Van MAC word naar WIN word

Voor tekstverwerking maak ik gebruik van MS words for MAC. Ik werk veel samen met Windows gebruikers en verstuur mijn documenten <<afhankelijk van de inhoud/ doelgroep in *.doc of*.pdf>> per e-mail.

Echter de laatste tijd krijg ik vaak klachten dat ontvangers problemen hebben met het openen van mijn bestanden. Voor het versturen maak ik gebruik van de OS applicatie Mail en deze staat ingesteld op “verstuur altijd Windows-compatible bijlage”

Het is erg vervelend om te merken dat andere mensen problemen hebben met het openen van mijn word en acrobat bestanden. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

misschien maken de ontvangers gebruik van een oudere versie van Word?

De oorzaak weet ik niet, wat ik wel weet is dat het probleem vaak is te omzeilen door de geadresseerd te zeggen dat hij of zij NIET MOET DUBBELKLIKKEN op het ontvangen bestand. De juiste werkwijze is: bestand downloaden en opslaan. Vervolgens applicatie openen, vb MS Word, dan kiezen voor bestand, openen en het gedownloade bestand selecteren. Dit gaat meestal goed.

Het is inderdaad verdraaid vervelend maar je kunt beter standaard de ‘hoe dit bestand te openen’ aanwijzigen meesturen in je email. En omdat de meeste mensen niet lezen, vermeld deze aanwijzingen nog boven je aanhef. Dus iets als: Het meegstuurde bestand is gemaakt in MS Word op een Apple computer. Als u een Windows computer heeft, handel dan als volgt: download het attachment en sla het op. Open MS Word, klik op bestand en dan op openen. Selecteer dan het gedownloade bestand.

Nou ja zo doen wij het hier. En het werkt, de ontelbare ‘cannot open the attached file, please resent’ zijn met 90% afgenomen. :lol:

Bij mij zijn de instellingen identiek, en ik heb nooit klachten. Er is niet een eenvoudig versie-conflict? Je weet zeker dat elk bestand .doc aan het eind heeft? Als men het bestand opent VIA Word (dus niet via dubbelklikken), lukt het dan wel? Je zou kunnen testen of men wel een RTF (Rich Text Format) bestanden kan openen, dit is een vrij universeel format.

Suc6

Het zou van alles kunnen zijn, maar misschien kunnen de windows gebruikers naar wie je je bestanden stuurd de extensie van het bestand niet zien (.pdf of .doc bijvoorbeeld) vreemd is dat wel aangezien je die optie wel hebt aangezet in Mail. Vraag dus even aan een windowsgebruiker die een probleem heeft met een door jou verstuurd bestand of hij/zij even handmatig de goede extensie er achter wil typen. Dus stel je hebt een MS Word bestand gestuurd, laat er dan .doc achter typen enz. Dit is wel de meest makkelijk oplossing, maar tegelijkertijd ook een van de meest voorkomende problemen. Succes in ieder geval!

Ik heb het ook dikwijls voor dat mensen zeggen dat ze het tweede document niet konden openen, terwijl ik er maar één stuur. Ook met pdf heb ik dat al voor gehad. En als ik echt pech heb kunnen ze geen van de beiden (die eigenlijk één zijn, vat je) openen. Het is trouwens zeer wisselend, sommige Windows 98-gebruikers hebben nooit problemen gemeld, andere XT-gebruikers klagen dikwijls. Een document als 'Pieter-jan.doc" wordt blijkbaar steeds gelezen als document één: "Pieter" document twee: jan.doc

In de voorkeuren van Office kun je instellen 'welke soort' Office document je wilt hebben. Als er nog mensen met Office 97 in buurt verkeren, is het verstandig ze niet op te zadelen met een Office X/2000 document. Ook kun je nog een 'Save as ...' doen en het document dan in de 'juiste' / wel werkende versie op te slaan.

ik denk dat het probleem outlook heet, dit heeft de laatste tijd moeilijkheden om bestanden te openen omdat alles standaard als spam en virus gezien wordt. zeg tegen je vrienden dat ze het betreffende bestand eerst moeten downloaden naar de harde schijf, of een ander mail programma gebruiken als eudora etc. mischien zit er nog een mogelijkheid om een filter in outlook te maken dat bij jou mail automatisch het attachment in de juiste directory zet en dan word opend.

daan.

L.s.,

Dank voor alle tips. Inmiddels voeg ik standaard een instructie om bestanden te openen toe aan mijn berichten. (Indien deze een bestand bevatten en aan Windows gebruikers zijn gericht)

Van veel mensen weet ik dat ze Hotmail gebruiken. Ongetwijfeld erg handig maar niet om bestanden naar toe te sturen. Op zich was dat wel bekend. Ik blijf het alleen vreemd (en vervelend) vinden dat mensen moeite met het openen van bestanden hebben.
Een van de oorzaken hiervan zou natuurlijk een versie conflict kunnen zijn. Op zich lijkt me dat een constatering waarmee te leven valt. Immers er is moeilijk rekening te houden met al die verschillende Office versies die mensen op hun computer hebben staan (mits het niet om een specifiek geval gaat)
Maar m.b.t. acrobat lijkt het me een andere zaak omdat mensen van het internet de meest recente versie kunnen downloaden. Desondanks klagen ze over foutmeldingen.

Ik hoop dat het probleem opgelost met het geven van de openingsinstructies. Tevens ben ik pas sinds kort geheel afgestapt van Entourage, wellicht zal dit ook de nodige problemen verhelpen?