van twee naar een beeldscherm probleem

vaak als ik thuis kom waar ik geen extra beeldscherm voor mijn powerbook(pismo) bezit, kan ik in sommige programma's( zolas suitcase) de windows die zich op het andere scherm bevonden niet meer zien. Het lijkt me echter niet echt de bedoeling van een computer om elke keer weer mijn sneakers aan te trekken en weer naar mijn kantoor te gaan, waar ik over een extra scherm beschik, om deze windows weer op mijn hoofd scherm te zetten.

[b:129a3c6b1e]Hoe kan ik dit oplossen vanuit mijn luie stoel?[/b:129a3c6b1e]

Dit is mij ook al opgevallen. Ik heb eergisteren mijn iBook gehackt om de extended desktop te kunnen gebruiken. Ik heb heel de dag met Word gewerkt met de werkbalken verspreidt over de twee schermen. Vanmorgen wilde mijn ouders hun scherm terug bij hun pc ( :lol: ) en toen ik wou verderwerken in Word was ik idd ook een werkbalk kwijt die blijkbaar nog (virtueel dan) op het andere scherm stond. Ik heb alles geprobeerd, maar niets hielp, dus heb ik het andere scherm toch terug moeten aansluiten om m'n werkbalk terug te krijgen. Ik raad je aan om wanneer je vertrekt al je werkbalken terug op je hoofdscherm te plaatsen, dan heb je dit probleem niet volgens mij...

Succes!
Tfmichie

even de schermresolutie veranderen?

[quote:41a1ad5bad="tfmichie"]Ik heb eergisteren mijn iBook gehackt om de extended desktop te kunnen gebruiken.[/quote:41a1ad5bad]

Even een beetje off-topic; begrijp ik hieruit dat het mogelijk is een iBook zo te verknallen dat je een tweede scherm kunt gebruiken? En zo ja, hoe dan?

simpel detecteer beeldschermen kan je ook in je bovenste balk neerzetten :lol:

Jaja heb vanochtend ook mijn boekie gehackt Ik gebruik mijn tv nu lekker als tweede scherm. Kijk maar even op de site http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

Geheel op eigen risico, als je een 500 mhz ibook hebt moet je het NIET doen. Alleen met de radeon iBookjes kan het (vanaf 600 mhz geloof ik)

Goed de uitleg lezen, ik ben zo blij als een kind met deze professionele optie op mijn book!

Ps. Ik ben nieuw, eindelijk geregistreerd na maanden meelezen op het forum! (werd ook wel eens tijd)

[quote:7c675ab985="3400 4ever"]Jaja heb vanochtend ook mijn boekie gehackt Ik gebruik mijn tv nu lekker als tweede scherm. Kijk maar even op de site http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html[/quote:7c675ab985]

Bedankt voor de link, ga ik zeker eens proberen zodra ik mijn iBook weer kan gebruiken. (Voeding is overleden! :cry: :cry: :cry:)

En gefeliciteert met je eerste bericht! :wink:

@ Lin, nee het is dus niet simpel, misschien wel met je Pismo of bronze Pb, maar ik de iBooks is de extended desktop optie geblockt, hoewel de videokaart er meer dan geschikt voor is. Alleen video mirroring is beschikbaar (het zelfde beeld op twee schermen). Apple wil het gat tussen de profi macs en de consumer macs groot houden :? , beetje jammer als het zo moet...

Apple heeft in dit geval dus meer moeite gedaan om ons een deel van het iBook plezier te ontnemen, maarja ik ben blij dat ik die hack heb gezet. De hack is trouwens in open-firmware.

Het zelfde truukje, zo ook te lezen op de eerder vermelde site, is toe te passen op veel verschillende (nieuwe) types iMacs en eMacs

[quote:e6f588a981="3400 4ever"]Apple wil het gat tussen de profi macs en de consumer macs groot houden :? , beetje jammer als het zo moet...[/quote:e6f588a981]

Inderdaad een beetje lomp, eigenlijk bijna schofterig om BEWUST functies te blokkeren die er normaal gesproken wel zouden zijn, alleen maar om de “pro” prodcuten meer meerwaarde te geven. Lijkt een beetje op de praktijken die men ook gebruikt bij het SpeedTouch ADSL modem. Mijn “home” modem bleek na een simpele patch gewoon een “pro” modem te zijn waar bewust funtionaliteit van gekilled was. :cry:

Erg lullig. Ik weet dat we als Apple freaks natuurlijk niet graag negatieve dingen over Apple naar buiten brengen, maar dit soort praktijken zouden eigenlijk meer openbaar moeten worden gemaakt!

Als dit inderdaad allemaal zo is al het nu lijkt is Apple in mijn achting in elk geval FLINK gezakt (niet dat ze daar wakker van zullen liggen, maar toch… :wink:)

Ik denk dat ik hier maar eens een nieuwe draad over ga starten… :evil:

ik zit dus nog steeds met de vraag hoe ik mijn verdwenen windows terug krijg.

op een powerbook kan gewoon zonder hack een tweede monitor aangelsoten worden.

ik heb al de resolutie veranderd en de displays gedetect.

Dus ook met twee displays is je werkbalk nog verdwenen??

(Zoniet, zou ik toch je werkbalken naar je scherm van je powerbook verhuizen voor je je extern scherm afkoppelt).

[quote:40d1401a97="diederik"]ik zit dus nog steeds met de vraag hoe ik mijn verdwenen windows terug krijg.

op een powerbook kan gewoon zonder hack een tweede monitor aangelsoten worden.

ik heb al de resolutie veranderd en de displays gedetect.[/quote:40d1401a97]

Dit is meestal de fout van slecht geprogrammeerde software, nou, programmeurs houden niet zo snel rekening met mensen die twee schermen hebben, de scherm posities worden in de voorkeuren bewaard, maar als het programma opnieuw start kijkt niet of het wel in de huidige resolutie past. Oplossing hiervoor is inderdaad je scherm resolutie switchen, en weer terug zetten om de schempjes terug te krijgen.

Daarnaast kan je ook de windowtjes goed zetten voordat je een programma sluit (ik weet dat dit iets is wat je snel zal vergeten).

Bij de meeste programma's kan je in het window menu, de positie van de schermpjes resetten; zeg maar terug zetten op de oude plek. Probeer dat maar eens. Anders eens een help file lezen ofzo

Is het (na het toepassen van de hack) ook de mogelijkheid om mijn 17" TFT studiodisplay aan mijn iBook te hangen en als tweede scherm te gebruiken?

Wel, als er een connector bestaat om dit scherm aan de schermuitgang van je iBook te hangen (wat ofwel je extra moet bijkopen, ofwel niet mogelijk is), dan gaat dat zeker, maar pas op, je iBook mag niet te oud zijn (ATI Rage videokaarten), dus nogmaals, lees eerste de uitleg zeer goed door voor je eraan begint!

[quote:48d027f227="diederik"]vaak als ik thuis kom waar ik geen extra beeldscherm voor mijn powerbook(pismo) bezit, kan ik in sommige programma's( zolas suitcase) de windows die zich op het andere scherm bevonden niet meer zien.[/quote:48d027f227]

Nu mijn iBookje het weer doet (nieuwe voeding) heb ik deze patch ook gebruikt en ik moet zeggen; het werkt allemaal perfect! Het lijkt me dat jouw probleem inderdaad in de software gezocht moet worden die dit probleem vertoont.

Als ik ergens heen ga zonder tweede scherm komen alle vensters die ik op het tweede scherm had staan gewoon netjes op mijn iBook. Sterker nog; als ik zo lomp ben het tweede scherm eraf te trekken terwijl de hele boel aan staan schieten de vensters die op het tweede scherm stonden vanzelf naar het scherm van de iBook!

Zo ook bij mij. 'k Bedoel, nadat ik een scriptje heb laten draaien (gevonden op http://www.heise.de/ct/03/16/links/192.shtml ), kan ik weer probleemloos bijv. vensters van 't ene naar 't andere scherm slepen. Maar wat ik nu zo vreemd vind is het volgende: Ik heb mijn iBoek 2eH gekocht, hierna compleet gecleand en OS X 10.2 geinstalleerd. En mijn ext. beeldscherm kon direct gebruikt worden als 2e niet-gemirrorde monitor. Maar nadat Apple een opgetreden hardware-defect had verholpen, bleek deze optie niet meer mogelijk (bovendien was het nr. na de reparatie anders, alsook de screeensaver en ook was de slaap-stand niet zoals 'ie hoort). 'n Beetje raar vind ik dat.[/b]

Van mij is da geen probleen die werkbalken, ik heb ook word op tweede scherm gebruikt, en vanaf dat ik het scherm loskoppelde stonden de werkbalken terug op het main scherm.

Voordat ik een nieuw draadje open, eerst deze proberen

[quote:c533ae03f7=“RonnieG4”]Is het (na het toepassen van de hack) ook de mogelijkheid om mijn 17" TFT studiodisplay aan mijn iBook te hangen en als tweede scherm te gebruiken?[/quote:c533ae03f7]

Ik heb een 15" Alum. powerbook 1.25G.
Nu wil ik een tweedehandse 17" Apple studio display aanschaffen.
Kan ik er zó van uitgaan dat deze op mijn powerbook is aan te sluiten?

Of zijn er oudere modellen die het niet kunnen en moet er een speciaal kabetje tussen…

Alvast bedankt

[quote:79ebf8afcb="sybian"]Ik heb mijn iBoek 2eH gekocht, hierna compleet gecleand en OS X 10.2 geinstalleerd. En mijn ext. beeldscherm kon direct gebruikt worden als 2e niet-gemirrorde monitor. Maar nadat Apple een opgetreden hardware-defect had verholpen, bleek deze optie niet meer mogelijk...[/quote:79ebf8afcb]

Dit komt omdat de “hack” om een tweede beeldscherm aan je iBook te hangen iets veranderd in je PRAM en niet zozeer in OS X zelf. Je kan dus inderdaad je hele harddisk compleet formatteren zonder dat deze hack verloren gaat. Reset je echter een keer je PRAM (wat wel gedaan zal zijn toen 'ie bij Apple in handen is geweest), dan moet je de hele hack inderdaad opnieuw toe gaan passen.