Van Mac naar Mac via Firewire

Ik heb even lopen spitten op deze site maar kom er niet helemaal uit.

Kan ik twee apples koppelen aan elkaar via een Firewire kabel
om bestanden uit te wisselen.
(Dus zoals een externe harde schijf)

fritsdebeer.com

Nee, Firewire is geen netwerkkabel. Maar waarom niet simpel met een ethernet kabel? Let wel op dat je een ethernetkabel koopt voor een directe koppeling met een andere computer.

Zet deze vraag ff bij netwerken, bereik je meer.

Het kan wel maar dan gebruik je de ene mac als een soort firewire harddisk (je kunt er dus niks op doen maar in geval van uiterste nood wel bruikbaar)

Je start de computer die je wil gebruiken als firewire harde schijf op met t ingehouden, dan komt het symbool van firwire erop en dan kun je met de andere computer de bstanden van de ene af halen.

[quote:4f382608ca]Now the IP over FireWire Preview Release adds support for using the Internet Protocol - commonly known as TCP/IP - over FireWire. With this software installed, Macintosh computers and other devices can use existing IP protocols and services over FireWire, including AFP, HTTP, FTP, SSH, etc. In all cases, Rendezvous can be used if desired for configuration, name resolution, and discovery.[/quote:4f382608ca]

http://developer.apple.com/firewire/IP_over_FireWire.html

Om de Preview release te downloaden:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17262

Edit: Oops… om te downloaden heb je Apple Developer Connection (ADC) membership nodig…

Ik kan hem wel even mailen als je wilt. Het is maar 156 kB.

Hans

Raar dat het bij jullie op de Mac niet zou lukken. Want bij Windows XP staat de FireWire verbinding in de netwerkverbindingen :? Ik heb het zelf nog niet getest, maar het ziet er wel naar uit dat je daar gewoon TCP/IP kan over gebruiken.

Ja, het werkt ook in Mac OSX prima. Filesharen is geen probleem. Alleen internetsharen gaat niet. Even zoeken gewoon in dit forum levert [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=7279]dit[/url] op.

[quote:d4faeb66aa="Zora la rousse"]Nee, Firewire is geen netwerkkabel. Maar waarom niet simpel met een ethernet kabel? Let wel op dat je een ethernetkabel koopt voor een directe koppeling met een andere computer.[/quote:d4faeb66aa]

Dat noemt een cross-over cable

[quote:2e6298cffa="konijn"][quote:2e6298cffa="Zora la rousse"]Nee, Firewire is geen netwerkkabel. Maar waarom niet simpel met een ethernet kabel? Let wel op dat je een ethernetkabel koopt voor een directe koppeling met een andere computer.[/quote:2e6298cffa]

Dat noemt een cross-over cable[/quote:2e6298cffa]

En laat de netwerkhardware van de Apple nou zo slim zijn dat je geen crossover kabels meer nodig hebt… Elke (althans: juist geknepen) ethernetkabel doet de was :wink:

[quote:e2ab953678="Aqua1"]Ja, het werkt ook in Mac OSX prima. Filesharen is geen probleem. Alleen internetsharen gaat niet. Even zoeken gewoon in dit forum levert [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=7279]dit[/url] op.[/quote:e2ab953678]

Half juist: Internet Sharen werkt ook prima mits je de juiste instellingen weet. Op de tweede machine (die je via de eerste aan het intenet wil hangen): In system preferences -> Network -> FireWire poort -> stel hier de juiste IP, subnetmask, router EN DNS in. Als je geen DNS(=Domain Name Server) instelt kun je wel filesharen maar kan je Mac andere machines in het internet simpelweg niet vinden. Het probleem: bij de meeste mensen hangt de eerste machine via DHCP aan het internet. Je krijgt dan automatisch een IP, subnetmask, router en DNS ingestelt via de server van je service provider. Het IP adres, de subnetmask en de router worden wel zichtbaar in de system preferences, maar de DNS niet. En anders dan je serviceprovider opbellen weet ik niet hoe je erachter moet komen wat het adres van je DNS is. Vaak maar lang niet altijd is het de eerste machine uit een reeks IP-adressen, dus je kunt wel gokken dat het x.x.x.1 is. Bijvoorbeeld je IP adres is: 138.120.89.56 -> probeer dan als DNS eens 138.120.89.1.

Oh ja en je moet in System Preferences -> Sharing -> natuurlijk wel de internet sharing aanzetten anders werkt het nog niet. Let op: heel iritant, maar om veiligheidsredenen onthoudt je Mac die instelling niet. Dus na elke herstart moet je telkens weer opnieuw de Internet Sharing aanzetten.

[quote:629025800a="Pieter Neerincx"]Half juist: Internet Sharen werkt ook prima mits je de juiste instellingen weet. Op de tweede machine (die je via de eerste aan het intenet wil hangen): In system preferences -> Network -> FireWire poort -> stel hier de juiste IP, subnetmask, router EN DNS in. Als je geen DNS(=Domain Name Server) instelt kun je wel filesharen maar kan je Mac andere machines in het internet simpelweg niet vinden. Het probleem: bij de meeste mensen hangt de eerste machine via DHCP aan het internet. Je krijgt dan automatisch een IP, subnetmask, router en DNS ingestelt via de server van je service provider. Het IP adres, de subnetmask en de router worden wel zichtbaar in de system preferences, maar de DNS niet. En anders dan je serviceprovider opbellen weet ik niet hoe je erachter moet komen wat het adres van je DNS is. Vaak maar lang niet altijd is het de eerste machine uit een reeks IP-adressen, dus je kunt wel gokken dat het x.x.x.1 is. Bijvoorbeeld je IP adres is: 138.120.89.56 -> probeer dan als DNS eens 138.120.89.1.[/quote:629025800a]

Ahaaaa. Bedankt, ga ik meteen proberen.

[quote:67cec5dfb5="Pieter Neerincx"]-[knipperdeknip]- En anders dan je serviceprovider opbellen weet ik niet hoe je erachter moet komen wat het adres van je DNS is. Vaak maar lang niet altijd is het de eerste machine uit een reeks IP-adressen, dus je kunt wel gokken dat het x.x.x.1 is. Bijvoorbeeld je IP adres is: 138.120.89.56 -> probeer dan als DNS eens 138.120.89.1.[/quote:67cec5dfb5]

De DNS van een domein is meestal wel te vinden bij SIDN, stichting domeinnaam registratie. Daar tik je dan bijvoorbeeld xs4all in en je krijgt als je [i:67cec5dfb5]uigebreid[/i:67cec5dfb5] aanvinkt netjes alle info op een rijtje.

Hee mensen, wat geniaal. Het werkt nu inderdaad wel. Het zat 'm in de DNS-servers. Bedankt.

Helaas is het nu weer mis. In eerste instantie was ik erg blij met panther, want toen werd ipoverfirewire overbodig. Het heeft ook een tijdje prima gewerkt. Maar nu is het weer mis. Filesharen gaat wel, maar internet niet. DNS staan goed, subnet, ipadressen. Ik weet het niet meer. Het lijkt wel of er een keer met een security-update deze mogelijkheid tussenuit gehaald is. Weet iemand nog raad ?

Goed, het bleek dat de firewall van Mac1 poort 80 dicht had staan. Websharing aangezet en toen werkte het weer.