[quote:c4f580801a]Zij zetten de cPDF op hun Windows-bakjes weer om naar EPS en gaan vandaar verder. Bij PDF vanuit ID levert dit problemen op. Heeft dus niks met illegale fonts te maken. Kan best een fontprobleem zijn (systeemfonts van OS9 en OSX tesamen of Suitcase problemen), maar opmerkingen over illegale fonts zijn niet gepast, denk ik. [/quote:c4f580801a]
Zoal je zelf al zegt ligt het niet aan de mac en is dit dus geen valkuil vanuit indesign gezien maar een valkuil van windhoos, het is dus geen fontprobleem van mac maar een fontprobleem van windoos, als je een eps maakt van een pdf ben je volgens mij niet echt goed bezig. waar hebben ze dan pdf voor uitgevonden…pdf kun je toch gewoon een film van belichten…waarschijnlijk zijn ze daar te beroerd om een macje aan te schaffen…, of weten ze eigenlijk nog geen raad met pdf files…het probleem ligt dus bij de drukker en niet bij jou…dus zal de drukker zich aan moeten passen…niet de mac…je pdf is dus goed, en je fonts ook…
[quote:c4f580801a]-Schalen-
Vergroten van tekstkaders of plaatjeskaders. Vaak verroot ik alleen het kader als ik het beetpak en uitrek. Alleen als iets een groep is kun je het beetpakken en schalen. Anders moet je het nummeriek doen. (Of er is een toesencombi voor die ik nog niet heb ontdekt). In dat geval:
[/quote:c4f580801a]
vergroten en verkleinen is echt geen probleem als je maar weet hoe…
wil je het kader vergroten en niet de afbeelding dan moet je het dichte pijltje gebruiken, wil je het beeld vergroten en niet het kader dan moet je de open pijl gebruiken…en met de welbekende toetsen ingedrukt kun je het in verhouding vergroten…Je moet er maar eens mee gaan stoeien, dan kom je er wel uit…werkt een beetje zoals illustrator…
oh ja als men toch van je pdf een eps maakt, dan lever je toch zelf een eps aan, dan weet je in iedergeval dat je fonts goed zijn…
nog iets je kunt in indesign ook lettercontouren maken, doe je dit dan kun je nooit meer problemen krijgen met je fonts want die zijn er dan niet meer…oke men kan dan niets meer aanpassen…dus maak wel een back up…
Ik vraag me af hoeveel geheugen je hebt en wat voor processor je hebt dit kan natuurlijk van invloed hebben op je programma…misschien moet je er eens wat geheugen bij doen…
Over de fonts, het gebeurd veel dat mensen fonts kopieeren en dan willen deze nog wel eens beschadigen vandaar…dus dit had gekunt…
maar zoals ik al eerder schreef ligt het echt aan je drukker…
maar maak je eerst alles contouren en dan de pdf, dan kun je bijna geen
problemen meer krijgen…
Veel design plezier