UT2003 op emac?

UT2003 loopt helemaal niet lekker op mijn emac

G4 700 Mhz
640 MB ram
GForce 2 MX

is dit normaal? resolutie staat op 640x480 met alles het laagste van details.

benchmark geeft: 4.568009 / 11.323616 / 28.949440 fps – Score = 11.331894

hoe kan ik het vlotter laten lopen?
:x :x :x

Ik weet niet of ik helemaal gelijk heb, maar ik denk dat je Geforce 2 MX een beetje te traag begint te worden voor Unreal Tournament 2003. Het zal ongetwijfeld lopen, maar voor echt hoge framerates heb je denk ik minimaal een Geforce 4 MX nodig met 64 MB DDR. Ik zelf kan het al helemaal niet spelen op mijn iMac G3 450 Mhz met ATI Rage 128 Pro videokaart met maar 8 MB SDRAM...Erg, he. Zo oud is de imac G3 geeneens, maar het probleem is net als bij die eMac van jou dat alles zit vastgesoldeerd op het moederbord en daar word ik nu op een onplezierige manier mee geconfronteerd. :finderoud:

voldoe nogthans aan de minimum eisen, en GForce 2 MX is toch met DDR, snap het niet goed waarom het niet vlotter wil draaien.... :oops:

Misschien is dat videogeheugen met 32 MB DDR toch te klein voor hogere framerates. Ik kan nu niks anders bedenken. Eigenlijk is het belachelijk dat Apple zijn consumenten computers met verouderde videokaarten voorzien van slechts 32 MB DDR aflevert. De concurrentie uit het Wintel-kamp heeft vaak al 64 MB DDR of meer en je kan de kaart vervangen. Is het een idee als Apple dat nou ook eens een keer deed in plaats van vastsolderen op het moederbord? Misschien krijgen we dan minder vragen als deze... :finderoud:

Misschien moet je dan ook even het verschil maken tussen "Consumer" en "Pro" Mac's. Zowel bij de Mac als bij de Wintel's heb je gewoon wat meer limieten in een Consumer versie. Bij de G4 kun je de videokaart normaal upgraden. Trouwens dat kan al vanaf de PowerMac 7200. Dit was een van de eerste Mac's met PCI uitbreidingssloten.

Ewout

Ik vrees dat een eMac niet helemaal het type machine is waarvoor UT2003 bedoeld is. Maar goed, misschien kun je nog wat performance winnen. Heb je al de update naar 10.2.6 gedraaid?

Op Xlr8yourmac staat ook nog de volgende tip te lezen:

[quote:77f8f15277] “One thing that helped me was turning down the audio channels from 32 to 8. Go to Library/ Application Support/ Unreal Tourment Demo 2003/ System/ UT2003.ini and scroll down about 1/4 the document and replace the Channels=32 to Channels=8. It didn’t make a quality difference, but I did get some noticable improvment in frame rates. Playing against bots I got about a 5 FPS increase and online around 10-20 fps increase. (G4/800 w/8500 AGP card)”

Since the 2nd CPU on dual G4 macs is reportedly used for sound, this tip probably helps more on single CPU macs than duals but worth a try on either. There’s also some other parameters in the audio section but I’ve not tried tweaking them. (DopplerFactor, Rolloff, TimeBetweenHWUpdates, DisablePitch and LowQualitySound for instance.) On a PB G4/800 (radeon 7500 mobility/32MB) reducing sound channels to 8 boosted the ‘botmatch-asbestos’ benchmark avg rates from about 17.21 to 20.68. (800x600 res used, actual ingame FPS rates during play are higher and may show more benefit than the botmatch benchmark results delta.)[/quote:77f8f15277]

In de performance-database van dezelfde site staat trouwens ook een eMac:

[quote:77f8f15277]Unreal Tournament 2003 Demo flyby-asbestos results posted by DiGriz, submitted 5/9/2003
G4 700MHz Apple eMac Nvidia GeForce2 MX 1024x768 OS X 1024MB [b:77f8f15277]27.4 12.6 64.9[/b:77f8f15277][/quote:77f8f15277]

[quote:62789d8eaf="Ewout"]Misschien moet je dan ook even het verschil maken tussen "Consumer" en "Pro" Mac's. Zowel bij de Mac als bij de Wintel's heb je gewoon wat meer limieten in een Consumer versie. Bij de G4 kun je de videokaart normaal upgraden. Trouwens dat kan al vanaf de PowerMac 7200. Dit was een van de eerste Mac's met PCI uitbreidingssloten.

