Vastgelopen HD - Harddisk problemen op G4/867

Adriaan Mol, allereerst dank voor de  alerte plaatsing van het artikel over de (komende?) Jaguar-update 10.2.1. Een zin daaruit: "Reduces likelihood of a potential "ticking hard drive" symptom that could be caused by IOAudio errors regularly being written to the system.log file." zette mij aan het denken. En wel hierom (geen idee of het er iets mee heeft te maken, maar toch: een 'ticking harddrive' is iets dat me de afgelopen maanden een paar keer lijkt te zijn overkomen. Als het is wat ik denk dat het is: de computer c.q. de HD is met geen mogelijkheid vooruit te branden en de HD geeft een geluid of hij iedere keer hetzelfde riedeltje afspeelt maar niet verderkomt. Het verschijnsel trad nooit op tijdens het werken, maar wel als ik 's morgens vroeg de muis een tik gaf en aan het werk wilde (ik zet de mac nooit uit, behalve bij enorme onweersbuien, ik zet hem zelfs niet in de slaapstand) Het is me tot nu toe dit jaar die keer overkomen. Eerst dacht ik dat het aan de sluimerstand lag (daar zijn al eerder problemen mee geweest, maar dan met de iBook, en die werden door een updater opgelost. Volgens Apple kan dat geen problemen geven op mijn mac (Quicksilver 867). Het enige dat ik kon doen is opnieuw formatteren van de HD en alles opnieuw installeren. daarna gebeurde het nog een keer, maar een druk op de resetknop op het moederbord bracht uitkomst. Dit alles gebeurde onder OS X, versie 10.1.5 t/m 10.1.5. Kort na de installatie van Jaguar overkwam het me weer. resetten, PRAM zappen, noem maar op, niets hielp, ook een tik op de HD bracht de zaak niet tot leven. Applecare gebeld. Opgestart vanaf CD met OS 9 en met schijfinstallatie de schijf opnieuw geformatteerd. Niet zomaar, maar op hun raad als optie "schrijf nullen" aangeklikt. Afijn, acht uur later kon ik alles eindelijk opnieuw installeren. Het zaakje draait nog steeds, maar iedere keer als ik na een aantal uur weer wil gaan werken ben ik blij als ik dat zeurende staccato geluid niet hoor. Uit veiligheidsoverwegingen heb ik alles wat niet Apple is uit mijn PCI-poorten getrokken (Adaptec 2906 SCSI-kaart, Keyspan USB-kaart ) en ook mijn Griffin Imic zit niet meer standaard op een USB poort. Dat ding gebruik ik toch niet elke dag. Terug naar het begin van mijn verhaal: zou die kan die Griffin Imic de bron van het probleem kunnen zijn? Anyone?

Sorry dat ik zo lang van stof ben, maar ik probeer mijn probleem zo volledig mogelijk weer te geven.

groeten,

Hans

nadat m'n mac uit de sluimer kwam wachtte de hd ook een 10 tal minuten voor hij dan uiteindelijk begon te werken!

zeer raar

heb dit probleem nog steeds!

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het door randapparatuur komt. Hoeveel schijven zitten er in? Alles goed gecheckt op master/slave?

Ik ben trouwens geen voorstander van het laten slapen van schijven. Daar heeft Apple in het verleden jarenlang problemen mee gehad. Ik kan er bovendien absoluut niet tegen als ik moet wachten op een schijf die nog op toeren moet komen.

Kleine aanvulling: Het LICHTE 'tikken' van een schijf als hij gescheiden stereo audio-bestanden leest of schrijft is volkomen normaal. De bestanden worden nl. op aparte plaatsen op de schijf gezet. De lees/schrijf-kop moet hiervoor als een gek heen en weer springen!

[quote:post_uid0="Steve's lovechild"]Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het door randapparatuur komt. Hoeveel schijven zitten er in? Alles goed gecheckt op master/slave?

