Vaag beeld tijdens opstarten mac (os 9.2)

:finderoud: Iedere keer als ik mijn mac opstart, geeft hij een paar seconden even een heel gek beeld. Als ik het prbeer uit te leggen lijkt 't erop dat het macos logo over het hele beeld is verbrokkeld en uit elkaar getrokken. Ik draai mac os 9.2. Kent iemand dit en heeft het misschien met mac os 9.2 te maken??

Groeten,
Oscar

Het hoeft niet persé aan Mac OS 9.2 liggen. Het kan ook een hardware probleem zijn. Als je vanaf de cd opstart, heb je dit probleem dan ook?

Wat voor type Mac heb je?

ALs ik van de cd opstart heb ik er inderdaad geen last van.. wat nu.. ben ik verloren?? :(

Misschien ook eens in "Classic" posten, wellicht komen daar meer OS 9.2 mensen.

[quote:8123865322="Oscar"]ALs ik van de cd opstart heb ik er inderdaad geen last van.. wat nu.. ben ik verloren?? :([/quote:8123865322]

Ik denk nl. juist van niet. Als de Mac goed opstart met de Mac OS 9 cd en het beeld is goed. Dan is het waarschijnlijk software matig en niet hardwarematig.

Je kan ook kijken of een extentie de schuldige zou kunnen zijn, door de Mac op te starten met de Shiftknop ingedrukt. Dan start je je Mac op zonder extenties. Je kan dan bijna niets met je Mac, maar als je beeld dan goed is, ligt het aan een extentie.

Heb je het probleem ook zonder de extenties? Probeer dan anders een herinstallatie. Dus over je bestaande Mac OS 9 heen. Je krijgt een nieuwe systeemmap en de oude blijft wel bewaard (en mag eventueel weg worden gegooid). Maar al je werk blijft dan bewaard.

Correctie: het probleem heb ik idd ook als ik opstart Met cd'tje. Maar opstarten met shift helpt niet... en opnieuw installeren heb ik ook gedaan... tevergeefs!!

Moeten we alleen nog ff weten welk type Mac?

Ik heb een G4 533 mhz. (Digital audio)

Aangezien ik niet naast je G4 sta moet ik dingen ter plekke bedenken. Wat als je je G4 op een andere monitor aansluit. Heb je dit probleem dan ook?

Zo ja, ga ik toch denken aan een probleem met je videokaart.

Misschien heeft Markj gelijk, plaats dit bericht anders ook ff in Classic. Is dan wel dubbel, maar wellicht weet iemand anders een goed antwoord.

We weten nu welke Mac je hebt, maar wat voor 'n scherm gebruik je? En op welke resolutie staat dat ingesteld??

En doet je scherm het daarna naar behoren of blijft er iets verkeerd?

Als je een beetje meer info post bij dergelijke vragen heb je meer kans op een snel antwoord…

Simpele oplossing misschien, zap je pram eens, dit doe je door "Apple"+"Option"+"P"+"R" toets ingedrukt te houden nadat je hem net hebt aangezet, herkenbaar omdat als het gelukt is direct weer opstart. Je bent dan wel wat voorkeuren kwijt, maar waarschijnlijk ook het probleem... Die voorkeuren kan je makkelijk in je regelpanelen weer instellen.