Vage plaatjes in webbrowsers

Beste mensen, De laatste maanden valt mij op dat de kwaliteit van de plaatjes die worden weergegeven in de Safaribrowser, beneden alle peil is, alsof ik nog met een monitor werk uit 1963. Terwijl ik toch een PB 1,3 GhZ 15 inch heb, met supersnelle videokaart. In andere applicaties zijn de plaatjes wel mooi scherp weergegeven.

Maar in alle andere browsers blijft het beeld van de plaatjes vaag (IE, firefox, shiira)

Weet iemand raad ?

PS ik moet wel zeggen, ik internet via umts, of het daar iets mee te maken heeft ?

Of je nu via inbel, ADSL, kabel of wat dan ook internet.. de plaatjes blijven hetzelfde hoor ;)

Ik denk dat het aan de sites liggen, of aan de instellingen van je scherm misschien?
Het ligt volgens mij niet aan de browser in ieder geval. Die geven alleen weer
wat er wordt geladen. Plaatjes half laden e.d. zullen ze niet zomaar kunnen doen :wink:

Mvg,
Joram

Nou, ik heb dit probleem bij www.macosx.nl en bij www.apple.com dus ook.

Jullie ook ?

Misschien heb je het aantal kleuren op het scherm gereduceeerd (ergens in display config, ik heb hier geen mac)

neen, het aantal kleuren staat op miljoenen, de pixels staan ook goed ingesteld.

Da's wel een vreemd probleem :) Ik heb het op geen enkele computer, en op geen enkel OSX-systeem gezien. Heb je misschien een add-on geïnstalleerd voor de browsers, en daarna een upgrade van het systeem gedaan ofzo?

Ja, ik heb throttled pro, maar daarvoor had ik dat probleem ook al. Throttled pro versnelt het netwerk/downloaden van websites.

Ik heb wel gemerkt dat het leegmaken van de cache de plaatjes een beetje scherper maakt

In Safari worden plaatjes inderdaad "geblurred". Ik ben daar geen setting voor tegengekomen om dat te veranderen. In Firefox worden plaatjes wel scherp weergegeven. Je kunt het duidelijk zien als je ze allebei op de zelfde pagina naast elkaar open hebt staan.

Dat zijn de enige browsers die ik heb onder 10.3.9

edit: bekijk deze site bijvoorbeeld eens naast elkaar in Safari en Firefox:
http://www.pixelfreak.com/tutorial/

Plaatjes "geblurred" in Safari? Ik merk geen verschil met andere browsers (Mozilla, Firefox, iCab en Camino)…en ik heb geen bril nodig.

<zucht> en ik had me nog wel zo voorgenomen om [b:eddc494470]geen[/b:eddc494470] screenshot te posten. Links safari, rechts firefox.

[img:eddc494470]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=8530[/img:eddc494470]

Het bewijs is hierbij geleverd, mijn excuses…al heb ik er nooit iets van gemerkt.

[i:4c63182131]<zucht> en ik had me nog wel zo voorgenomen om geen screenshot te posten.
Links safari, rechts firefox.[/i:4c63182131]

Wat is er mis met screenshots? :wink:

[quote:497d7a98cd="arnout"]Wat is er mis met screenshots? :wink:[/quote:497d7a98cd]

Ik vond dat mijn textuele uitleg voldoende moest bevatten om het zelf te gaan proberen. Bovendien bekijk je deze pagina met screenshot ook in een bepaalde browser, die of wel of niet blurred.

Maar ik ben ook best bereid toe te geven dat het voornaamste argument “luiheid” was. :wink:

[quote:ae905fb356="draaischaap"][quote:ae905fb356="arnout"]Wat is er mis met screenshots? :wink:[/quote:ae905fb356]

Ik vond dat mijn textuele uitleg voldoende moest bevatten om het zelf te gaan proberen. Bovendien bekijk je deze pagina met screenshot ook in een bepaalde browser, die of wel of niet blurred.

Maar ik ben ook best bereid toe te geven dat het voornaamste argument “luiheid” was. :wink:[/quote:ae905fb356]

Ik had het zelf geprobeerd, dwz niet de pagina waar jij een screenshot van had gemaakt (de link daarvan was mij (nog) niet bekend).
Ik had dit forum tegelijkertijd geopend in Safari en Mozilla en foto’s, avatars en plaatjes vergeleken zonder verschillen te zien.

Nota bene:

Als je deze pagina (dit topic) opent in safari en met de “digital color meter” (applications>utilities) de grijswaarde meet van de kern van het kruis van het screenshot, heeft dat een RGB-waarde van 128,128,128.

In Firefox heeft het een waarde van 145,145,145.

In Firefox is “grijs” dus lichter dan in Safari.

Of je gelooft me op m’n woord, of je probeert het zelf, maar ik post geen screenshot :slight_smile:

Ik geloof je op je woord :)

Maar waar ik met mijn verstand niet bijkom is het volgende: die screenshots van de isometric pixels zien er op beide browsers hetzelfde uit wanneer ik dit forum en dit onderwerp open ( in Safari en Firefox).
Je zou verwachten dat het rechter screenshot (genomen in Firefox)) van de pixel er onder Mozilla en Firefox scherper uitziet dan onder Safari, maar niet dus, sterker nog: het rechter screenshot (van dit topic gezien in Safari) is identiek (zover ik kan zien, ik heb niets gemeten) aan de pixel wanneer ik de originele pagina (waar jij het screenshot genomen hebt) open in Firefox.
Is het duidelijk wat ik bedoel?

Het lukt Safari dus wel de pixel even scherp weer te geven, maar dan wel op een andere pagina via een screenshot.

Een screenshot van een screenshot van een screenshot (etc) onder Safari zou op een gegeven moment soep moeten opleveren, en dat doet het niet. Daar kan ik met mijn verstand inderdaad ook niet bij. Bedoel je dat?

De originele pagina in Safari is net zo scherp (blurry) als het (linker) screenshot in Safari. Het lijkt alsof Safari niet verder blurred dan een bepaald niveau, wat ik ook gek vind en niet snap.

Dat vervolgens het screenshot in Firefox lichter is dan in Safari is ook raar, maar een beetje offtopic (vandaar de “nota bene”)

Verder testen en screenshots maken is leuk, maar ik ga nu liever een lekker pompoensoepje maken want ik heb honger als een spreekwoordelijke beer. :slight_smile:

Ongetwijfeld van belang:
Screenshot is een .png
Safari versie 1.3 (v312)
Firefox versie 1.04
Mac OS X 10.3.9

Ga je pompoensoepje maar maken :wink:

[i:48d9c1c6b5]De originele pagina in Safari is net zo scherp (blurry) als het (linker) screenshot in Safari. Het lijkt alsof Safari niet verder blurred dan een bepaald niveau, wat ik ook gek vind en niet snap.[/i:48d9c1c6b5]

En de originele pagina in Firefox is net zo scherp als het rechter (Firefox-)screenshot in Safari, dat bedoelde ik…het lukt Safari dus wel degelijk de pixels even scherp weer te geven als Firefox, maar dan via een omweg: via een screenshot op een andere pagina.