van 150dpi naar 300dpi fotoalbum

Wie kan mij op simpele wijze uitleggen hoe je de dpi waarde veranderd van 150dpi naar 300dpi bij het maken van een album in iPhoto.

Er wordt namelijk beweerd dat de afdrukkwaliteit behoorlijk verschillend is als je een fotoalbum besteld bij Apple.

Het gemakkelijkste ga je het progammaatje Pref Setter downloaden (http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/26268)

open het programma
dubbelklik op com.apple.iPhoto
en stel de drie waardes van Booktarget op 300.000000
et voila klaar is kees.

De albums met 300 dpi afgedrukt zijn werkelijk fenomenaal mooi.

Veel plezier

Er blijven een hoop misverstanden bestaan over het aantal dpi, het aantal pixels en de afmetingen van een foto. Als je je foto niet digitaal wilt opblazen, maakt het niets uit of je je beeld aanlevert op een resolutie van 150 dpi of van 300 dpi.

Voorbeeld: met een digitale camera schiet je een foto. Je download het beeld naar de computer en het blijkt dan 5,49 MB groot zijn, op 150 dpi, met pixelafmetingen van 1600*1200 en een beeldformaat van 27,09 x 20,32 cm.

Als je dit beeld in (bijvoorbeeld in Photoshop) omzet naar 300 dpi en je BEHOUD de verhoudingen (wat je dus altijd zou moeten doen) dan krijg je de volgende waardes:

Beeld blijft 5,49 MB groot, op 300 dpi, met pixelafmetingen 1600*1200 en een beeldformaat van nu nog maar 13,55 x 10,16 cm.

Als je de beeldverhouding NIET handhaaft, word je beeld natuurlijk wel zwaarder als je het overzet van 150 dpi naar 300 dpi. Maar dat heeft hetzelfde effect als dat je op je digitale camera je DIGITALE zoom aanzet. In tegenstelling tot de optische zoom, is digitale zoom niets anders dan het ‘uitvergroten’ bvan je opname. Resultaat: je verliest scherpte in je beeld. Dat is ook de reden dat ik ALTIJD mijn digitale zoom uitzet, want dat is je zelf een beetje voor de gek houden!

Moraal van dit verhaal: 150 dpi of 300 dpi moet exact dezelfde (kwaliteit) afbeelding opleveren.

Het gaat erom dat iPhoto foto's van superkwaliteit afdrukt op 150 dpi. En dat ziet er echt veel rotter uit dan 300 dpi. Simpel.

[quote:ad95a46fe4="Jem555"]Het gaat erom dat iPhoto foto's van superkwaliteit afdrukt op 150 dpi. En dat ziet er echt veel rotter uit dan 300 dpi. Simpel.[/quote:ad95a46fe4]

Ik snap niet wat je hier bedoeld???

[quote:67b2ff4a2b="Roland53"]Er blijven een hoop misverstanden bestaan over het aantal dpi, het aantal pixels en de afmetingen van een foto. [/quote:67b2ff4a2b]

Eh, tja mooi verhaal, maar als je zoals Jem555 opmerkt de boel op een lage resolutie gaat afdrukken(met de standaard 150dpi), dan wordt het er niet mooier op…

Ik heb daar onlangs iets over gepost, zie: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=54458&highlight=

met copy paste:

Als je erg gemakkelijk je DPI settings wil instellen zonder onder de kap te gaan knoeien dan is daar een gemakkelijk en goed werkend programmaatje voor op:

http://www.cc.jyu.fi/~hpjuutil/dpichanger/
(Vergeet niet iPhoto afgesloten te hebben voordat je het runt).

Ik had beloofd nog even mijn bevindingen te posten. Ik heb het grootste formaat boek besteld, een met de standaard 150 dpi instellingen, en een met 300 dpi. Een paar foto's zijn hetzelfde in de twee boeken. Dit zijn pagina-grote foto's (afkomstig van een 8 Megapixel camera).

De twee boeken zijn duidelijk los van elkaar gedrukt: je ziet dat er tussen dezelfde foto’s soms heel kleine verschillen zijn in kleur en licht. In scherpte is er misschien een heel klein verschil, maar het is echt minimaal. Ik heb er met een collega naar zitten turen, verschillende foto’s: op het oog, met een loep en zelfs onder een prepareermicroscoop. Ik denk dat je als je het blind zou doen snel mis zou gokken welke welke is.

Belangrijkste is natuurlijk dit: het zijn voor elk normaal gebruik heel mooie afdrukken. En omdat de rest van de vormgeving en het bindwerk fraai is, vind ik het een mooie manier om je favoriete foto’s af te drukken op een manier waardoor je ze compact in de kast kunt bewaren en gemakkelijk bekijken. Ik ga het zeker vaker doen.

[quote:059a205c54="rplas"]een met de standaard 150 dpi instellingen, en een met 300 dpi.( ) In scherpte is er misschien een heel klein verschil, maar het is echt minimaal.[/quote:059a205c54]

Bedankt voor de reactie.
Maw de gewijzigde instellingen leiden niet tot een beter beeld? Dat’s fascinerend, want het verschil in druk tussen een 150 dpi en 300 dpi is normaal vreselijk goed zichtbaar…

Misschien printen ze gewoon op 150 dpi? Dan kun je sturen wat je wilt.

Als je de software-update van iPhoto doet (bijv. naar iPhoto 5.0.4) dan worden alle dpi-instellingen opnieuw teruggebracht naar 150 dpi (m.u.v. de kleine boekjes). Dat dus even goed in de gaten houden...