username - username veranderen

is het mogelijk om je username (die korte van een paar letters) te veranderen???

Jan-Willem

iets specifieker? Bedoel in je systeem of hier op de site?? :p

in het systeem

Nee dit is helaas niet mogelijk. Heb het zelf ook wel es geprobeerd, zonder succes.

Ik heb het net geprobeerd maar het lukt mij ook niet. De username blijft grijs. Ik denk dus dat het niet kan

ik heb dit gevonden in een handleiden van apple over Netinfo, maar ik kan er geen soep van bakken...

[quote:post_uid0]If a short name change is unavoidable, you can create a new record for the user (in the same
domain) that contains the new short name, but retains all other information (UID, primary
group, home directory, and so forth). Then disable login for the old user record. Now the
user can log in using the changed name, yet have the same access to files and other network
resources as before. [/quote:post_uid0]

bergrijpt iemand dit?

J-W

Wat je kan doen is een nieuwe gebruiker aanmaken en je Libary (of alleen de inhoud van je preferences) copieeren van de oude naar de nieuwe.

~/Users/gebruiker/Library/Preferences/

Adriaan

Nou, het is best een verhaal, maar goed..

Eerst moet je zorgen dat je in je login scherm alleen tekstvelden hebt en niet automatisch inlogt. Dit kan je doen in Systeemvoorkeuren.

Log in als root, ik ga ervan uit dat je weet hoe dat moet.

Open NetInfo Manager en klik op het slot icon en voer je root password in.

Klik op 'groups' in de middelste kolom en selecteer 'admin' in de derde kolom.
In het onderste paneel, onder 'property',  zie je nu het woord 'users' met een zwart driehoekje ervoor. Klik het driehoekje en in de kolom 'values' zie je nu de naam staan die je will veranderen. Dubbel klik de naam en verander hem (geen hoofdletters!).

Ga weer naar het bovenste paneel naar de 'groups' kolom (die nu in het midden staat) en scroll naar beneden en selecteer 'wheel'. Save de net gemaakte update als het je gevraagd wordt. Dus 'wheel' is geselecteerd in de 'groups' kolom; in het onderste paneel zul je weer 'users' zien staan met het pijltje ervoor. Dubbel klik op de naam en verander hem.

Ga dan naar de linkse kolom in het bovenste paneel (waar / boven staat) en selecteer 'users' (save weer als het je gevraagd wordt), en klik op de te veranderen naam in de volgende kolom (waar 'users' boven staat). In het onderste paneel zie je de naam een aantal keer staan, verander ze allemaal behalve waar 'realname' voor staat (dat is nl je longname die je normaalgesproken in Systeem Voorkeuren kunt veranderen).

Save de updates en sluit NetInfo Manager af, confirm als het gevraagd wordt.

Ok, nu alleen nog de naam van de home map veranderen in de Finder. Open een venster in colomn view en klik op Users, selecteer de oude naam en verander hem in de nieuwe.

Log uit, en log in met je nieuwe shortname en met je oude password.

Het is natuurlijk belangrijk dat je bij elk van de bovenstaande veranderingen precies dezelfde naam gebruikt en zonder hoofdletters, anders zal je niet in kunnen loggen. Maak de shortname ook niet te lang, ik weet niet precies wat de limiet is maar ik zou geen risico nemen.

Ik heb dit een keer gedaan in 10.1, maar zo te zien werkt het in 10.2 hetzelfde. Je kan altijd doen wat Adriaan voorstelt maar dat zal ook de nodige problemen met zich meebrengen, nl permissies omdat je alles als root moet kopieeren. Zal je alsnog met de Terminal aan de slag moeten. Zorg in ieder geval dat je altijd als root in kunt loggen (niet auto inloggen en tekst invoer op je login scherm). Nou, ik hoop dat je eruit komt,

-later

Bedankt, ik zal het binnen kort proberen

J-W