Van cmyk naar pantone kleur

Ik heb een indesign bestand opgemaakt in 4 kleuren en zou er graag 2 pantone kleuren van maken. Het bestand moet gedrukt worden in 2 kleuren. Is er een mogelijkheid om deze cmyk waarden in te geven zodat je een pantonewaarde krijgt, die ik dan kan doorgeven aan de drukker. Ik heb namelijk geen pantonewaaier.

Je kunt FC stalen omzetten naar PMS stalen! Een PMS kleur aanmaken, de FC versie wissen en laten vervangen door de PMS kleur.

Dat is niet de vraag olbo.

Brul je cmyk waarden hier en misschine kan iemand op dit forum je helpen om de dichtsbijliggende pms nummer geven.

Khoop dat iemand me kan helpen hier volgen de cmyk waarden khad graag pantone waarden gekregen van

kleur 1
c 29
m 28
y 0
k 67

kleur 2
c 0
m 15
y 88
k 5

Bestaat er geen programma of een widget om deze waarden aan te passen?
of moet ik een pantonewaaier aanschaffen.
alvast bedankt

Pantonewaaier aanschaffen.

Vertrouw NOOIT op de omrekeningen van Photoshop en andere software. Altijd kleur kiezen a.d.h.v. een waaien.

welke kleuren zijn dit? En dan bedoel ik niet de pms, maar, rood, groen, bruin o.i.d.? Dat zoekt wat makkelijker.

iAM bedankt om dit op te zoeken

kleur 1 heeft een gele kleur

kleur 2 heeft een donker blauwe kleur

de gele kleur komt aardig overeen met PMS 123, waardes C=0, M=19, Y=89, K=0

de andere kleur kan ik niet bij benadering vinden in mn waaier…lijkt op een warm blauw-rood-grijs maar qua waardes komt er niet echt iets in de buurt. Vanaf mn scherm zou je het kunnen vervangen met PMS 431, C=45, M=25, Y=16, K=59…
maar vanaf je scherm is NIET een goede weergave…dus…

Het is voor iedereen hier een beetje gokken vrees ik, die PMS 123 voor geel klopt aardig, maar net die 5% zwart die het een heel klein beetje vervuilt, die mis je dan. En die andere donker paarsgrijze kleur is ook in mijn waaier niet te vinden. Hij zit ergens tussen 5195 en 5125 in. Da's dus weer anders dan wat Marloez heeft gevonden. Omdat je zelf geen waaier hebt zou ik je ernstig willen adviseren om perscontrole te gaan doen als je in de gelegenheid bent.

Marloez en Norbertje ik dank jullie voor de reactie en het opzoekwerk

Het pms kleur 123 klopt aardig,
voor het andere kleur zal ik een bezoekje moeten brengen bij de drukker.

Deze week koop ik me alvast een pantonewaaier, want dit probleem zal zich nog voordoen.

kvin het wel raar dat hiervoor nog geen programma bestaat
of een widget, zou leuk zijn.

thanks

[quote:e3fc4d152a="Beno8"]Marloez en Norbertje ik dank jullie voor de reactie en het opzoekwerk

Het pms kleur 123 klopt aardig,
voor het andere kleur zal ik een bezoekje moeten brengen bij de drukker.

Deze week koop ik me alvast een pantonewaaier, want dit probleem zal zich nog voordoen.

kvin het wel raar dat hiervoor nog geen programma bestaat
of een widget, zou leuk zijn.

thanks[/quote:e3fc4d152a]

graag gedaan :wink:

tis niet heel raar dat er geen programma voor bestaat hoor…kleuren op je scherm kan je nl toch niet echt goed beoordelen, en bovendien worden de pms-waaiers telkens vernieuwd…

Het is zowiezo "spelen met vuur" als je op he scherm afgaat! Je scherm is ALTIJD RGB,..ook al zet je je modus van je programma op CMYK. Het is en blijft een simulatie met elektronen van je scherm!

CMYK is inkt,…tastbaar,…RGB niet! (zie naar de regenboog)

Je hebt dan nog trouwens de keuze uit PMS-C en PMS-U en vooral in de gele/oranje tinten geeft dit [b:4c95e2eb7d]ENORM [/b:4c95e2eb7d]verschil weer!

Ik zou je echt wel aanraden om een PMS boek aan te schaffen het is beslist de moeite waard! Ik heb hier eentje van 2003 (die wel al weer veroudert is) waar zowel de C als de U in staat!

Een programmaatje die CMYK omzet naar PMS ken ik niet,… ik lees hier af op mijn PMS-C waaier:
PMS 123 => 15 pts Pantone Yellow en 1 pt Warm Red,… dus waar ben je dan met je CMYK.