Vage crashes - resetten van de pram

Ik heb een iBook sinds eind October, indertijd gekocht als mac test platform en handige tool om mee te sleuren voor video opnames...

maar opeens kom je erachter dat je je (windows) desktop al een maand niet meer aan hebt gezet.

Enfin, ik ben dus best wel afhankelijk geworden van mijn iBook, maar helaas toont hij kuren en ik vraag me af of iemand hetzelfde probleem eerder heeft gehad.

Vroeg in December crashte de iBook. muis bewoog niet meer, ed, ed. Reboots hielpen weinig - gemiddeld na een minuut of 10 gebeurde het weer.

Er zat ook nog 256MB SO-DIMM in, dus die er maar snel uitgehaald. Hielp wel maar loste niet alles op: elke dag wel een crash, vaak tijdens wakeup.

memory getest, alles okee… dus PRAM gereset (shift+ctrl+alt+power voor 5 sec indrukken terwijl hij uitstaat).

Alles weer okee, maar net gebeurde het weer, en ook nu weer een PRAM reset gedaan, en het probleem is weer van de baan.

Is dit normaal? Als ik 'm terugstuur naar apple, blijft de HDD dan intact? Hoe lang duurt het? (Ik heb geen applecare).

Je PRAM zappen doe je door je iBook te herstarten, en onmiddelijk Command-Option-P-R tegelijkertijd in te drukken. Ingedrukt houden totdat je het opstartgeluid 2 of 3 keer hoort, dan loslaten, waarna je iBook opstart.

[quote:35d22e1394="rzwitserloot"]dus PRAM gereset (shift+ctrl+alt+power voor 5 sec indrukken terwijl hij uitstaat).[/quote:35d22e1394]

da’s wat anders. Pram is [command] [option] P R tijdens de opstartboing vasthouden, en dan raad ik je aan om ze een tijdje ingedrukt te houden zodat je iBook 3 x opnieuw boingt.

Zie subject.