Van user switchen via UNIX command?

Ik heb iets heel stoms gedaan. Via Remote Desktop ben ik op een andere computer die 50 kilometer verder staat naar het login venster gegaan om van user te switchen. Maar nu kan ik natuurlijk niet meer met VNC (ARD) inloggen op de actieve user. Kan ik met een UNIX command van het login venster terug switchen naar een bepaalde user?

Ik ben niet zo bekend met VNC en Remote Desktop, en snap dus misschien je probleem niet helemaal. En misschien zijn er ook elegantere oplossingen voor. Maar met het terminal commando "kill -9 -1" worden alle processen van de huidige user afgebroken, dus ook de grafische shell. Als je dat locaal doet heeft het tot gevolg dat je op het inlogscherm terecht komt. Lijkt me vrij bruut maar effectief.

Voordat anderen die dit lezen misschien hiermee willen gaan experimenteren: Zorg er natuurlijk wel eerst voor dat je al je werk hebt opgeslagen en afgesloten. Het commando staat gelijk aan een “Force Quit” van al je applicaties.

Het is eigenlijk de andere richting die ik op wil. Ik zal even wat verhelderen.

De computer heeft meerdere accounts. Er is één gewone account ingelogd. Ik wilde, met de gewone account ingelogd, via FUS inloggen met de root user om even een paar zaken te maneuvreren. Dus ging ik rechts boven in het venster naar het users menu, en koos “Inlogvenster…”. Maar omdat het inlog venster nu actief staat, kan ik geen contact meer maken met de VNC van de gewone user. Wat ik dus eigenlijk wil is in het inlogvenster inloggen op de gewone user om terug toegang te krijgen via VNC.

Ik heb nog een andere mac hier thuis staan met ARD actief om wat tests uit te voeren, dus dat maakt het al een stuk makkelijker.

Enig idee hoe dit aan te pakken? Misschien het login venster killen?

Nee, ik weet te weinig van Remote Desktop af om je verder te helpen denk ik.

Is het proces waarmee Remote Desktop verbinding maakt op de remote machine afhankelijk van het “actieve gebruiker van de GUI zijn” van die user dan? En een nieuwe Remote Desktop verbinding maken is nu dus onmogelijk?

Ik denk dat het killen van het inlogvenster (moet je sowieso root voor zijn of sudo voor gebruiken lijkt me) het OS zal triggeren om dit proces gewoon weer op te starten. Of je systeem ligt dan plat. Ik zou er voorzichtig mee zijn.

Idd, ik kan nu geen verbindign maken. Ik heb ook al geprobeerd als root in te loggen, maar dat werkt niet. Er is ook een "restart functie", maar die werkt eveneens niet...

In het slechtste geval rijd ik er maandag even heen. De machine draait, dus op zicht geen probleem. Het is alleen niet zo prettig om een functionaliteit te verliezen.

[quote:83d5be489a="wout"]Idd, ik kan nu geen verbindign maken. Ik heb ook al geprobeerd als root in te loggen, maar dat werkt niet. Er is ook een "restart functie", maar die werkt eveneens niet...[/quote:83d5be489a] Dat soort dingen worden meestal afgeschermd van remote users, om te voorkomen dat ongewenste vreemdelingen als root inloggen en zo :)

Als het je alleen maar gaat om een paar bestanden te verplaatsen, dan zou ik het via [i:83d5be489a]ssh[/i:83d5be489a] doen — maar dat gaat alleen als op de doelcomputer “Extern inloggen” aanstaat (Systeemvoorkeuren -> Delen) en het de rootgebruiker vanwege de veiligheid niet onmogelijk gemaakt is om extern in te loggen. Kan dit allemaal, dan geef je in een terminalvenster

[code:1:83d5be489a]ssh root@[computernaam of IP-adres][/code:1:83d5be489a]
zodat je inlogt als root op die machine, enje dus kunt doen wat je wilt via de terminal.

Wat het inloggen als die gewone gebruiker betreft: logt die automatisch in als de computer opstart? Want in dat geval kun je dus inloggen als root en als commando geven:

[code:1:83d5be489a]shutdown -r now[/code:1:83d5be489a]
dat als effect heeft dat de computer onmiddelijk afsluit en opnieuw opstart.

Een reboot heb ik even getest met een computer die hier staat, en dat is inderdaad de goede optie. Maar om veiligheidsredenen staat SSH niet aan op die computer 50km verder staat. Ik ga er dus gewoon morgen heen om even op het knopje te drukken, en ga vervolgens nooit meer FUS gebruikten via RD. :)

Merci voor de reacties.

Maar ik heb regelmatig met ARD gewerkt, en dan ook de remote computer gebruikers uitgelogd, anderen ingelogd. Ik weet niet zeker of fast user swithing ook werkt maar ik vermoed wel. Je moet soms even wachten (refreshen) maar het werkt altijd.

Je spreekt over VNC. Gebruik je de ‘echte’ ard client, of een andere VNC client?
en gebruik je de ‘echte’ ARD (als admin software) of een VNC admin?

Maar als je nu geen contact kan krijgen lijkt inderdaad even rijden de beste oplossing… :?

bewerkt: @wout: Als je uit veiligheid ssh uit zet, en VNC aan? dat is omgekeerde wereld lijkt me, ssh is veel veiliger (mits je alleen versie 2 toestaat) dan VNC. ARD zit er tussenin.

[quote:78373271cd="Jakko Westerbeke"] [code:1:78373271cd]shutdown -r now[/code:1:78373271cd] dat als effect heeft dat de computer onmiddelijk afsluit en opnieuw opstart.[/quote:78373271cd] [code:1:78373271cd]sudo reboot[/code:1:78373271cd] minder typen ;)

[quote:794dde379c="wout"] Maar om veiligheidsredenen staat SSH niet aan op die computer 50km verder staat. [/quote:794dde379c]

SSH is best wel veilig hoor!. Je moet alleen een paar dingen in “/etc/ssh_config” goed zetten.

[quote:fef3f0c579="M.B"]SSH is best wel veilig hoor!. Je moet alleen een paar dingen in "/etc/ssh_config" goed zetten.[/quote:fef3f0c579]

Waar moet ik best op letten?

Dingen als.

Root login uitzetten.
Dan kun je niet meer rechtstreeks als root inloggen, maar wel eerst via een andere user en dan su doen.
SSH2 gebruiken, password controle systemwide aanzetten. Voor gebruikers die geen admin werk hoeven te doen een chroot omgeving aanmaken.

Kijk maar bv. hier:
http://www.openssh.org/
http://www.debiansec.com/linux/services/ssh.html
http://www.yolinux.com/TUTORIALS/LinuxTutorialInternetSecurity.html
http://www.puschitz.com/SecuringLinux.shtml#SecuringSSH
http://www.puschitz.com/SecuringLinux.shtml#RestrictingSystemAccessFromServersAndNetworks