Van 2x450MHzG4 naar MacMini?

Mijn vriendin gebruikt nu een Dual G4 450MHz met 1,5 Gb RAM. Omdat ik veel van haar hou zou ik haar willen plezieren met een nieuwe machine :love: . Ze heeft een prima beeldscherm, dus een MacMini leek me aardig. Ruimt haar bureautje ook lekker op...

Maar gaat ze er dan ook qua snelheid op vooruit?

2 x 450 MHz = 900 MHz naar 1,42 MHz (lijkt me te verwaarlozen?)
1,5 Gb RAM naar max 1 Gb RAM

Of zitten er in de Mini andere componenten die de boel wel aanzienlijk rapper maakt dan de DualG4?

Volgens mij is 2 x 450 MHz niet hetzelfde als 900mhz hoor.

De mini gaat volgens mij wel sneller zijn, snelle frontside bus, sneller geheugen, …
Alleen de harde schijf van de mini is niet zo snel; maar daar kan een mouw aan gepast worden door eventueel een externe fiwi schijf te kopen en daarvan op te starten.

De frontsidebus van de Mini is sneller dan die van de PowerMac G4. Maar als ik jou was had ik lekker bij de G4 Powermac gebleven en haar een ander groot kado gegeven..

(( Sorry rulus was net wat sneller dan mij,))

"Volgens mij is 2 x 450 MHz niet hetzelfde als 900mhz hoor." Nee, domme denkfout inderdaad...

Sneller geheugen… alleen jammer van dit:
“Using PC3200 memory does not provide additional speed benefits. Although the Mac mini supports PC3200 DIMMs, the PC3200 RAM will operate at PC2700 (333 MHz) speeds.”
Maar al wel sneller dan het geheugen in een DualG4.

Zijn er ook mensen die een soortgelijke overstap hebben gemaakt?

Lang niet alle software is gemaakt om beide processoren aan te spreken, dus bij veel software is het verschil: 450 mhz <=> 1,42 GHz oftewel een factor 3 sneller.

[quote:9777d6c915]Maar als ik jou was had ik lekker bij de G4 Powermac gebleven en haar een ander groot kado gegeven.. [/quote:9777d6c915]

Ze is net dit weekend overgestapt van een Windows-bak. Die was heel snel. Maar ze is wel erg enthousiast over haar mac. Alleen die snelheid…
Nou zou ik wel een leuke G5 kunnen kopen, maar dan is ze sneller dan de mijne…
(en dat kan natuurlijk niet!)

Videokaart (Radeon 9200) is ook sneller dan de Radeon Pro o.i.d. in de G4. Die G4 heeft ook nog PC100 SDRAM, veel trager dan die 2700 dimms. Harddisk en ethernet zijn sneller in de G4. 1Gb of 1.5 Gb merk je niet echt denk ik.

[quote:bb0dd14a72]Nou zou ik wel een leuke G5 kunnen kopen, maar dan is ze sneller dan de mijne... (en dat kan natuurlijk niet!)[/quote:bb0dd14a72]

Koop je zelf een nieuwe en geef je die van jou aan haar?

Als ze toch gewoon lekker "Mact", en geen heftige dingen doet zoals gamen, Garageband en andere zware programma's... dan zou ik lekker een Mini voor d'r halen met 512mb ram, en een 80Gb HD.

De extra ram is wel aan te raden, omdat dat gewoon beter werkt.
1Gb is natuurlijk nóg beter, maar dat hangt een beetje van je budget af.
De grotere HD is ook erg aan te raden, want 40Gb zit binnen no-time
vol namelijk.

Maar voor lekker mailen, chatten en een beetje freubelen is zo’n Mini
hartstikke lekker, en hij werkt zéker sneller dan de 2x450mhz.
Zoals al eerder werd gezegd, is álles sneller bij de Mini, behalve de HD.
En dat de HD trager is merk je alleen als je echt HD-intensieve dingen
doet (zwaardere programma’s en bestanden e.d.).

Mvg,
Joram

"Maar voor lekker mailen, chatten en een beetje freubelen is zo'n Mini hartstikke lekker"

wat zijn wij toch een stelletje verwende krengen eigenlijk.
een mini is een onder unix draaiende bak die veel groter en sneller is dan veel mainframes uit de tachtiger en negentiger jaren,en is makkelijk in staat grote proffesionele applicaties zoals een photoshop of een vectorworks of zo te draaien.

ach ja, weetikveel

[b:68840dae57]tarmac 58 schreef: [/b:68840dae57]

[quote:68840dae57]wat zijn wij toch een stelletje verwende krengen eigenlijk.
een mini is een onder unix draaiende bak die veel groter en sneller is dan veel mainframes uit de tachtiger en negentiger jaren,en is makkelijk in staat grote proffesionele applicaties zoals een photoshop of een vectorworks of zo te draaien.[/quote:68840dae57]

Blijft dat wanneer je die “bak” :cry: gebruikt zoals vandaag gebruikelijk is, film, muziek, Internet, en weet ik wat meer, dat de mini voldoende is, maar ook niet meer dan dat.
Ik heb er thuis eentje staan, ben er helemaal tevreden van, maar ervaar ook dat het een beetje langzaam is. Ik denk nog over een externe harde schijf…

:finderoud: Zie onderschrift…

Tarmac; Vroeger hadden ze ook geen mooie uitgebreide systemen met zo'n grafische interface, dus da's niet echt een vergelijking ;)

Je kan er prima op Photoshoppen inderdaad… maar zware bestanden zullen
nu eenmaal niet heel vlot lopen. Daarvoor is de HD en de videokaart (beeldopbouw)
simpelweg niet voor gemaakt. Dat bedoelde ik ook met ‘freubelen’; een beetje
in Photoshop e.d. knutselen, zonder te verwachten dat je met 100mb bestanden
lekker snel kunt werken.

En de Mini is ook bedoeld als instapcomputer, waarmee je lekker een beetje kunt
freubelen, mailen en chatten. Het is niet bedoeld als dualprocessor werkpaard :slight_smile:

Kortom, perfect dus voor mensen die lekker willen Maccen, hehe.

Misschien een leuk idee:

Koop de Mac Mini (goede keus) en maak een mooie, liefe achtergrond en zet die erop! :smiley: Die zal ze het eerste jaar niet meer verwijderen :innocent:

Hi,

Een ander idee is een betere IDE controller voor de HardDisks.

Voordeel is dan dat de doorvoer snelheid naar 133 Mhz gaat, je kunt doorgroeien naar max 4 HD’s.
Voor je al aanwezige HD maakt het niets uit, die zal op 33 of 66 Mhz lopen, maar HD’s zitten tegenwoordig op 133 Mhz.

Mocht je voor een SATA controller gaan, weet ik niet of je huidige ID HD kan aansluiten.

Oke, de kogel is door de kerk (bedankt!); ik ga een Mac mini kopen! Of kan ik beter even wachten op een nieuwe Intel-mini? Zeker omdat het zo frustrerend is om net met een G4 te zitten als er een gelijkgeprijsde Intel-mini uitkomt!

Hoe groot denken jullie dat de kans is dat zoiets binnen een paar maanden gaat komen?

Ok, even de dikke duim tevoorschijn halen.

De kans op een Mac mini met Intel processor (Core Solo waarschijnlijk):
Binnen 12 maanden (voor of op de MacWorld SF Jan 2007) schat ik de kans in op 99.9%.
Binnen 6 maanden (voor of op de WWDC Juni 2006) schat ik het in op 80%.
Binnen 3 maanden schat ik het in op 30%.