Van Panter naar Tiger ??

Is het goed om nu al te switchen ? of kan ik beter nog even wachten? want ik lees op dit forum wel wat problemen... :?

Dat vraag ik mij dus ook af, en wat is nou de toegevoegde waarde van Tiger boven Panther

Ik heb twee weken geleden Tiger gekocht en ben er heel tevreden over. Sindsdien komt het overigens wel voor dat er af en toe een programma vastloopt (Safari, Civilization III). Had ik voor die tijd in een heel jaar even vaak als nu in twee weken. Het kan toeval zijn, het kan ook aan Tiger liggen. Ik zou het niet weten.

Je leest alleen de problemen. Stel dat er een paarduizend Tigers zijn verkocht in NL, en je relateert dat aan het aantal problemen dat op de Mac-forums is gemeld, dan is 98% van de installaties probleemloos verlopen! De meeste problemen ontstaan volgens mij door het installeren van vage exotische progjes van internet. Trek je daarna nog de problemen eraf die toevallig optreden kort na het installeren van Tiger maar die er niets mee te maken kunnen hebben, dan is 99% probleemvrij. Wat niet wegneemt dat je echt wel een update kunt overslaan. Zo groot zijn die verschillen niet, al wil de marketing-machine van Apple ons uiteraard anders doen geloven. Voor mijn gevoel is het verschil tussen Tiger en Panther kleiner dan tussen Panter en Jaguar. €130 is toch een hoop geld, gerelateerd aan bijvoorbeeld de prijs van een nieuwe Macmini, waarbij je OS10.4 en iLife (ook weer eens €79 aftikken) er gratis bij krijgt. Ik vergelijk het maar met mensen die elke twee jaar een nieuwe auto kopen. Leuk, maar je kunt er ook een paar jaar langer mee doorrrijden en van het geld dat je bespaart, iets anders leuks doen.

Oké, maar ben nu sinds oktober mac gebruiker dus ken alleen panther. Hoe snel is die switch van jaguar naar panther gegaan qua 3rd party software ondersteuning. Veel werkt niet onder Jaguar, dit ga je nu ook onder panther krijgen.

Ja dat is een punt. Maar het is ook maar net hoe fanatiek je bent. Ik denk dat het voor de meeste thuisgebruikers, beetje internetten, mailen, muziek downloaden en foto's beheren, niet zo veel uitmaakt om een update over te slaan. Op zo'n forum als dit komen wat meer liefhebbers af en die willen natuurlijk graag de nieuwste gadgets (rijmt niet geheel toevallig op widgets).

het is Panther en niet Panter.

als ik zo zie op apple.nl is er wel duidelijk wat extra's aan tiger, maar ik vraag me af of het nou echt waard is om €130 voor neer te leggen.. Ik denk dat het alleen gunstig is als je een nieuwe mac koopt..

Panther loopt wel iets trager hier... :|

[quote:e2f00d562b="jeff"]Je leest alleen de problemen. Stel dat er een paarduizend Tigers zijn verkocht in NL,[...] [/quote:e2f00d562b] Volgens de bezorgmeneer van mijn tiger, op 29 april, zijn er de eerste dag iets van 50.000 tigers bezorgd en heeft de TNT speciaal extra bezorgdiensten ingehuurd om alles op tijd bezorgd te krijgen. Hier op 3 macs geen problemen overigens. Alles werkt net iets mooier en merkbaar sneller. Het valt pas op wat het verschil is als je later weer eens achter een panther zit. Die valt dan gewoon tegen....

Veel van de voordelen zijn pas op een nieuwe machine te zien. De G5 is 64 bits, Tiger (grotendeels) ook, Maar voor core-image heb je een snelle videokaart met voldoende capaciteit nodig, voor spotlight is je machine nooit snel genoeg etc.

Het is zeker niet zo dat je er erg veel op vooruit gaat. Je hebt gewoon weer een verbeterde versie van een goed werkend systeem met extra functies.

Meer over de snelheidsverschillen op http://www.barefeats.com/tiger.html Let ook even op de configuratie van de machine :stuck_out_tongue: