Vaste naam van een map of document

Ik wil graag de naam van een map beveiligen zodat je de naam niet kan veranderen. Hoe doe ik dit?

Dennis

via appeltje+i -> eigenaar en bevoegdheden als je inlogt als root bijv.

Het zit zo : Ik ben de enige die van mijn gezin een beetje overweg kan met een computer. Maar ik moet wel de computer delen met mijn zusje. En die vind het erg leuk om mappen op het bureaublad haar eigen naam te geven. Ik vind dat echt :x ,want dan moet ik eerst zoeken waar mijn map opeens is gebleven. (Geweld helpt trouwens niet :P )

Ik kan de toegangsrechten wel wijzigen, maar dan beveilig ik een map.
Ik hoef alleen dat de naam van een map hetzelfde blijft.
Ik kan bv Safari v71 ook niet van naam veranderen, maar die hebben niks met de eigenschappen gedaan. Hoe kan dit?

Dennis

Dennis, kun je dan niet beter een aparte account maken voor je 'kleine' zusje. Daar kun je haar bevoegheden beperken.

Nee, wil daar niet mee gaan kloten, heb ook geen zin om in te loggen elke keer als ik opstart. Kan het niet simpeler?

Dennis

(hehe, me zusje verkopen :mrgreen: :sealed: )

Stop al die mappen in je Thuis en zet enkel aliassen op het bureaublad. Wanneer je verschrikkelijke zusje weer heeft toegeslaan kan je met Command+I 'Toon origineel' vragen. Je krijgt dan de echte map te zien die niet van naam is veranderd, tenzij zusjelief hier ook creatief tewerkging.

Anderszijds is een aparte account voor je zusje de aangewezen oplossing hoor.

[quote:cf5a3bdf53="michelvdb"]Command+I 'Toon origineel' [/quote:cf5a3bdf53]

is dat niet appeltje+“r”

Okay, bedankt! jammer dat het niet anders kan, maar het is toch niet echt belangrijk.

Bedankt, Dennis