van Illustrator CS naar Illustrator 8 of 9 bewaren.

Tot Illustrator 10 kon je steeds de versie kiezen waarin je wenste te bewaren, en gezien dat niet iedereen de allerlaatste versie had, was dat best prima (als je maar rekening hield met je ontwerp, natuurlijk). In Illustrator CS schijn dat niet meer te vestaan, of zie ik hier iets over het hoofd.

Ja, je ziet iets over het hoofd :innocent:

File - Export - EPS/AI - gewenste versie kiezen.

Bedankt

File --> Export --> Illustrator legacy EPS. Maar je kan vanuit CS alleen nog maar in versie 10, 9, 8 en 3 bewaren :wink:

Maar als ik vanuit Illustrator CS naar Illustrator 8 exporteer zijn al mijn teksten doormidden geknipt. Geen lettercontouren maar gewoon hooguit 3 letters per selectie....

Had beter verwacht van Adobe…

Of zie ook ik iets over het hoofd? :innocent:

Dat probleem had ik ook, heb je welgeprobeerd om het bestand als pdf op te slaan vanuit CS en dan te openen in een andere versie van Illustrator? Je moet toch wat en het werkte bij mij prima.

Ja als PDF opslaan had ik ook al als 'oplossing' gevonden.

Maar ik dacht misschien doe ik iets fout…

Dat van die teksten is echt wel een probleem, veel drukkers werken nog steeds met Illustrator 8. En ook als je zoals ik in een school werkt, werk je met alle versies, en het liefst door elkaar.

de tekst engine van de CS versie is compleet veranderd (cfr Indesign) vandaar dat de teksten in een file onmogelijk terug naar een oude versie gebracht kunnen worden

blijf gewoon verder werken in CS maak lettercontouren van alle tekst en exporteer onder een oudere versie, of maak een eps aan en je drukker kan dit gewoon plaatsen

het wordt ook eens tijd voor je drukker om te investeren in Software
versie 8 dateert van 1999 of zo?? of beter nog kies gewoon een andere drukker (diegene die nu nog met oude brol werken beseffen helemaal niets wat een pdf workflow als tijdswinst opleverd)

[quote:9df6fcef9a="helix"]het wordt ook eens tijd voor je drukker om te investeren in Software versie 8 dateert van 1999 of zo?? of beter nog kies gewoon een andere drukker (diegene die nu nog met oude brol werken beseffen helemaal niets wat een pdf workflow als tijdswinst opleverd)[/quote:9df6fcef9a]

Mijn drukker werkt al met PDF-workflow, dus het valt wel mee :wink:
Maar je weet zelf wel dat de drukkers dikwijls de laatsten zijn die overschakelen.
Drukkers, het is een verhaal apart. zucht en nog eens zucht

Jouw drukker hoeft helemaal geen recente versie van Illustrator te hebben. Als hij (of jij) gewoon een XPress document aanmaakt en daar in een illustratie kader jouw ontwerp in zet, kan ie het ook drukken. Want als je het hebt opgemaakt in Illustrator zal het wel niet om meerdere pagina's gaan.