Vastgelopen HD na sluimerstand

...

Het slaapstandprobleem blijft een probleem waar Apple zelf geen oplossing voor heeft; en er is geen eenduidige oplossing voor.(sommige gebruikers zeggen dat na een herinstallatie de slaapstand wel weer werkt, maar dat is dan ook weer niet in alle gevallen de oplossing)

Ook mijn G4 (OS10.1.5) ontwaakt vaak niet uit de slaapstand, en het gaat gegarandeerd mis als ik de HD ook laat slapen.
Mijn Mac staat dan ook of aan of helemaal uit, en de logbestanden die zich hierdoor ophopen ga ik met MacJanitor te lijf.(normaalgesproken schoont X de logs midden in de nacht automatisch)

Overigens is het gebruik van Norton Utilities in combinatie met OS X sterk af te raden;
gebruik van de disk doctor leidt vaak tot meer problemen als je er mee wilt oplossen. Ik heb dit bij meerdere Macs zien gebeuren (ook mijn eigen…), en heb daarnaast al heel wat berichten over onbruikbare geraakte disks in andere forums gelezen.

:) Al snel een reactie. Ik weet niet of ik blij moet zijn met het feit dat ik niet de enige ben. Ik meen dat destijds ook de eerste series Ibooks door een dergelijk probleem werden getroffen. Daar had Apple wel een softwarematige oplossing voor gevonden d.m.v. een soort (firmware?)updatertje.

In het verleden heb ik Norton vaak gebruikt, maar ben onlangs door juichende verhalen op DiskWarrior overgestapt. Dit programma start via de CD op met OS 9.2 en bouwt een geheel nieuwe directory "from scratch" i.p.v. hem te herstellen met patchwork, zoals Norton dit doet. Tekenend is dan ook dat Norton zelf een (lichtere?) versie meelevert op hun nieuwste systemworks CD. In het verleden zijn we ook al genoeg geplaagd door hun Filesaver extensie die met alles wat Mac was conflicteerde.
Er is inmiddels ook Drive 10 op de markt van de makers van techTool, maar dat na lezing van MacFan lijkt dat een voorlopige oplossing (misschien meer om gebruikers van OS X te plezieren.

Herinstalleren van het systeem en de schijf opnieuw formatteren zijn natuurlijk niet de oplossingen waar we in Macland op zitten te wachten. Dat laten we liever over aan Wintel mensen.

De sluimerstand van de harde schijf is in ieder geval bij mij van mijn prioriteitenlijstje verdwenen. Het wordt aan of uit. Het beeldscherm mag van mij een dutje doen, maar de schijf moet maar blijven draaien.

Het programma Macjanitor ken ik niet, maar ben wel bekend met het verschijnsel van de mailtjes sturen naar de root om middernacht. Als de Mac aan blijft staan zou dat niet uitmaken, begrijp ik.
In de laatste Macfan lees ik overigens een artikel over WebMin, eeen programma waarmee we via een internetbrowser toegang kunnen krijgen in de UNIX-settings van de Mac.

In ieder geval bedankt voor de reactie!

groeten,

Hans

De slaapstand geeft  wel vaker problemen. Denk aan de imac's die, als je er een CD in stopte tijdens een slaapsessie, ze hopeloos vast liepen. Norton disk util's is een zeer efficiente manier om je mac de strot om te draaien. Nooit installeren, gebruik deze liever als opstartcd als er problemen met je mac zijn. Gebruik wel de recenste versie! En ga ermee door tot hij helemaal geen problemen meer ziet, want hij kan zelf ook voor nieuwe problemen zorgen.  ;)

Sluimerstand. Geen actie ondanks toets-/muisklik? [b:d325c193d6]Ik "tip" even op de aan/uit-toets en de iMac loopt weer.[/b:d325c193d6]

Ik had er ook vaak last van heb ook diverse keren dit vermeld bij diverse topics maar..... nu ik een nieuwe batterij in mijn imac heb gedaan is het voorlopig over.

Hetzelfde probleem doet zich bij mijn G4 voor, de oplossing is; een paar seconden de aan -en uitknop vasthouden en de mac start vanzelf weer op, ideaal is het niet maar ik weet geen andere oplossing, gelukkig doet het probleem zich niet vaker voor als hooguit 2 a 2 keer per maand.

Aleida

Da vin ik idioot vaak. Ik kan het niet hebben dat mijn werk computer (of thuis wat dat aan gaat) 2 keer per maand blijft hangen!

Is dit een hardware of een software probleem?

Ik zit er misschien helemaal naast hoor, [ik ben ook maar een switcher...]

maar bij systeemvoorkeuren > energiestand heb ik het vinkje bij “plaats harde schijf in sluimerstand indien mogenlijk” uitgezet.

Daarna nooit meer dit soort probs gehad.

btw, ik heb een iMac G4 flatpanel… kan ook schelen natuurlijk

Ik heb dat probleem ook al een keer gehad met onze G4/733 (digital audio). Het probleem zat hem toen in de SCSI kaart. Die SCSI kaart zat er in omdat ik nog een extra externe SCSI cd-brander had. Door die SCSI kaart wilde hij zelfs niet opstarten van een osX-cd om hem te installeren. In die periode heb ik daar veel problemen mee gehad maar sinds ik die SCSI kaart er op een gegeven dag in een razernij eruit heb geflikkerd loopt alles op rolletjes.

Ik zeg: het ligt aan die verdomde SCSI kaart. OsX en SCSI zijn niet de beste vrienden!!! :slight_smile: