UTP of straight kabel? UTP 'schadelijk'?

Ik lees op verschillende plaatsen dat je voor de verbinding van ADSL modem naar router een UTP kabel moet gebruiken en van router naar computers een straight kabel.

Nou heb ik net vorige week vanuit de router een hele lange UTP kabel onder de grond gelegd, terwijl dat dus kennelijk een straight kabel moet zijn. Kan dit kwaad? Wat voor negatieve gevolgen kan dit hebben? Of maakt het eigenlijk niks uit, maar is UTP kabel alleen duurder?

Ik kruip liefst niet weer in de kruipruimte om die kabel te vervangen, vandaar… :?

Maar ja, wat moet moet.

Bedankt alvast!

Mark

een gewone UTP kabel is een straight kabel.. en ja er moet een gewone kabel van ADSL modem naar hub en van hub ook naar computer maar als je 1 computer direct aan een (single poort) modem hangt dan heb je een crosskable nodig,.. maarrr... tegenwoordig (al een jaar of 3-4) hebben alle macs een soort van autosensing ethernet poorten die automatisch door hebben of er een goede kabel aan zit. en als er een verkeerde kabel aanzit draait de computer het signaal gewoon om. :) (ik geloof dat dat autocross heet) (G4's hebben dat iig al vanaf de Gigabit en iBooks vanaf de witte varianten.. en imacs en Powerbooks pas vanaf de G4 versies) dus.. als je een mac hebt die nog niet heel oud is heb je waarschijnlijk ook van die poorten.. mocht je wel een oudere hebben dan kan je natuurlijk ook na je straight kable een klein stukje cross kable doen.. dan wordt ook de hele kabel omgedraaid.. :)

ik hoop dat je hier wat aan hebt… :slight_smile:

grtz HS-L

volgens mij zijn dat net dezelfde kabels :?

je heb alleen :
- straight-to ethernet kabels
- og crossover kabels (om 2 computers te verbinden zonder tussenkomst van een router)

Michiel

Alle moderne macs hebben autosensing voor de kabels. het maakt niet meer uit of je cross of straight gebruikt, allemaal een pot nat

Zolang het allemaal werkt is er niets aan de hand. En uit jouw verhaal kan ik niet opmaken dat het niet zou werken, dus laat die kabel maar lekker liggen. Geen enkele noodzaak om je nog eens een keer tussen de spinnenwebben te begeven.

[quote:523e747ddf="Multispace"]Ik kruip liefst niet weer in de kruipruimte om die kabel te vervangen, vandaar..... :? [/quote:523e747ddf] Je hoeft zowieso niet nog een keer onder de vloer door, je kan ook aan een van beide kanten de stekker eraf knippen en er opnieuw opzetten. Als alternatief kan je met een verbindings blokje er een cross-over kabel aanzetten en die gebruiken, hoef je ook niets opnieuw te krimpen, en kan je (door de kabel eraf te halen) weer terug naar de oude situatie. Let er wel op dat in beide gevallen het signaal van de kabel slechter zal zijn dan bij een volledig "aangegoten" kabel.

[quote:fa35e41fe7="HS-L"]...maar als je 1 computer direct aan een (single poort) modem hangt dan heb je een crosskable nodig...[/quote:fa35e41fe7]

Ik meen me te herinneren dat mijn ADSL modem dat ik jaren geleden bij Planet had juist al voorzien was van een ‘cross-aansluiting’, waardoor je juist weer een normale kabel nodig had wanneer je er direct één computer op aansluit. Daar komt nog eens bij dat er ook hubs / routers zijn met een x-poort, dus eigenlijk is er gewoon geen enkele vaste regel te geven v.w.b. het wel of niet gebruiken van strait of x-cables.

Het enige wat wel een feit blijft is dat nieuwere Apple computers zelf wel uitzoeken wat je er aan knoopt. :slight_smile: En zo zou het eigenlijk altijd moeten gaan.

Heb je je kables wel getest?? Bij zelf knippen en krimpen wil er wel eens een draadje scheef gaan. Ik ben in het gelukkige bezit van een buurman met een prachtig kabeltestertje, dat heeft me al heel wat hoofdbrekens gescheeld... In dat geval is het niet meer dan een nieuw stekkertje knijpen.

[quote:63f3907689="Hurly"][quote:63f3907689="Multispace"]Ik kruip liefst niet weer in de kruipruimte om die kabel te vervangen, vandaar..... :? [/quote:63f3907689] [b:63f3907689]Let er wel op dat in beide gevallen het signaal van de kabel slechter zal zijn dan bij een volledig "aangegoten" kabel.[/b:63f3907689][/quote:63f3907689]

Dat is echt dikke bullshit. Hier klopt geen kont van, het maakt niet uit watvoor kabels je hebt, zelf gemaakt of niet. Ik maak mijn kabels wel zelf en met mijn eigen kabels haal ik 10mb per seconde van de server naar een WS zonder WLan met een prebuild kabel haalde ik 8mb.

Maar echt het maakt niets uit behalve in de portemonee, ik heb die tang ook zelf gekocht omdat ik zovaak kabels moet leggen bij andere mensen dat het rendabel is om zelf 1 te kopen.

Bedankt allemaal! Ik laat die kabel gewoon liggen en ga gewoon eens testen of het werkt. Ik heb een iBook G4 en (binnenkort) een G5, dus dat autosensing zal er dan wel op zitten.

Ik heb in iBook G4 wel airport kaart zitten, maar wil met m’n desktop (G5) toch dat risiko niet lopen, vandaar bedraad internet…

Nogmaals dank.

Mark