/usr map zichtbaar - Hoe deze weer onzichtbaar maken (10.4)

In vroegere OS versies ( 10.0 - 10.3 ) was er in / een .hidden bestand daar stond dan de /usr map in een lijst van mappen en bestanden die Mac OS X als ontzichbaar beschouwde , deze file word blijkbaar in 10.4 niet meer gebruikt . ( of staat deze nu elders met een andere bestandsnaam naam ? )

In elk geval na de 10.4 installatie was deze onzichtbaar ( = normaal ) maar na enkele software installaties was ie plots zichbaar en dat is ie nog steeds na e 10.4.1 update .

Op de Apple Discussions werd deze oplossing aangeboden ; Herinstaleer of Archive/update 10.4 weer . Dit lijkt me echter niet echt een oplossing ( als de baterij het niet doet , koop je toch ook geen nieuwe wagen )

Volgens mij zit de oplossing in het gebruik van de Terminal , alleen met welk comando ?

• Ik heb ook reeds de finder prefs gewist maar dit hielp ook niet

Alvast bedankt voor een werkende oplossing

dit kwam ik toevallig tegen op macosxhints.com[url=http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050504181945390&query=.hidden]10.4: Hide files using the .hidden file[/url]... Wellicht een oplossing?

Das inderdaad een mogelijke workaround maar geen oplossing , waar wordt de onzichtbaarheid bepaald in 10.4 als er inderdaad geen .hidden bestand meer is ?

[quote:d73d68eec2="Danny Van Camp"]In vroegere OS versies ( 10.0 - 10.3 ) was er in / een .hidden bestand daar stond dan de /usr map in een lijst van mappen en bestanden die Mac OS X als ontzichbaar beschouwde , deze file word blijkbaar in 10.4 niet meer gebruikt . ( of staat deze nu elders met een andere bestandsnaam naam ? )

In elk geval na de 10.4 installatie was deze onzichtbaar ( = normaal ) maar na enkele software installaties was ie plots zichbaar en dat is ie nog steeds na e 10.4.1 update .

Op de Apple Discussions werd deze oplossing aangeboden ; Herinstaleer of Archive/update 10.4 weer . Dit lijkt me echter niet echt een oplossing ( als de baterij het niet doet , koop je toch ook geen nieuwe wagen )

Volgens mij zit de oplossing in het gebruik van de Terminal , alleen met welk comando ?

• Ik heb ook reeds de finder prefs gewist maar dit hielp ook niet

Alvast bedankt voor een werkende oplossing[/quote:d73d68eec2]

Heb je toevallig de Developer Tools of X11 geinstalleerd?? In /usr staan de nodige programma’s die ook door OSX gebruikt worden, dus dat die in 10.4 niet meer gebruikt word lijkt me stug, bij mij staat er in ieder geval vanalles in.
Heb je toevallig een programma als Onyx ofzo gebruikt dat de invisible files visible heeft gemaakt?
Je kunt ook Wizzard gebruiken om invisible files visible te maken en vice versa…

het is niet met behulp van tools dat (enkel) de usr folder zichtbaar werd . Ik ken deze tools wel en deze maken alle folders/files zichtbaar , na gebruik blijft echter de usr folder nog steeds zichtbaar .

X11 is geinstalleerd , Xcode nog niet , maar dit ga ik waarschijnlijk later wel doen ( niet meteen , behalve dan als de bsd tool om usr (un)visible te maken net in de developers tools zit .