van OSX terug naar OS9?

Ik weet dat ik alle OSX hartjes beledig met mijn vraag.

Ik heb een 12" powerbook G4, 867 mHz, 680 MBram…
geleverd met OSX.2.4

Vanwege Quark, zou ik graag mijn computer weer geheel om willen zetten naar OS9.2.2

Ik heb van alles geprobeerd, maar het lukt niet. Overal op het net gezocht, de vraag wordt vaak gesteld, maar nergens beantwoord.

Is het nu echt onmogelijk of ben ik gewoon dom bezig? (Afgezien van het feit dat ik nog niet toe ben aan OSX.)

Weet iemand de manier, of kan iemand mij uitleggen waarom het niet mogelijk is?

beste groet,
Gita

Wat lukt er niet precies dan? Gewoon opnieuw OS 9 installeren moet toch geen probleem zijn? Of wil je echt "downgraden" vanaf OS X? Dat laatste zal niet gaan vrees ik. Ik heb zelf nooit met OS 9 gewerkt, maar volgens mij kan dan niet overweg met het filesystem van OS X.

Maar er zijn vast wel doorgewinterde Maccers hier op het forum die dat allemaal veel preciezer kunnen vertellen. :stuck_out_tongue:

In je systeemvoorkeuren kun je een startupdisk kiezen. Daarbij kies je eigenlijk een actieve systeem-folder. Kies de folder met OS9 en herstart.

Ik neem aan dat je PB nog opstarten in OS9 ondersteunt…

Als dit niet het antwoord op je vraag is moet je een beetje meer info geven over wat je gedaan hebt.

Wil je echt van OSx af dan kun je eigenlijk alleen maar je HD wissen en opnieuw OS9 installeren.

[quote:9c9d126220="Deskman"]In je systeemvoorkeuren kun je een startupdisk kiezen. Daarbij kies je eigenlijk een actieve systeem-folder. Kies de folder met OS9 en herstart.

Ik neem aan dat je PB nog opstarten in OS9 ondersteunt…

Als dit niet het antwoord op je vraag is moet je een beetje meer info geven over wat je gedaan hebt.

Wil je echt van OSx af dan kun je eigenlijk alleen maar je HD wissen en opnieuw OS9 installeren.[/quote:9c9d126220]

Bij systeemvoorkeuren/ startup disk komt geen optie voor OS9 voor.

Wat ik geprobeerd heb:

-HD wissen is geprobeerd, opstarten vanaf installatie-CD OS9 lukt niet
(CD is oke, op mijn vaste computer werkt t wel)

• In OSX partities gemaakt, dacht ik leuk op de ene schijf OSX, op de andere OS9. Dan wisselen van opstart schijf en klaar is klara! Maar dat lukt niet, want bij systeem voorkeuren is staat de tweede partitie niet aangegeven als optie…

“Ik neem aan dat je PB nog opstarten in OS9 ondersteunt…”

• Je bedoelt opstarten in ‘Classic’?
    Ja, dat doet ie wel, maar Classic overruled alles wat ik probeer te doen met OS9 als volwaardig systeem.
    Of kan het ook zijn dat mijn powerbook niet meer op OS9 kan draaien?

dank en groet,
Gita

(p.s. Keepvogel, Cool!)

[quote:381a228412="Gita di Tatoles"] Of kan het ook zijn dat mijn powerbook niet meer op OS9 kan draaien?[/quote:381a228412]

Kijk eens hier: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25114
Volgens mij moet 'ie het nog gewoon doen.

Misschien zijn er nog wel meer URLs met welk systeem wat kan, dit was de eerste die ik vond.

InstallatieCD’s met OS9 van oudere macs doen het vaak niet op nieuwe. Soms zelfs niet op het apparaat waar ze bij zaten (foutje) omdat er een startup-rom bestand op staat. Die zorgt voor de nodige hardwareondersteuning tijdens het opstarten. Een originele OS 9.2 CD (vooropgesteld dat je PB nog onder OS9 kan draaien) zou het waarschijnlijk wel moeten doen. Overleg met je dealer over een oplossing of stuur me een PB om het uit te zoeken.

[quote:6d70d5d920="Gita di Tatoles"]Bij systeemvoorkeuren/ startup disk komt geen optie voor OS9 voor.[/quote:6d70d5d920]

Het kan dat je 9-systeem niet goed is.

[quote:6d70d5d920=“Gita di Tatoles”]-HD wissen is geprobeerd, opstarten vanaf installatie-CD OS9 lukt niet
(CD is oke, op mijn vaste computer werkt t wel)[/quote:6d70d5d920]

De CD kan oké zijn, maar niet functioneren op jouw G4 12", je kunt namelijk alleen nog opstarten vanaf een 9.2.2 systeem… Welk systeem staat er op die CD? Die vaste computer is neem ik aan ouder dan je PowerBook…

[quote:6d70d5d920=“Gita di Tatoles”]- In OSX partities gemaakt, dacht ik leuk op de ene schijf OSX, op de andere OS9. Dan wisselen van opstart schijf en klaar is klara! Maar dat lukt niet, want bij systeem voorkeuren is staat de tweede partitie niet aangegeven als optie…[/quote:6d70d5d920]

Heb je OS 9 op je andere partitie gezet?

[quote:6d70d5d920=“Gita di Tatoles”]- Je bedoelt opstarten in ‘Classic’?
Ja, dat doet ie wel, maar Classic overruled alles wat ik probeer te doen met OS9 als volwaardig systeem.[/quote:6d70d5d920]

Hij bedoelt echt opstarten in 9, want Classic staat daar los van. Classic kan namelijk wel bovenop OS X draaien, maar afhankelijk van je machine niet los…

[quote:6d70d5d920=“Gita di Tatoles”]Of kan het ook zijn dat mijn powerbook niet meer op OS9 kan draaien?[/quote:6d70d5d920]

Tja, dat zou heel goed kunnen… Ik meen dat alle Macs van na half januari 2003 niet meer in 9 kunnen opstarten…

[quote:3489542e3f="Deskman"][quote:3489542e3f="Gita di Tatoles"] Of kan het ook zijn dat mijn powerbook niet meer op OS9 kan draaien?[/quote:3489542e3f]

Kijk eens hier: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25114
Volgens mij moet 'ie het nog gewoon doen.
[/quote:3489542e3f]

Het antwoord is gevonden…
Bij mijn model powerbook:

“9. Will start up only in Mac OS X, but most Mac OS 9 applications can be used with Apple’s bundled “Classic” software environment.”

Helaas ik moet het opgeven, het kan dus inderdaad niet.
Tijd voor een cursus Indesign…

dank voor de tips,
groet Gita

Jammer joh, maar Quark is er ook voor X nu... X heeft heel veel voordelen ten opzichte van 9, dus.... :P

Ik geef toe dat het klote is... En dat ik opzoek ga naar een oplossing.

Maar Indesign is ook erg mooi.

hier in macworld staat dat de powerbook 12" de eerste mac is die niet meer onder os 9 op wil starten.

de 17" start ook niet meer op van Mac OS 9, netzoals de 12" (en terecht)