Van OSX 10.4 terug naar OS 9.0

Mijn iMac DV 400Mhz met 256mb geheugen draait erg traag onder OSX 10.4. Aangezien ik het apparaat alleen gebruik om te internetten wil ik er weer OS 9.0.4 op zetten, hierdoor lijkt het me dat de computer een stuk sneller zal worden (of lijkt dat maar zo?)

Maar hoe moet ik dat aanpakken. Als ik de CD erin stop krijg ik alleen de classic voorkeuren. In het verleden heb ik vaker een downgrade gedaan, maar toen was het een paar bestandjes weggooien vauit de systeemmap vanuit OS 9.0.

Wie kan me helpen?

Overigens lijkt de Optie-C combinatie ook niet te werken…terwijl de CD in hetverleden wel altijd heeft gewerkt op mijn oudere mac’s.

Aangezien je compleet terug wilt, dan doe je gewoon een clean install toch. Ik neem aan dat je een installatie cd hebt van os9. Ik denk dat je hem moet opstarten vanaf die cd.

Herstarten met de cd en de C ingedrukt houden.

Dan denk ik (tijd geleden) dat je os9 gewoon kan installeren.

Je hebt het erover dat je computer trager is, maar als je alleen internet maakt het toch niet uit op wat voor systeem je dat doet. Je verbindingssnelheid wordt er niet sneller op.

is het niet verstandiger om meer geheugen erin te prikken. 256mb is erg weinig zeker voor OSX.

Misschien andere tip. het schijnt dat 10.3 beter draait op zo'n machine dan 10.4 Oook een optie? En tja trager worden..kan van alles zijn, netwerker belast, meer RAM erin stoppen. Denk namelijk niet dat installeren van OS 9 de oplossing is + het feit dat je dan opgescheept zit met Internet Explorer voor Mac die geen ondersteuning meer heeft dus dat een heleboel (echt een heleboel) site's niet goed weergegeven worden en da's nou net niet wat je wilt neem ik aan.

Ik denk ook dat je veel kans hebt dat een hoop dingen zoals Flash en Quicktime enzo niet meer zullen werken in de browser op OS9.

Ik zou ook zeggen, prik er 256 MB bij en zet het een en ander af van je OSX. Bvb die onzin met die widgets dat altijd staat te draaien (help eens, hoe heet het ook weer, en hoe zet je het af ?)

Tja...ik zit met 3 dingen.

Extra geheugen kost een hoop geld, heb ik al uitgevonden. Onder de 50 euro vind ik nergens 2 reepjes van 256 9ik heb er nu 2x128 pc 100 inzitten) Ik heb de iMac indertijd voor een paar tientjes gekocht en was niet van plan om er veel geld in te steken. Van mijn oude mac had ik nog wat install CD’s liggen en ik kreeg van iemand 'n keer een install van OSX 10.4. Andree OSX installs heb ik niet. Dus dit leek me de beste oplossing.

Maar ik ga wel zoeken naar OSX 10.2 ofzo. 10.4 is echt te zwaar.

Vergeet niet dat internetten onder OS9 per definitie veeeeel trager is als onder OSX, ongeacht de browser.

Zet er desnoods 10.3.9 op.

Internetten onder OS9 is tegenwoordig een stuk langzamer dan onder OSX. Ik heb hier een DV SE (500 MHz) met ook OSX 10.4 en OS 9.2.2. Op OS9 heb ik een paar browsers geprobeerd, te weten Mozilla en iCab. De laatste is nog de enige browser die wordt ontwikkeld voor OS9 en is dus up-to-date. Alleen zijn er bepaalde dingen, zoals Flash en Java die niet meer zijn ondersteund en daar zit je dus met een oude versie. En da’s een trage versie. Een paar simpele sites zoals die van Apple of RTLNieuws.nl doen er al een eeuwigheid over om in te laden. In Safari op OSX gaat het echt een stuk soepeler.

Overigens heb ik het geheugen geüpgraded naar 640 MB, ik had eerst ook 2x 128 MB er in zitten. Nu is alles een stuk soepeler. Nu heb ik het geluk gehad dat ik op een reepje van 512 MB stuitte voor 40 euro, want de meeste dingen zijn zo’n 25 euro voor een 256 MB module.

Maar meer geheugen en internetten op OSX is dus een betere oplossing dan internetten onder OS9.

Tja...ik had straks OS 9.0.4 draaien....en inderdaad...tis op z'n zachtst gezegd...[size=7:ba7006eb66]klote[/size:ba7006eb66].

Nu veel vervelender…ik wil OSX 10.4 weer installeren…en de install geeft alleen maar fouten. Dus ik heb nu eigenlijk iets op mijn bureau staan waar ik voorlopig niks meer aan heb :frowning:

Ik ben dus bang dat ik echt op zoek moet gaan naar een oudere OSX versie. Jammer alleen dat de prijzen op Marktplaats vanaf €30,00 zijn :frowning:

En wat voor fouten geeft 'ie dan precies?

Voor deze bak adviseer ik gewoon om op OSX 10.3.9 te gaan draaien. Werkt als een treintje (dus niet altijd even perfect) maar beter dan Tijger.

Wat ik je sterk aanraad is om alle opties in de installer uit te zetten (zoals extra lettertypes) en nog meer vanm die onzin. Hoe meer talen en lettertypes, hoe trager je systeem.

Om te insatlleren gewoon cd gebruiken en dan wis en installeeer te doen. Maak één account aan met beheerdersopties en surfen maar!

Ik zou wel 10.3 willen installeren.....maar waar haal ik (voor weinig) zo'n DVD vandaan? Ik heb het wel eens geprobeerd via MP, maar dan krijg je alleen maar niet werkende kopieën. :(