Ewout[/quote:62789d8eaf]

Er is inderdaad een onderscheid te maken bij Apple tussen ‘gewone’ en professionele Macintosh-computers. Het is alleen zo dat vrijwel alle nieuwe PC’s uitbreidbaar zijn. In principe hangt het af van de componenten hoe krachtig een PC is. Die kun je zelf (laten) bouwen of kant en klaar kopen. Alleen de allergoedkoopste PC’s hebben geen AGP-slot, maar die zijn veruit in de minderheid. Het probleem van een Consumer-Mac is dat je hem niet kunt uitbreiden. Die videokaart op de eMac zit vastgesoldeerd en is niet vervangbaar. Als het wel kan dan kost dat veel geld. Wanneer Apple daar wat aan zou doen zouden misschien meer mensen een Mac kopen, want bij Dixons hoor ik vaak al dat mensen de uitbreidbaarheid belangrijk vinden en dat mis je in de consumenten-Macs. Een Pro-Mac is simpelweg te duur voor velen en daarom kiest de massa maar voor een PC. Je kunt toch niet elke drie jaar een nieuwe Mac kopen omdat ie niet meer meekan? Ik heb dat probleem met mijn iMac G3 450. De ATI Rage-kaart daarin is onderhand antiek, maar vervangbaar is hij niet, net als de CPU…Apple zou op de goede weg zijn wanneer je de CPU en videokaart kunt upgraden (zoals er vorig jaar in de Macfan stond toen de nieuwe iMac werd besproken), want de rest zit prima in elkaar. Nu kan dat niet en misschien is die videokaart in de eMac van Flatmo wel het probleem. Jij moet toch ook eerlijk zeggen dat een Geforce 2MX al redelijk verouderd is?? :wink:

heb aanpassingen gedaan in ini file

dm-antalus
1.544714 / 4.303795 / 38.386005 fps
Score = 4.307674

benchmark is zelfs verslechterd, nu snap ik er niets meer van
ut2003 is nog steeds niet speelbaar
heb mac os 10.2.6

na reboot gaf de benchmark van ut2003 betere waarden:

6.102161 / 14.908776 / 35.620106 fps – Score = 14.921654

dus die sound aanpassingen gingen pas in na reboot :o

[quote:f88b3872f4="Flatmo"]UT2003 loopt helemaal niet lekker op mijn emac

G4 700 Mhz
640 MB ram
GForce 2 MX[/quote:f88b3872f4]

Ay… en ik ben de demo nu aan het downloaden om op mijn iBookje 800 Mhz te gaan draaien… dat kan ik dus waarschijnlijk wel schudden… :frowning:

[Update]
Nou, het spel loopt wel redelijk moet ik zeggen… alleen vind ik het helaas gewoon een kutspel, dus weer zonder van de tijd. :frowning:
[/Update]

[quote:52df632ef1="Flatmo"]voldoe nogthans aan de minimum eisen, en GForce 2 MX is toch met DDR, snap het niet goed waarom het niet vlotter wil draaien.... :oops:[/quote:52df632ef1]

De GeForce MX ondersteunt 128 bits DDR of 256 SDR. Geen verschil dus in snelheid. Een 2 MX is echt te traag voor UT2k3 (merk het ook onder Windoos) :frowning:

Puur ter info:

G4/450 dual
768 Mb RAM
ATI 9000 64 Mb

Loopt niet als een trein, maar wel snel genoeg om mezelf in leven te houden.

op mijn cube (500/512/radeon) loopt ie goed genoeg om te overleven, niet echt snel maar genoeg. Ik draai het dan op 800x600 en 32 bits. Amsterdam, je videokaart saves your but in this. Die ibookjes hebben nu eenmaal niet zo'n snelle grafische kaart, en daar ligt de clue I guess.

greetzz

ik heb een powerbook g3 333, 8mb video.

ik heb niet eens geprobeerd te downloaden :wink: