van ADSL naar kabel: doen?

zit te overwegen van ADSL naar de kabel (@home) te gaan. Doel: lagere kosten voor internetten+bellen+tv en 1 leverancier.

Zijn er switchers in dit verband en wat zijn de ervaringen?
Wat zijn jullie adviezen/tips?

Nu ADSL via KPN, bellen via Pretium telecom en TV via Essent.

ja ik had ADSL en zit nu op @Home kabel en die overstap is mij heel goed bevallen. Is wel wat langzemer (heb wel snelste kabel en had snelste ADSL (aartje geleden) maar op 1 of andere manier gaat kabel gewoon fijner... stabieler maar dat is mijn gevoel. Nadeel is wel dat als er onderhoud aan de kabel is (wat best vaak is) er geen internet meer is.

Controleer voordat je een contract tekent eerst even hoe je er t.z.t. weer vanaf komt. Verplichte jaarabonnementen na het eerste jaar zijn niet bepaald een aanbeveling, maar helaas meer regel dan uitzondering. En bel eens voor de aardigheid de helpdesk, een half uur betaald in de wacht staan is -hoe zal ik het zeggen- weer eens wat anders? :x Dat idee van één leverancier kan gemakkelijk zijn zolang het goed gaat, maar die andere kabelboer heeft in het verleden abonnees die hun internetbetalingen uit ontevredenheid over de dienstverlening opschortten doodleuk de kabelTV afgeknipt, terwijl het bedrijf die zaken gescheiden had moeten houden. En lagere prijzen moeten ergens vandaan komen. Ze vertellen je alleen niet waarvandaan...

Bij @home word je niet blij als je een eigen mailserver hebt, je externe IP adres kan regelmatig veranderen om eigen servers tegen te gaan. Maar als je dat niet hebt...

[quote:2a0cae3a2e="eXperience"]ja ik had ADSL en zit nu op @Home kabel en die overstap is mij heel goed bevallen. Is wel wat langzemer (heb wel snelste kabel en had snelste ADSL (aartje geleden) maar op 1 of andere manier gaat kabel gewoon fijner... stabieler maar dat is mijn gevoel. Nadeel is wel dat als er onderhoud aan de kabel is (wat best vaak is) er geen internet meer is.[/quote:2a0cae3a2e]

Dat is voor de meeste mensen juist andersom. ADSL is een erg stabiel netwerk, met echt ontzettend weinig storingen (wat natuurlijk aan de leverancier ligt). En je zegt zelf al: ‘wat best vaak is’…

Ik zou even wachten, dit jaar staat er veel te gebeuren qua multi-play. VOIP, IP-TV etc.

Groeten,

Aljo

ik heb hele slechte ervaringen met kabel via upc:

• lange wachttijden aan een 0900-nummer: als je belt krijg je standaard een bandje met “Het is op dit moment erg druk. Wij raden u aan op een ander tijdstip terug te bellen”. Het maakt overigens niet uit wanneer je belt. Ik heb alles geprobeerd: van 's ochtend vroeg tot 's avonds laat en in het weekend. Altijd het zelfde ^@#^@)( bandje.
  • helpdesk medewerkers die zo te horen rechtstreeks van het eerste jaar op de tuinbouwschool zijn gehaald (niets ten nadelen van de echte tuinbouw overigens :evil: )
  • mijn account voor digitale telefonie werkte niet, maar “dat lag aan mijn kabels”. na 6 (!) weken was het opgelost, maar mijn tv werkte nog steeds niet. Je raad het al: “het lag aan mijn kabels”. en maar bellen met dat 0900-nummer… :cry:
  • verschrikkelijk slechte support-site op internet.

Ik wou dat ik bij XS4All gebleven was, maar helaas: toen alles eindelijk werkte was mijn try-and-buy periode over, dus nu zit ik er een jaar aan vast.

oh ja, heb ik al verteld dat de servicedesk echt een ramp is? :evil:

Zoek maar eens op het forum naar @home. Of neem een kijkje op http://www.troublesathome.nl . Dan weet je gelijk wat je zoal bij @home kan verwachten. Doe jezelf een plezier en neem vooral geen @home. Blijf lekker adsl'en.

Alles onder een dak is wat de meeste mensen prettig vinden. @home doet het hier prima en weinig storing maar misschien komt dat wel omdat ik in het noorden woon! :D

Als je voor kabel gaat moet je zeker @home nemen, over UPC heb ik veel slechte verhalen gehoord.

succes met het uitzoeken!!!

[quote:560dcc2f64="Ultra"]Zoek maar eens op het forum naar @home. Of neem een kijkje op http://www.troublesathome.nl . Dan weet je gelijk wat je zoal bij @home kan verwachten. Doe jezelf een plezier en neem vooral geen @home. Blijf lekker adsl'en.[/quote:560dcc2f64]

Jarennnnnnnnnnn @Home gehad, NOOIT problemen mee gehad…dus …net zoveel ontevreden als tevreden klanten denk ik…

Tot nu toe niet echt overtuigd om over te stappen. Daarnaast komt KPN dit kwartaal met bellen+ waar ik voor ca. 40€/maand onbeperkt bel (vaste lijnen en internet). Ik zet nog eens even wat zaken op een rij.

Ik ben helemaal overgestapt op kabel (Casema) en heb daar geen spijt van. Mijn kosten zijn flink gedaald. Waar je wel op moet letten is het volgende:

• snelheid: mijn "budget-lijn’ heeft een snelheid van 1600 Kbit/s. Een hoop ADSL aanbieders zitten hier flink boven.
  • bij een kabelstoring geen internet en geen telefoon…
  • wil je terug naar ADSL -> opnieuw een lijn aanvragen bij KPN (=duur)

[quote:c043504b38="Boskabouter"][quote:c043504b38="Ultra"]Zoek maar eens op het forum naar @home. Of neem een kijkje op http://www.troublesathome.nl . Dan weet je gelijk wat je zoal bij @home kan verwachten. Doe jezelf een plezier en neem vooral geen @home. Blijf lekker adsl'en.[/quote:c043504b38]

Jarennnnnnnnnnn @Home gehad, NOOIT problemen mee gehad…dus …net zoveel ontevreden als tevreden klanten denk ik…[/quote:c043504b38]

@home gehad, wat heb je nu dan en waarom veranderd?

Ik zou 't niet doen!!!! Zodirekt krijg je adsl2, nog sneller en stabieler Zowieso heb ik zoveel gezeik gehad met m'n voormalige kabelleverancier (UPC, GRRrrrr) Nooit meer kabel voor mij Gr.

DSL is een goed alternatief is mijn idee...lees ook dit stuk maar eens uit de trouw..

[quote:00ab61b9a8][b:00ab61b9a8]Bellen via de kabel is lang niet altijd goedkoper dan bij KPN[/b:00ab61b9a8]
door Vincent Dekker

Nederlanders ruiken een voordeeltje: kabeltelefonie is veel goedkoper dan bellen bij de oude monopolist KPN. Dus stappen we momenteel in drommen over naar de regionale kabelmaatschappij. Maar wie dat doet, kan fors bedrogen uitkomen.

Een maandabonnement om te bellen voor de helft van het geld, of zelfs voor nog minder. Wie wil dat niet? Bij KPN betaal je elke maand een fors bedrag: 18,16 euro, alleen al om het koperdraadje in je huis te kúnnen gebruiken. Dan moet het bellen, en vooral: het betalen daarvoor, nog beginnen.

Dat kan tegenwoordig stukken goedkoper. Bel als Noord-Hollander via Multikabel en je hebt je eerste euro winst binnen. Doe het als Amsterdammer via UPC en je belabonnement kost nog maar 9,95. Essent is helemaal spotgoedkoop: bij Friezen en Brabanders rinkelt de telefoon al voor 5,95 euro per maand.

De telefoon horen rinkelen is één ding, haar elders laten rinkelen is wat anders. Wie gaat bellen, moet ook kijken naar de kosten die per gesprek en per minuut in rekening worden gebracht. Dat maakt het plaatje al een stukje onoverzichtelijker. En het scheelt ook veel of je voornamelijk overdag belt, dan wel ’savonds. En wie vaak naar mobiele nummers belt, bijvoorbeeld omdat zoonlief zelfstandig is gaan wonen en geen vaste telefoon neemt, die moet ook even goed gaan rekenen.

Hebt u de belkosten op een rij, dan bent u er echter nog niet. Want niemand belt via UPC voor 9,95 per maand. Om te kunnen bellen via een kabelnet, moet je abonnee zijn van dat kabelnet. Dus moet je er ook de kosten van het tv-abonnement bij betrekken. Dan blijkt plotseling dat de kabelnetten hun tv-pakket allemaal heel veel waard vinden: ongeveer 15 euro in de maand, terwijl KPN u via Digitenne voor 7,95 euro een redelijk basispakket aan tv-netten levert.

Bent u er nog bij met uw rekenmachine? Da’s mooi, want dan kunnen we nu de voordeel-aanbiedingen in de strijd gooien. –Nee, ik heb nooit beloofd dat het binnenhalen van een groot belvoordeel eenvouding is.– Wie combinaties neemt van een paar diensten, krijgt veelal kortingen. Bij kabelnetten móet u zoals gezegd al tv-abonnee zijn, dus de combi-korting krijgt u daar vooral als u naast tv en telefoon ook internet bij het bedrijf afneemt. De hoogte van de korting is dan weer mede afhankelijk van het type internet dat u wilt.

Het laatste geldt ook voor KPN. Terwijl KPN ook een combi-korting geeft op het tv-abonnnement: 7,95 in plaats van de standaard 8,95 per maand. Maar hebt u meerdere tv’s in huis, dan hebt u meerdere decoders nodig en dan komt het abonnement een paar euro duurder uit. Voordeel van KPN’s Digitenne-tv is wel weer dat u dit ook in uw caravan of zomerhuisje kunt ontvangen, voor dezelfde prijs.

Weet u nu nog wat voor u het voordeligste belalternatief is? Eigenlijk valt het voor een gewoon mens niet meer te berekenen. Het lijkt wel of dat ook de bedoeling is van KPN en de kabelbedrijven. Het moet natuurlijk kunnen: een recht-toe-recht-aan telefoonaanbieding zonder haken en ogen en aanpalende verplichtingen. Maar die is niet interessant voor de bedrijven. Ze stunten met het één om met iets anders fors op u te verdienen.

We hebben in bijgaand overzicht getracht een zo eenvoudig mogelijk overzicht van tarieven te geven. Het is verre van compleet en er staat bijvoorbeeld niet in dat UPC de eerste zes maanden geen 9,95 maar 6,95 rekent voor het bellen, zoals er ook niet in staat dat KPN internet de eerste maand gratis geeft. Het is slechts als een redelijk reële indicatie bedoeld. Meer is niet mogelijk. Wie preciezer wil vergelijken, kan bijvoorbeeld terecht op www.bellen.com van de jonge internetgoeroe Ben Wolding. Maar ook dat is al lang niet meer de eenvoudige site waarop je snel je voordeel kon ontdekken; een kostenberekening is ook daar iets voor gevorderden geworden.

In het overzicht hebben we een internetabonnement voor een downloadsnelheid van 1 tot 1,5 megabit per seconde en een standaard tv- en telefoonabonnement gekozen. Wie dan de laagste abonnementslasten voor bellen, tv en internet samen als uitgangspunt neemt, komt in ons overzicht uit bij Essent. Het verschil met een standaard KPN-combinatie is dan ongeveer 9 euro per maand. Opvallend is echter dat Multikabel, dat tot nu toe in Nederland het meest succesvol is met het lokken van KPN-abonnees, duurder is dan KPN! En UPC, Nederlands grootste kabelnet, is maar net twee euro goedkoper met zijn maandlasten. KPN heeft uiteraard nog een nadeel met zijn tv-pakket: dat bevat de meeste populaire tv-netten, maar nog niet alle. En Digitenne is nog niet overal te ontvangen.

Kijk je ook naar de kosten per gesprek, dan is er ogenschijnlijk weer een een voordeel te halen bij de kabelnetten, die met hun minuutprijzen veelal onder die van KPN zitten. De starttarieven ontlopen elkaar niet veel en zullen op de totale gesprekskosten een ondergeschikte rol spelen. De laagste minuutprijzen heeft Casema. Essent, degene met de laagste abonnementskosten, hanteert echter dezelfde (hoge) prijs als KPN: 2,9 cent bij een regionaal en 4,4 cent bij een nationaal gesprek.

Veel KPN-abonnees betalen die 2,9 en 4,4 cent echter niet. Zij hebben voordeelnummers ingesteld die korting opleveren, of zijn nog slimmer en bellen in feite via bijvoorbeeld Tele2 of 1649. Bij 1649 kost een gesprek overdag nog slechts 1 cent per minuut, regionaal en nationaal, en in de daluren zelfs 0 cent. Bij een starttarief van standaard 5 cent levert dat, zeker wie graag lang belt, enorme kostenbesparingen op. Die service laten de kabelbedrijven niet op hun netten toe. Bellen via KPN/1649 kan daardoor al gauw vele euro’s per maand goedkoper uitpakken dan bellen via de kabel.

Bovendien is KPN inmiddels ook de weg van digitaal bellen ingeslagen. Met KPN’s InternetPlusBellen komt het maandabonnement al goedkoper uit dan bij de meeste kabelnetten, terwijl er ook veel gratis belminuten bij dit pakket horen en de minuutprijs eveneens laag is.

InternetPlusBellen heeft wel weer, net als bellen via de kabelnetten, een kleine, bijkomende kostenpost. In beide gevallen wordt er digitaal gebeld en is er een decoder nodig voor de verbinding met het net. Die decoder vergt stroom. Niet veel, maar als je altijd bereikbaar wilt zijn wel 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. De stroomrekening wordt vermoedelijk ongeveer een tientje per jaar hoger, een kleine euro per maand. Niet veel, maar wie net via zijn computer in zo’n vijf uur tijd heeft uitgerekend dat hij bij de ene aanbieder 50 eurocent per maand voordeliger uitkomt dan bij de andere, moet die euro toch ook maar meerekenen.

Bij deze vergelijking is alleen naar de kosten gekeken, en niet naar de service die bedrijven leveren. Op het internet is volop te lezen wie wel en niet blij werd van de overstap van KPN naar kabel. Het loont de moeite om daar eens te gaan grasduinen.

En nu we het toch over internet hebben: bellen kan uiteraard ook al via Skype, MSN en nog een hele trits alternatieven. Als je beiden achter je pc zit is dat gratis. In dal- en piekuur, wereldwijd. Veel goedkoper krijgt u het niet. [/quote:00ab61b9a8][i:00ab61b9a8][/i:00ab61b9a8]

[quote:cb2d44bca2="Boskabouter"][quote:cb2d44bca2="Ultra"]Zoek maar eens op het forum naar @home. Of neem een kijkje op http://www.troublesathome.nl . Dan weet je gelijk wat je zoal bij @home kan verwachten. Doe jezelf een plezier en neem vooral geen @home. Blijf lekker adsl'en.[/quote:cb2d44bca2]

Jarennnnnnnnnnn @Home gehad, NOOIT problemen mee gehad…dus …net zoveel ontevreden als tevreden klanten denk ik…[/quote:cb2d44bca2]

De helft van de klanten is dus ontevreden over @home… Dat lijkt mij niet goed…