VAAG teken ...

Ik was wat dingen aan het downloaden ... en opeens komt er in het midden van mijn scherm een soort groot aan/uit teken te staan (beetje doorzichtig) met in 4 talen dat ik mijn computer moet uitzetten ... Please shut down you system In het duits, frans en japans ... NOG NOOIT GEZIEN ... jullie?

ja, dit is 'the blue screen of death' van de mac. Je ziet hem niet vaak, maar soms crasht een mac dus wel.... Trouwens: veel mensen denken dat hun macje wel eens crasht omdat ie niks meer doet. In veel gevallen betreft het dan 1 of meerdere pageouts, na (maximaal) enkele minuten zou je macje het dan weer moeten doen (zonder een herstart en gegevensverlies)

ja, al een paar keer. Volgens mij de mac-variant van de windows 'blue screen of death'.

[quote:4b190d653c="KeKo"]ja, dit is 'the blue screen of death' van de mac. Je ziet hem niet vaak, maar soms crasht een mac dus wel.... Trouwens: veel mensen denken dat hun macje wel eens crasht omdat ie niks meer doet. In veel gevallen betreft het dan 1 of meerdere pageouts, na (maximaal) enkele minuten zou je macje het dan weer moeten doen (zonder een herstart en gegevensverlies)[/quote:4b190d653c]

Ok … das dus de eerste keer dat ik die zie … en ik deed eigenlijk niets raars … heb de aan en uit knop maar ingedrukt gehouden … en daarna was alles weer fine …
Maar hoe kan dat nou zo opeens?

ik heb het alleen een paar keer gehad als ik heeeeeeeeeeeel errug veeeel vroeg van systeem/app.....

beste PoBoG4,

het gaat hier om zogenaamde kernel-crashes,
zelf heb ik deze laatst gehad toen ik een airport-extreme kaart in mijn eMac had gezet, maar niet zo goed, toen ik de kaart een beetje doorduwde gingen de kernels weg, mischien zit jouw kaart in je PB ook los…
je moet ook eens in je panic.log zoeken om te kijken waardoor de kernel veroorzaakt werd/word:
deze vind je in je Console programma in je hulpprogramma’s
start Console dan klik je ‘logbestanden’ aan
in weet niet zeker dat hetzelfde rijtje verschijnt als bij mij, maar je klikt dan ‘/Library/logs’ aan, en daaronder staat je panic.log , vervolgens klik je die aan en verschijnt rechts een tekst, daar staat beschreven wanneer de kernels zijn geweest , en waardoor deze kwamen…
kom je er niet uit, dan zet je een stukje ervan op macosx.nl, waar vast wel mensen zijn die deze teksten beter begrijpen…

iRamon

ik heb het al twee of drie met men ouwe iMacje bij het opstarten gehad een keer zelf nadat ik hem had uitgezet weer die 'blue screen of dead' dan efjes gewacht voor ik hem weer aanzette en hij ging weer als een normaal appeltje :D

iRamon je hebt goed opgelet! En je probleem is opgelost, mooi. Even miereneuken: de officiele term voor deze ellende is "kernel panic", niet "kernel crash", maar het is natuurlijk gewoon een hele echte systeemcrash, meestal veroorzaakt door het geheugen of een hardware probleem. Ik heb 'm hier gehad en dat kwam door m'n M-audio FW410 audio interface. Een maat van mij had 'm op z'n beige G3 en die werd veroorzaakt door een verouderd modem. Nu heeft ie ze wel eens bij de opstart en dit komt door een ingebouwd USB kaartje. Panics bij opstarten zien er echt vaag uit. Ook maf, op mijn snelle bak gaat ie echt pats, panic, maar op die ouwe G3 zie je het scherm langzaam van boven naar beneden donker worden. Kijk in je panic.log voor meer info.

Toch wel goed: iedere windows gebruiker weet wat een BSoD is er hoe hij eruit ziet.

Maar een mac gebruiker moet er een vraag over stellen op een forum, “wat is dit nou weer?”

Zegt wel iets over de relatieve frequentie, zullen we maar zeggen :smiley:

Het is een kernel panic. Ik heb ze elke dag. Don't ask me why....

[quote:aab3f4de28="colpolyp"]Het is een kernel panic. Ik heb ze elke dag. Don't ask me why....[/quote:aab3f4de28] ik zou dan toch eens een paar dingen gaan nalopen... hoe lang is os x er nu? want in die tijd heb ik er slechts 4 mogen zien (gelukkig) (heb trouwens nooit os x 10.0 gebruikt)

Ja Colpo, das nie normaal. Kan je nou nog wel de Mac promoten via je site? :P Maar serieus, kijk je panic.log na. OS X mag niet elke dag een panic vertonen. Ik heb 'm vier keer mogen zien op m'n iBookje, in een half jaar tijd, allemaal door M-audio en opgelost. Op mijn ouwe iMac istie nooit in beeld gekomen.

[quote:14ad6ce51e="iRamon"]beste PoBoG4,

het gaat hier om zogenaamde kernel-crashes,
zelf heb ik deze laatst gehad toen ik een airport-extreme kaart in mijn eMac had gezet, maar niet zo goed, toen ik de kaart een beetje doorduwde gingen de kernels weg, mischien zit jouw kaart in je PB ook los…
je moet ook eens in je panic.log zoeken om te kijken waardoor de kernel veroorzaakt werd/word:
deze vind je in je Console programma in je hulpprogramma’s
start Console dan klik je ‘logbestanden’ aan
in weet niet zeker dat hetzelfde rijtje verschijnt als bij mij, maar je klikt dan ‘/Library/logs’ aan, en daaronder staat je panic.log , vervolgens klik je die aan en verschijnt rechts een tekst, daar staat beschreven wanneer de kernels zijn geweest , en waardoor deze kwamen…
kom je er niet uit, dan zet je een stukje ervan op macosx.nl, waar vast wel mensen zijn die deze teksten beter begrijpen…

iRamon[/quote:14ad6ce51e]

Bedankt iRamon … wat een volledig antwoord! Hier had ik niet op gerekend …
Hier dan mijn log … want ik snap er de ballen van …

Sun May 30 19:22:54 2004

Unresolved kernel trap(cpu 0): 0x400 - Inst access DAR=0x00000000F0182EF4 PC=0x0000000000000000
Latest crash info for cpu 0:
Exception state (sv=0x00844A00)
PC=0x00000000; MSR=0x40009030; DAR=0xF0182EF4; DSISR=0x40000000; LR=0x0003559C; R1=0x11E1BE10; XCP=0x00000010 (0x400 - Inst access)
Backtrace:
0x0003559C 0x0003547C
Proceeding back via exception chain:
previously dumped as “Latest” state. skipping…
Exception state (sv=0x1FEE8000)
PC=0x00000000; MSR=0x0000D030; DAR=0x00000000; DSISR=0x00000000; LR=0x00000000; R1=0x00000000; XCP=0x00000000 (Unknown)

Kernel version:
Darwin Kernel Version 7.4.0:
Wed May 12 16:58:24 PDT 2004; root:xnu/xnu-517.7.7.obj~7/RELEASE_PPC

panic(cpu 0): 0x400 - Inst access
Latest stack backtrace for cpu 0:
Backtrace:
0x0008391C 0x00083E00 0x0001EDA4 0x00090E60 0x0009426C
Proceeding back via exception chain:
PC=0x00000000; MSR=0x40009030; DAR=0xF0182EF4; DSISR=0x40000000; LR=0x0003559C; R1=0x11E1BE10; XCP=0x00000010 (0x400 - Inst access)
Backtrace:
0x0003559C 0x0003547C
Exception state (sv=0x1FEE8000)
PC=0x00000000; MSR=0x0000D030; DAR=0x00000000; DSISR=0x00000000; LR=0x00000000; R1=0x00000000; XCP=0x00000000 (Unknown)

Kernel version:
Darwin Kernel Version 7.4.0:
Wed May 12 16:58:24 PDT 2004; root:xnu/xnu-517.7.7.obj~7/RELEASE_PPC

Ik zie er geen verwijzingen naar drivers tussen staan, dus vermoed ik dat het met je geheugen te maken heeft. Haal het extra latje eruit en kijk of de panics nog steeds terugkomen of wegblijven. Dit is de standaard tip bij panics. Het woord airport zie ik er niet tussen staan.

Zo'n kernel-crashes, heb ik ook gehad vooral met het downloaden, soms drie keer achter elkaar ook met het verzenden van mail waar een foto bij zat. Ik zelf verdenkt mijn ISDN modem ( trust ) ervan want sinds we ADSL ethetnet modem hebben kunnen we gelukkig zonder crashes downloaden gehele dag lang, dus waarschijnlijk zat er een driver of een usb poort niet goed.

:mrgreen:

[quote:df2b0b140d="Waterman"]Toch wel goed: iedere windows gebruiker weet wat een BSoD is er hoe hij eruit ziet.

Maar een mac gebruiker moet er een vraag over stellen op een forum, “wat is dit nou weer?”

Zegt wel iets over de relatieve frequentie, zullen we maar zeggen :D[/quote:df2b0b140d]

get a life, zeggen ze dan… :lol:

Tja PoBoG4,

Ik snap ook niet zoveel van die tekst maar ik zie er geen ‘airport’ ertussen staan, dus hier kan het niet aan liggen…
het kan aan alles liggen, gezien de reacties, ga maar een paar dingen proberen…en kijken of ze weg gaan…

iRamon

[quote:3bccfd3448="Waterman"]Toch wel goed: iedere windows gebruiker weet wat een BSoD is er hoe hij eruit ziet.

Zegt wel iets over de relatieve frequentie, zullen we maar zeggen[/quote:3bccfd3448]
Precies, dat valt mij ook op. Mensen die al maanden lid zijn van MacOSX.nl en dus meestal ook al maanden met het systeem werken, stellen verbaasd de vraag wat hen overkomt. Zouden er op Windows-forums wel eens vragen komen over wat het ‘blauwe scherm’ betekent?

Zo op het oog is er zoals vogel al vermelde geen driver of ander extern hardware probleem te zien. wel dit>"- Inst access" . Zou de toegang tot de processor dan geblokkeerd zijn?, dan crashed je systeem uiteraard. Kan de bus/gheugen pipeline weet ik veel wat zijn die"overbelast "is. Zoiets kan bij toeval voorkomen. Als het zich niet herhaalt. Vergeet het maar verder.

[quote:5fd9d53bd8="Torz"]Zo op het oog is er zoals vogel al vermelde geen driver of ander extern hardware probleem te zien. wel dit>"- Inst access" . Zou de toegang tot de processor dan geblokkeerd zijn?, dan crashed je systeem uiteraard. Kan de bus/gheugen pipeline weet ik veel wat zijn die"overbelast "is. Zoiets kan bij toeval voorkomen. Als het zich niet herhaalt. Vergeet het maar verder.[/quote:5fd9d53bd8] Heb het nog nooit eerder gezien en het heeft zich ook nog niet herhaald ... Laten we het op een overbelaste pipeline houden. Thanx allemaal !