Van Mac naar Windows, nu toch graag weer terug

Goedemiddag,

Begin dit jaar heb ik mijn vertrouwde iMac (mid 2010) de deur uitgedaan omdat ik deze toch wel traag vond worden. Daar ik destijds op mijn werk op windows werkte, en ik Windows 10 niet heel vervelend vond de keuze gemaakt om een Windows pc aan te schaffen. Even daarvoor had ik de fout gemaakt om een Android telefoon aan te schaffen. Daarvoor altijd iPhones gehad van de 3GS.

Je raadt het al, afgelopen maand de Android telefoon de deur uit gegaan en een iPhone XS gekocht. Sinds kort heb ik ook een andere baan en daar werk ik weer met Mac OS X, en wel op een Macbook Pro 13". Het voelt als thuiskomen…

Ik wil dan ook thuis weer graag naar Mac overstappen, maar twijfel wat te doen. Ik zit te denken om een Mac Mini te kopen. Maar ik wil wel graag een beetje toekomstbestendig zijn. Ik heb nu de volgende Mac mini geconfigureerd:

3,2 Ghz 6-core I7 / 16GB Ram / 512 GB SSD

Nu is mijn vraag; is 16GB genoeg, voor laten we zeggen de komende 6 tot 8 jaar? De kosten voor deze Mac Mini zijn € 1.789,-.

Een andere optie zou zijn een 2e hands Mac Pro 2013 model, deze is evt. nog te upgraden in de toekomst, maar hoe zit het met ondersteuning van nieuwe OS versies etc. in de toekomst.

Als laatste, misschien is een Macbook Pro nog een optie, maar vraag me af hoe deze zich verhoudt tot de Mac Mini, ook prijstechnisch gezien.

Wat ik met de Mac ga doen, internetten, tekstverwerken. Licht Photoshop, InDesign werk.

Het liefst zou ik nog wel graag de mogelijkheid hebben om ook Windows te draaien, maar weet niet wat daar de mogelijkheden toe zijn dezer dagen?

Ik hoor graag hoe jullie hier tegen aan kijken en wat jullie zouden doen in deze situatie.

Had je misschien al gekeken naar de nieuwe iMac 27 van 2020. Zal waarschijnlijk de laatste versie zijn waar je ook Intel op kan draaien.

En ja 16 Gb is toch wel gewenst, je kan door de 27 inch versie later nog geheugen bij prikken.

https://macfreak.nl/shop/mac/nieuwe-mac/imac-27/

Daar had ik naar gekeken, maar dan is de basis prijs al een stuk hoger dan bij de Mac Mini (eigenlijk te hoog). Daar zou dan eventueel nog geheugen bij komen.

Het is jammer dat de Mac Mini nu niet meer op een later moment geupgrade kan worden (SSD en RAM).

Laat je overhalen om toch een nieuwe (27") iMac te kopen. Kijk even hoe lang je met je vorige hebt gedaan, dat mag wat waard zijn toch?
Mini is leuk, maar heeft zo zijn beperkingen. Overweeg het nog eens, kosten verspreid over tijd is een som die vaak vergeten wordt bij de 1e schrik.

Nieuw is natuurlijk altijd prima, maar hier scoor je voor minder dan € 2000,- een nette (jong-gebruikte) iMac met 500 GB SSD en 16 GB geheugen.

Zelf geheugen bijplaatsen is natuurlijk nog wat goedkoper.

Ik weet dat de Mac Mini zo zijn beperkingen heeft, maar volgens mij is die prima geschikt voor hetgeen ik zou willen.

Wat is het voordeel ten opzicht van de iMac. Natuurlijk zijn die 2e hands voordeliger, maar hetzelfde geldt voor een Mac Mini.

Wat ik met de Mac ga doen, internetten, tekstverwerken. Licht Photoshop, InDesign werk.

Het liefst zou ik nog wel graag de mogelijkheid hebben om ook Windows te draaien, maar weet niet wat daar de mogelijkheden toe zijn dezer dagen?

Voor wat je met de Mac gaat doen is een Mac Mini ruim voldoende bemeten.

Zolang er een Intel-processor in zit kan je Windows ook draaien.
BootCamp of Parallels o.i.d. Aan jou de keuze.

<p class="cite">a. beech op 27 oktober 2020 om 14:56</p> Het is jammer dat de Mac Mini nu niet meer op een later moment geupgrade kan worden (SSD en RAM).
Dat kan wel nog, zeker wat de RAM betreft, maar je moet hem dan wel helemaal open schroeven en da’s niet voor iedereen weggelegd.

De Mac mini geeft je t.o.v. De iMac wel de modulariteit wat beeldscherm betreft. Wil je er een 30” beeldscherm bij? Dat kan. Ik vind de Mac mini best wel een handig Macje.

Ik zie net inderdaad dat RAM upgraden wel mogelijk is, dat moet niet zo’n probleem zijn in de toekomst. Jammer dat dat niet mogelijk is met SSD. Dat zou eventueel opgelost kunnen worden met een externe schijf natuurlijk.

