Van een oude MacBook een FTP server maken

Heya allen!

Van mijn oude MacBook wil ik een FTP server van maken.

Dat heeft de volgende redenen

1. Dropbox is snel en handig, maar heeft weinig ruimte en ik kan er eigenlijk geen prive-dingen op kwijt.(blijft een internetbedrijf). Als je een eigen (Mac)-FTP server hebt kan je die handmatig encrypten (filevault of zo)
2. Ik zag een mooie [url=http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10563]Lacie Cloudbox[/url] maar die is te klein, en het is nog een device om mijn bureau.

Ik heb in de systeemvoorkeuren van mijn oude MacBook de FTP-functie aangezet. Ik kan er met mijn MacBook Pro naartoe verbinden maar ik kan geen reet. Ik kan dus niks schrijven terwijl dat wel handig is.

Dus, hoe zouden jullie een FTP server van een Mac maken?

Bij File Sharing kun je toch accounts toevoegen met verschillende rechten? Dus naast lezen ook schrijven?

Kan ik daarmee ook via het web (een ftp-client app) inloggen met mijn MacBook Pro op mijn MacBook?

Dat lijkt me wel. Die functie wordt namelijk wel aangegeven bij de instellingen.

Even uitvogelen want net werkte het niet.

Thanks!

Geef je inlog anders maar in een PB! Dan test ik wel voor je of ik wat weg kan schrijven op je Mac.. :sarcastic:

Nope werkt niet!

[img]/uploads/community/058b268b408510b09a365dfedd3f707c678989e1_0.png[/img]
[img]/uploads/community/9d176ac2ed5aa684d188fc6ceadac317f22e7b48_0.png[/img]

Wat staat er onder options? Bij komt er te staan dat mijn Mac te benaderen is via ftp://10.0.1.4/. En dat is een lokaal IP adres binnen mijn netwerk. Van buiten mijn netwerk ga ik dat dus nooit bereiken, tenzij ik de instellingen van mijn router aan pas (port forwarding enz.).

LOL! Zie net dat ik PB heb.. :innocent:

In je PB staat een IP adres dat begint met 192.168.. En dat is net als dat 10.0 adres van mij een lokaal adres binnen je netwerk. Dat ga ik van buitenaf dus nooit bereiken. Om wel toegang te krijgen heb ik het IP adres van je netwerk nodig (dus waarmee je router het internet op gaat) en vervolgens de poort om vanaf je router je FTP-Mac te bereiken. Maar dat moet je wel eerst instellen.. (geen idee hoe, verschilt ook per router)

Ja precies, het gaat hier om een netwerk met 1 Airport Extreme en 2 Expressen. Moet niet moeilijk zijn. Thanks voor je tips man!

Hmm, Airport Utility dus voor het beheer van je routerinstellingen. Ik zal eens met je meekijken of ik wat instellingen kan vinden..

Edit: hier moet je in ieder geval zijn :wink: :
[img]/uploads/community/92977a7fea3bd61b0d63b3b83d47ba1ee26f0e5f_0.png[/img]
En dan even uitzoeken (met behulp van Google) welke instellingen je hier exact moet invoeren:
[img]/uploads/community/cb30c900aec935e70166a67d882f98e64a2c96df_0.png[/img]

Port mapping staat er niet bij. Dan staat er als het goed is een andere router voor de Airport Extreme. MAar je hebt me in ieder geval de goede weg gewezen!

Dan moet je de instellingen van die router gaan opzoeken. Of je eerste router gewoon vervangen voor die Extreme, want makkelijker zal het waarschijnlijk niet worden. Mits het geen modem en router in 1 is, natuurlijk.

http://www.expandrive.com/ ?

Dit project loopt nog steeds. Alleen mijn MacBook wordt gewoon een client want ik heb nu een Extreme.

Mijn externe IP is nu bekend.
[img]/uploads/community/bef530c5cf49eee9dba1d453b1a06d888704410a_0.png[/img]

Die moet ik volgens mij hier toekennen.

Vervolgens heb ik dit gedaan:

[img]/uploads/community/d4beb5e333fd66500d5736de87e6da9f4ab1f3d2_0.png[/img]
Ik ben dan de enige gebruiker.(En ik kan later dus meerdere gebruikers adden).

Maar volgens mij zie ik nu iets over het hoofd. Hoe moet ik nu inloggen op de Extreme?