vaag lettertype

Hoi

Ik heb sinds vandaag een macbook en werk voor het eerst op een mac.
Wat me opvalt is dat de lettertypes op sites en in mac osx menutjes, vaak wazig is, niet super scherp.

Hoe komt dat?

Bril niet op? :D Ik zou zeggen ga even langs de applestore en laat hun even kijken. Er zijn wel wat problemen geweest met beeldschermen in het verleden bij laptops. Bij sommige types g4 powerbooks bv. waren er veel klachten over white spots. Zo ook bij mij... Het kan in ieder geval geen kwaad om ze even te laten kijken daar. Dan weet je zeker dat er niets mis is, en bovendien heb je dan een soort van backup. Als je buiten de garantie dan nog problemen krijgt met je scherm dan staat er in het systeem dat je er eerder ook al voor langs bent geweest en zullen ze minder moeilijk doen over gratis reparaties. Geloof mij, ik heb er ervaring mee, ook al ben ik dan een newbie op dit forum! Veel plezier in de wondere wereld van mac in ieder geval, je weet niet wat je meemaakt!

Steef!

het is geen probleem met mij scherp, sommige teksten zijn gewoon onscherp, in vergelijking met windows....

Al even onder "Systeemvoorkeuren" > "Weergave" gekeken. Hier kan je het anti-aliasniveau instellen. Verder heeft een Macbook een zeer hoog aantal pixel per inch. Hoger dan de meeste TFT schermpjes. Dat moet dus een haarscherp beeld kunnen opleveren.

Itt het lelijke windows doet Mac OSX wel aan systeembrede anti-aliasing: door 'pixelstrapjes' gekartelde lijnen, die eigenlijk rond of schuin horen te zijn. Het lijkt minder scherp, maar is dus 'gladder'. Smaken verschillen. Je kan het daarom uitzetten, helemaal of alleen voor letters kleiner dan een bepaalde grootte, zowel in de systeemvoorkeuren als in de voorkeuren van Safari.

Hoe kan ik die dan volledig uitschakelen?