En mocht ik ooit nog extra GPU kracht nodig hebben dan zou dat natuurlijk opgelost kunnen worden met een eGPU.

Hmm, de twijfels blijven. Een iMac klinkt natuurlijk ook wel weer interessant maar heeft een heel ander prijskaartje.

Je schets dat de gekozen Mac Mini 1800 euro kost, hier moet dan nog een passende beeldscherm bij. De iMac heeft prima specificaties en volgens mij ben je niet veel meer kwijt.

Als je écht toekomstigbestendig wilt zijn, in de zin van 6 tot 8 jaar, kun je misschien beter een nieuwe MacBook kopen die eind van het jaar uitkomt, met Apple Silicon.

...met Apple Silicon.
Maar of die nog goed met OS Windows overweg kan is de vraag.

Dat is geen vraag. Het antwoord daarop is Nee. Dus als je Windows blijven gebruiken belangrijk vindt, kun je mijn suggestie naast je neerleggen.

<p class="cite">TheBigZ op 27 oktober 2020 om 18:37</p> Dat is geen vraag. Het antwoord daarop is Nee. Dus als je Windows blijven gebruiken belangrijk vindt, kun je mijn suggestie naast je neerleggen.
Hij (VMWare) zegt nog geen nee.
We're not quite ready to make any announcements for or against this yet.

> "Obviously this would require complete emulation of Intel processors by Apple Silicon code, which is ARM-based. "

Only if we wanted to emulate x86 instructions, which is not the same as virtualization. We have to rebuild our monitor (low-level hypervisor code) to ‘speak arm’, not ‘translate x86’, quite different beasts.

That said, if it were to happen, it would be HIGHLY unlikely to support iPads because they lack virtualization features in the CPU, and I don’t have any sense that this will change.
Finally, there is no way to acquire a Windows for ARM license outside of being an OEM, so that won’t really help users until that changes. Maybe it will, maybe not, but it’s certainly not the case today.

Maargoed wishful thinking etc etc.

Overigens zegt parallels iets heel anders (maar ik heb nooit parallels gebruikt.

https://www.parallels.com/blogs/apple-silicon-wwdc/?_ga=2.100297950.1149677030.1603835879-1156519849.1603835879

Verder heb je tzt mogelijk nog oplossingen zoals Wine.

https://wiki.winehq.org/ARM

https://wiki.winehq.org/Emulation

Je kunt een Mini prima met stock SSD gebruiken. Ik zou eerder geld uitgeven aan 10GB ethernet op een Mini. Dan pleur je gewoon een 20TB HD 10GB nas in een meterkast op max 100m afstand en je hebt SSD snelheden voor externe opslag zoveel je wilt. Juist de max kabellengte maakt 10GB ethernet zoveel waardevoller dan TB/USB3.1 waardoor je muisstil kunt werken.

Beste koop: instap-mini met 6-core i7 en 10GB, dat kost 1349€. Oeps 1414€, ergens weer wat Euro-Dollar opslag bijgekomen blijkbaar.

8GB is meer dan zat*. Sinds de SSD verbaas ik me zelfs weer hoe goed 2GB bakken lopen. En loop je ooit tegen de 8GB aan, dan is er tzt wel een neefje die er voor jou voor een appel en een ei 64GB inprutst.

• er vanuit gaand dat je niet zo’n kluns bent die denkt dat Adobe Premiere goede software is, daarmee maak je van een 28 core MacPro met 256GB RAM nog een zombie.

Goedemorgen,

Bedankt voor al jullie antwoorden.

Ik zou eventueel mijn huidige Windows pc kunnen behouden, dan heb ik het probleem met Windows op eventuele toekomstige Silicon processors verholpen. Probleem is dan dat ik die pc niet zou kunnen verkopen wat weer enigszins drukt op het budget.

In dat opzicht bekeken, is misschien de MacMini nu de beste oplossing. En inderdaad, een NAS zou uitkomst kunnen bieden. Ik heb me daar nog niet heel veel in verdiept, maar denk dat ik deze dan eventueel ook kan verbinden met mijn tv en/of Windows pc. Maar dan zit ik misschien weer met verschillende bestandssystemen.

Een iMac is ook leuk, echter wil ik wel een 2e scherm gebruiken. Aangezien het oog ook wat wil, wil ik dit zo estetisch mogelijk hebben. Ik vind het gewoon niet mooi om een random beeldscherm naast mijn iMac te zijn. Liefst heb ik dan 2 identieke schermen naast elkaar. Daar een (nieuwe) iMac ook redelijk prijzig is, valt die om die reden voor nu af.

Alles bij elkaar genomen heb ik besloten nu in ieder geval even af te wachten tot eind november. Ik zag gisteren dat de eerste Mac met Silicon chips waarschijnlijk 17 november gepresenteerd gaat worden. Mogelijk levert dat iets interessants op. Ook wil ik de Black Friday/Cyber Monday deals even afwachten, wellicht is het interessant om dan iets aan te schaffen.