graag wat meer informatie…

10. Dat is inderdaad een wezenlijk verschill met bijvoorbeeld Windows, voor mij is het vanzelfsprekend. command + q sluit een applicatie af of onder het menuonderdeel die de programmanaam weergeeft maar dit had je waarschijnlijk al ontdekt. Als een app een tijd niet actief is wordt deze op non-actief gezet waardoor deze de snelheid niet per definitie (bijna nooit) omlaag haalt en als je het weer nodig hebt komt het snel tevoorschijn (met je reeds open staande vernters nog intact).

11. Mischien kan je dan beter de Finder verbergen.

Nog een paar tips aangezien ik net lees dat je command + tab al gebruikt:
‘command-tab’ naar de app die je wilt verbergen, afsluiten of minimaliseren, houd command ingedrukt en druk op ‘q’ voor afsluiten, ‘h’ om het te verbergen en ‘m’ om het te minimaliseren.

Ik zeg niet dat je alles nu als logisch zijnde moet ervaren maar dit is zo’n beetje wat de algemene gedachtengang is wat jouw problemen betreft die ik bijvoorbeeld niet als probleem zie. Overigens zijn een aantal van de door jou aangehaalde punten op te lossen met software, maar dit is hoe OS X van nature werkt.

Ik weet dat dit het verkeerde forum is om een lijst van kritiek over de Mac te plaatsen, maar er werd mij gevraagd om een paar punten te noemen. Het is overduidelijk dat dit zeer gevoelig ligt bij sommigen. Ik val Apple niet aan (en ook al was het zo...), ik leg alleen wat zaken bloot die mij irriteren aan de Mac. Welke ik overigens nog steeds gebruik.

1. sorry, maar daar valt gewoon niets over te zeggen. Om ze weer goed te krijgen: command ingedrukt houden en slepen (tip van iemand via dit forum)

2. ik blijf het een onhandig programma vinden (en dat mag. Anderen vinden Windows onhandig :D)

3. hij staat op willekeurig in voorkeuren. Hij blijft nummers negeren en andere nummers extra veel draaien. Punt

4. Poisened: p2p-programma. Andere keren werkt het goed

5. de starttoon in Windows kun je gemakkelijk uitzetten… En voorkomen dat de iconen verwisselen? Dat mag in eerste instantie niet eens gebeuren.

6. ook op een kleine laptop zitten ze erop en dat is erg handig; eerlijk is eerlijk
    bedankt voor de print screen-toesten.

7. hoe zet ik 'm in coverflow?

8. mijn dank. Ik heb nu ook ‘toon voorvertoning’ aangevinkt en zie de foto’s als kleine afbeeldingen. Deze kun je nu dus skippen :smiley:

9. ik heb 'm zoals ik 'm wil hebben, dankzij dit forum. Was een een aantal handelingen met dit aanvinken en dat juist weer niet en dan naar een ander scherm gaan, en en en…

10. ik kan alleen maar het advies in acht nemen. Ben er zelf ook niet opgekomen

11. dit is iets wat ik waarschijnlijk erg gewend ben van Windows; daar is afsluiten afsluiten, klaar, simpel, makkelijk. Command+q is wat dat geval idem aan Alt-F4. Snap er (nog steeds) de logica niet van dat een programma niet volledig afsluit door op het kruisje (bolletje; er zijn er drie…) te klikken. Maar vind ik op zich geen probleem

12. ik heb er geen moeite mee hoor. Ik doe nu command+tab en daarna command+N, dan is ie er ook weer na 'm afgesloten te hebben or klik weer op et icoon in de Dock. Wederom is hier het afsluitverhaal

Ik vind best dat er kritiek mag worden gegeven op de Mac, zoals dat ook in de politiek kan. Het is ‘gezonde’ kritiek. Daar wordt de Mac wellicht alleen maar beter van. Nogmaals, er is mij gevraagd om deze lijst en dat vond ik een goed initiatief. Ik ga gewoon verder met het gebruiken van mijn Mac, want aan de andere kant vind ik het waard om er meer tijd en aandacht aan te besteden. Maar een definitieve switch? Nee, nog niet…

Succes ermee.
Ja, aan mij ook, bedankt :smiley:

Jazz

[quote:edfda166af="jazzvb"]Ik weet dat een aantal punten door mijn onervaren Macheid komen, maar toch. Al met al vind ik Mac meer gebruikersonvriendelijk dan ik had verwacht.[/quote:edfda166af] Eigenlijk kan van al je punten gezegd worden dat het komt door je onervarenheid... Je probeert nu nog met je oude Windows-logica een Mac te begrijpen.... niet doen. De twee zijn gewoon te verschillend.

Alle, en ik bedoel ook echt ALLE punten die jij hier hebt genoemd zijn gewoon dingetjes waarvan je de achtergrond nog niet weet en/of begrijpt. En dat is OF omdat je je gewoon nog niet de tijd hebt gehad om je in de software te verdiepen, OF omdat je het nog vanuit het Windows-oogpunt wilt blijven doen, tegen de werking van het bewuste programma in.

[quote:edfda166af=“jazzvb”]Ik weet dat dit het verkeerde forum is om een lijst van kritiek over de Mac te plaatsen, maar …[/quote:edfda166af]
Welnee, kritiek mag…

MAAR… Je moet dan ook bereid zijn om toe te geven dat sommige punten niet aan OS X liggen, maar aan jou. En dat is niet neerbuigend bedoeld hoor, maar je bent nog relatief nieuw met de Mac, en de werkwijze van OS X. Je kunt niet verwachten dat OS X zich aan de Windows-denkwijze aanpast, en wij kunnen ook niet van jou verwachten dat je gelijk de denkwijze van OS X snapt. Het is dus een beetje geven en nemen, zeker in het begin.