Ik ben trouwens geen voorstander van het laten slapen van schijven. Daar heeft Apple in het verleden jarenlang problemen mee gehad. Ik kan er bovendien absoluut niet tegen als ik moet wachten op een schijf die nog op toeren moet komen.[/quote:post_uid0]
Er zit maar een schijf in: de harde, 60GB standaard schijf, dus nix slave. En dat laten slapen van de schijf heb ik inderdaad al eerder afgeschaft. Maar dat bood geen soelaas, het probleem trad desondanks weer op (zie mijn eerdere bericht). Het heeft dus niets te maken met het al dan niet op toeren moeten komen, wat inderdaad even duurt en waar ik al aan gewend ben.

[quote:post_uid0="boesboes"]nadat m'n mac uit de sluimer kwam wachtte de hd ook een 10 tal minuten voor hij dan uiteindelijk begon te werken!

zeer raar

heb dit probleem nog steeds![/quote:post_uid0]
Hm…mijn ervaring was al veel meer dan 10 minuten en bij een herstart de schijf niet eens meer kunnen zien, kortom: hij "bootte" niet eens meer. Schijf was, in het laatste geval, verdeeld in een partitie voor OSX (waarop ook classic) en een extra met alleen Classic. Je zou verwachten dat hij, als hij de OS X partitie niet kan vinden doorgaat naar de Classic partitie. De eerste keer dat me dit overkwam gebeurde dit ook, de tweede keer redde ik me eruit via de reset knop op het moederbord, maar de derde keer (een maand of zo later) niks, noppes nada. Vandaar het herformatteren en nullen schrijven zoals me werd verteld door Applecare.
Bedankt voor je reactie!

[quote:post_uid0="Steve's lovechild"]Kleine aanvulling: Het LICHTE 'tikken' van een schijf als hij gescheiden stereo audio-bestanden leest of schrijft is volkomen normaal. De bestanden worden nl. op aparte plaatsen op de schijf gezet. De lees/schrijf-kop moet hiervoor als een gek heen en weer springen![/quote:post_uid0] Maar hoezo aparte plaatsen? Hoe zie/weet je dat dan? En wat bedoel bedoel je met gescheiden? Dat de kop heen en weer moet springen als het overal staat snap ik, maar waarom?

Bij GESCHEIDEN stereo bestanden wordt het linker en rechter kanaal beurtelings geschreven en gelezen. Het zijn immers aparte bestanden voor links en rechts, maar ze horen wel bij elkaar. Het OS bepaalt waar dat gebeurt op de schijf. Links en rechts kunnen dus op 2 totaal verschillende plaatsen terecht komen. Dit in tegenstelling tot een stereo audiofile. Dat wordt "interleaved" (dus als het ware in elkaar gevlochten) geschreven en gelezen. In dat geval is het dus maar één bestand en hoeft de kop niet heen en weer te schakelen. Ik hoop dat dit wat duidelijker voor je is.

[quote:post_uid0="Steve's lovechild"]Bij GESCHEIDEN stereo bestanden wordt het linker en rechter kanaal beurtelings geschreven en gelezen. Het zijn immers aparte bestanden voor links en rechts, maar ze horen wel bij elkaar. Het OS bepaalt waar dat gebeurt op de schijf. Links en rechts kunnen dus op 2 totaal verschillende plaatsen terecht komen. Dit in tegenstelling tot een stereo audiofile. Dat wordt "interleaved" (dus als het ware in elkaar gevlochten) geschreven en gelezen. In dat geval is het dus maar één bestand en hoeft de kop niet heen en weer te schakelen. Ik hoop dat dit wat duidelijker voor je is.[/quote:post_uid0] Dit voegt weer een nieuwe dimensie toe aan mijn systeemkennis. Ik ben geen fervente audio-gebruiker, beperk mij meer tot het grafische deel. Op het moment dat de problemen optraden was er ook geen sprake van het (actieve) gebruik van audio, behoudens de Imic die in de USB-poort hing te wachten tot er iets zou kunnen gebeuren. Was blij dat ik zelf al wakker was, dus. Van dat gescheiden opslaan wist ik in ieder geval niets. Ik weet ook niet of dit mij dichter bij de oplossing van mijn probleem brengt, maar in ieder geval bedankt voor je moeite en het vergroten van mijn kennis!

groeten,

Hans