Van de scanner naar een tekstbestand?

Ik heb hier een A4'tje met tekst liggen en die leg ik onder de scanner (Epson Perfection 1200 Photo). Ik scan het blaadje via Adobe Photoshop met Import > Epson Twain 5. Adobe ziet dat het tekst is, maar dan krijg ik alsnog een plaatje van de tekst. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit A4'tje meteen in een tekstbestand krijg? Is er misschien een ander programmatje voor?

Bedankt, Dennis

Heel zeker ben ik niet, maar ik heb zo het vermoeden dat PhotoShop alleen maar plaatjes maakt van je origineel. Volgens mij moet je je scanner vertellen dat hij het gescande naar een tekstverwerker (AppleWorks, Word) moet sturen en pas dan gaat de OCR in werking.

moet je natuurlijk wel OCR software hebben! de een is de ander niet (kwalitatief gezien) denk aan de instellingen mbt de taal.

Helemaal waar. OmniPro en ReadIris zijn beide nogal goed.

bij mijn scanner : canon 9900F zit omnipage SE (special edition) en die krijg ik geenszins aan de praat met osx (classic programma). In ieder geval is scannersofware èn ocr een lam broertje op de mac. Eigenlijk zou apple hierin een 'gat' moeten vullen met een iscan of zo (ingebouwd ocr) want er wordt tè weinig voor de mac ontwikkeld op dat gebied !!!

dè grote open vlek in mac-osx-software is dus scanning en ocr imho (nmbm : naar mijn bescheiden mening)

davedive

Je hebt hier zeker een gat in de markt ontdekt! Ik werk met een Agfa-scanner, ScanWise en ReadIris en dat laatste doet het het minst goed. Een soort iScan met OCR zou dus inderdaad wellkom zijn, hoewel ik dan weer vrees dat oudere scanners niet ondersteund worden.

[quote:a207c4575e="Geedee"]Helemaal waar. OmniPro en ReadIris zijn beide nogal goed.[/quote:a207c4575e] OmniPage Pro heet het, voor de volledigheid.

Ok maar naar de docu vermeld (op internet) werkt omnipage pro met 'Word', geen vermelding dat het werkt met apple works of zo.

Indien het prima werkt met apple works, dan zou ik overwegen om up te graden naar de pro-versie (zoals eerder reeds vermeld werkt mijn versie enkel in classic :x )

Trouwens op het werk(op windhozen), gebruiken we readiris, en dat werkt niet altijd zeer vlot hoor : een tekst inscannen en daarna nog zowat 10 minuten de tekst bijwerken, kaders verwijderen,… dat lijkt mij niet ècht vlotjes. Is dit met omnipage pro anders ???

dank
davedive