vasthangen dock tijdens gebruik expose (panther) ?!

:evil: :evil: De irritatiegrens is bijna bereikt, kan me iemand hiermee helpen:

soms tijdens normaal gebruik maar vooral tijdens het gebruik van een van de functies van Expose komt het regelmatig voor dat de dock vasthangt. Als ik naar het dock beweeg dan vindt er geen vergroting plaats en kan ik ook geen programma kiezen of starten. Via het finder menu lukt dit wel. Expose loopt meestal snel na het optreden van de fout ook vast zodat ik een x aantal venster zie, maar er geen kan kiezen. Vreemd genoeg kan ik wel switchen naar een andere ingelogde gebruiker en hier werkt de dock en expose zonder problemen (ik heb nog niet geprobeerd om onder deze gebruiker langere tijd door te werken om te zien of het hier ook optreedt). Het enige wat dan nog rest is de computer compleet uit zetten.

Om even compleet te zijn, dit probleem doet zich voor op een dual G4 867MHz met 2 Gb ram, Mac OS10.3.4.
Ik heb dit probleem voor het eerst gezien toen ik mijn oude (en vertrouwde) Jaguar upgrade naar Panther. Dit bleek al snel niet probleemloos te werken. Ik kon niet meer printen (een Epson Aculaser) en toevoegen van een printer was op een gegeven moment ook al niet meer mogelijk. Omdat ik het systeem had geupdate dacht ik dat dit misschien de oorzaak was. Dus heb ik een volledig nieuwe installatie gedaan. Na alles weer op zijn plek te hebben gezet leek het systeem op het eerste oog goed te werken, de printer werkt zonder problemen en ook het vasthangen leek weg. Echter al snel waren de problemen weer terug. Op deze manier is echt niet te werken.

Wat me verbaast is dat ik dezelfde handelingen (upgraden) ook op een G3 ibook heb uitgevoerd, en hier heb ik totaal geen problemen. De dock, expose en de printer functioneren zoals ik mocht verwachten.

Ik heb al van alles geprobeerd: programma’s tijdens inloggen verwijderd, externe apparaten verwijderd, niets helpt. Nu heb ik de Expose functie uitgezet, kijken of dat iets uitmaakt. Het enige verschil tussen de G4 en G3 (buiten de hardware) is dat op de G4 Microsoft Ofiice 2004 (beta versie) is geinstalleerd, op mijn G3 staat Office X. Het OS is exact hetzelfde

Ik heb letterlijk een gemengd gevoel over Panther, op mijn (mindere) G3 iBook werkt het perfect en sneller, echter op mijn G4 wil het maar niet goed functioneren.

Heeft iemand misschien een idee ??

Het probleem lig dus duidelijk in je User Map. Ga naar je User Map, Dan in de Library en dan naar preferences. Verwijder dan het bestand: com.apple.dock.plist . Ik denk dat dit zou moeten werken (zo niet moet je het even melden)

Gaan we gelijk proberen, bedankt en ik hou je op de hoogte !!

Ik heb hetzelfde af en toe, en dit is pas sinds 10.3.4... Ik zeg niet dat het daaraan ligt. Maar het is idd behoorlijk irritant, ik heb alleen nog niet de moeite genomen om het te gaan fixen. 8)

[quote:cb4201f111="aToMac"]Ik heb hetzelfde af en toe, en dit is pas sinds 10.3.4... Ik zeg niet dat het daaraan ligt. Maar het is idd behoorlijk irritant, ik heb alleen nog niet de moeite genomen om het te gaan fixen. 8)[/quote:cb4201f111]

als je mijn oplossing probeert wil ik graag horen of hij werkt :slight_smile:

[quote:3d89a45f43] als je mijn oplossing probeert wil ik graag horen of hij werkt :)[/quote:3d89a45f43]

Ik had hetzelfde probleem. Finder liep steeds vast, en expose ook. Kon alleen nog eruit komen door mn G4/1.42 DP uit en aan te zetten.

Ik heb je raad opgevolgd en ik draai nu alweer de hele middag stabiel zoals het hoort. Eerder was het binnen 5 minuten vast.

Zou je me kunnen laten weten hoe je achter de oplossing bent gekomen? Ik heb het idee dat met veel meer vreemde problemen die zich toch zo nu en dan wel eens voordoen in Panther vaak simpeler zijn op te lossen dan je systeem weer opnieuw erop te zetten.

[quote:6a5b7b68ac="T-man"][quote:6a5b7b68ac] als je mijn oplossing probeert wil ik graag horen of hij werkt :)[/quote:6a5b7b68ac]

Ik had hetzelfde probleem. Finder liep steeds vast, en expose ook. Kon alleen nog eruit komen door mn G4/1.42 DP uit en aan te zetten.

Ik heb je raad opgevolgd en ik draai nu alweer de hele middag stabiel zoals het hoort. Eerder was het binnen 5 minuten vast.

Zou je me kunnen laten weten hoe je achter de oplossing bent gekomen? Ik heb het idee dat met veel meer vreemde problemen die zich toch zo nu en dan wel eens voordoen in Panther vaak simpeler zijn op te lossen dan je systeem weer opnieuw erop te zetten.[/quote:6a5b7b68ac]

tja, het was een gokje… meestal als er een probleem is ligt het aan een preference file. Als je eenmaal weet in welke mappen ze zijn, kun je die verwijderen voor bepaalde problemen. Gewoon een beetje zoeken in die map, kopie maken van het origineel en verwijderen en kijken wat er gebeurd.