Vasthouden Magic Mouse

Een geschikte muis is idd iets heel persoonlijks. De een vindt bijv. extra knoppen ter vervanging van de hulptoetsen overbodig en storend; de ander vindt ze onmisbaar, want hoeft niet meer zo vaak met de handen naar het keyboard. Als je bijv. veel uit lijsten moet selecteren, analyseren of editen (zoals ik) vind ik een COMMAND en SHIFT-knop onmisbaar. De minimalistische muizen van Apple zijn overigens nooit zo ‘mijn ding’ geweest; ik gebruikte ze nooit. Gewenning doet ook veel. Zo kom ik op het nieuwe keyboard niet meer door het eerste level van spelletjes doordat de pijltjestoetsen een iets veranderde positie t.o.v. elkaar hebben gekregen. Dat gehannes duurt nu al 7 mnd. en gewenning lijkt nòg niet in zicht. Zo ging het bij mij ook met de MM.

Als 1 persoon schrijft dat hij een kussentje wel prettig vindt betekent dit toch niet dat iedereen een kussentje nodig heeft? Het is gewoon een kwestie van behoefte en smaak, en die is voor iedereen anders. Daar hoeft niemand zich voor te schamen; ook de ontwerpers van de MM niet.

Een muis is net een paar schoenen je past ze wel of niet.
Als je maar niet kan wennen aan een muis zou ik een andere kopen (hoeft niet perse een dure Logitech of een ander duur merk, de goedkope doen het ook vaak goed). Ik zelf heb bij mijn Imac een trackpad gekozen, die past altijd.

Succes ermee :wink:

Wat zijn de ervaringen met een trackpad voor mensen die de magic mouse niet fijn vinden??

Ik denk dat het veel meer tijd kost om ergens op te klikken met een trackpad. Maar misschien heb ik het mis. anders toch maar een goedkope logitech oid kopen. werken die trouwens ook met bluetooth op de mac mini 2012??

Waarom zou dat meer tijd kosten Wessel? Ik heb op mijn magic trackpad de optie ‘tap to click’ aanstaan en dan kun je de hele oppervlakte als linker muisknop gebruiken door te ‘tappen’. Gewoon een enkele tap dus met 1 vinger, niet fysiek klikken.

De rechter muisknop is dan fysiek het trackpad in de rechter onderhoek indrukken.

Ik zweer erbij. Kon ook niet wennen aan de MM.

Een muis is per definitie ook niet bedoeld om te gamen. Daar heb je joysticks, steeringwheels en game pad’s voor.

@MEEUW
Je snapt het niet he? Zo’n mousepad met een kussentje bestaat al jaren en ongeacht welke muis je hebt kan dit kussentje voor betere steun zorgen om RSI te voorkomen. Daar zijn die kussentjes voor. En de een kan zonder en de ander vindt het prettiger. Dat staat helemaal los van de muis zelf. Ik heb zo’n kussentje al jaren ook toen ik vrij lang met een logitech muis werkte. Nu heb ik de magic mouse en gebruik ik nog steeds dat kussentje. Maar jij doet nu net alsof je dat kussen altijd nodig hebt om met de MM te kunnen werken omdat de muis slecht is, maar dat is niet waar. Zonder kussen kan ook.

Er bestaan hele handleidingen (voor voornamelijk kantoor personeel) over hoe je houding moet zijn achter een computer. Pas als je zeker weet dat die houding goed is kun je naar het merk muis gaan kijken. Maar een verkeerde (vaak ongemerkt) houding kan RSI veroorzaken ongeacht het merk muis.

Zoals ik hierboven al aangaf: een muis is niet ontworpen om te gamen. Doe je dat wel dan moet je niet gaan klagen als het moeilijk gaat. (Of zie jij muizen liggen in een speelhal?)

Onder welke steen leef jij? Er is een hele industrie voor gaming-muizen. Typische reactie van klassieke niet-gamende Apple-gebruiker.

http://www.razerzone.com/gaming-mice
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2415385,00.asp
http://gaming.logitech.com/nl-nl/product/g600-mmo-gaming-mouse

Edit: en veel spellen kun je niet eens met een andere controller spelen (RTS-spellen bijv.).

[quote=wessel145 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vasthouden-magic-mouse/#post-2572319 time=1373028239]Wat zijn de ervaringen met een trackpad voor mensen die de magic mouse niet fijn vinden??

Ik denk dat het veel meer tijd kost om ergens op te klikken met een trackpad. Maar misschien heb ik het mis. anders toch maar een goedkope logitech oid kopen. werken die trouwens ook met bluetooth op de mac mini 2012??

[/quote]
Trackpad en muizen kun je naast elkaar gebruiken, maar verwacht niet dat een trackpad de muis 100% kan vervangen want dat lukt doodeenvoudig niet of heel moeilijk. Ik heb op mijn 27" scherm niks aan een trackpad omdat die veel te klein is om in één polsbeweging de cursor over dat grote scherm te verplaatsen. Voor de ene handeling is de muis beter of omgekeerd. Probeer eens een rechthoek open te trekken met een trackpad op een specifieke pixel van een foto. Met de muis gaat dat 1000 keer sneller zonder dat je je arm erg hoeft te bewegen. Met de muis kan zoiets uit de pols maar met een trackpad gaat toch echt je hele arm bewegen hoor. Bovendien veroorzaakt je vinger op die trackpad een heel ander soort wrijving (varieert afhankelijk van de vochtlaag op je huid) dan de wrijving van een muis op de ondergrond terwijl die ook nog eens vrij constant is.

Elke bluetooth muis werkt gewoon, maakt niet uit welk merk muis of welke Mac.

Ja OK dat zijn gaming muizen, maar de magic muis is dat niet. Dus dan moet je die muis daar ook niet op beoordelen en dat deed je dus wel.

En ik zei ook: per definitie, wat dus niet uitsluit dat er muizen zijn waarmee je makkelijker kunt gamen en de industrie noemt dat dan 'gaming muizen"…

Hallo zeg. Ik ben niet degene die zegt “Een muis is per definitie ook niet bedoeld om te gamen.” Dat is een uitspraak over alle muizen, Hendrik. En eentje die niet klopt.

De meeste gamingmuizen zijn in feite hele basic twee- of drieknoppers, maar dan met verhoogde gevoeligheid en resolutie, een ergonomisch ontwerp etc. Met de Mighty Mouse kon ik prima gamen.De Magic is daarentegen volkomen ongeschikt voor gamen - in tegenstelling tot vrijwel andere alle ‘normale’ muizen. Dat maakt de Magic Mouse een slechte muis wat mij betreft.

Edit: je edit maakt het niet beter. Zoals ik al zei, met de meeste ‘standaardmuizen’ valt prima te gamen. Maar niet met de Magic.

[quote=hendrik ijzerbroot url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vasthouden-magic-mouse/#post-2572384 time=1373033727]@MEEUW
Je snapt het niet he? Zo’n mousepad met een kussentje bestaat al jaren en ongeacht welke muis je hebt kan dit kussentje voor betere steun zobla bla bla bla

Zoals ik hierboven al aangaf: een muis is niet ontworpen om te gamen. Doe je dat wel dan moet je niet gaan klagen als het moeilijk gaat. (Of zie jij muizen liggen in een speelhal?)[/quote]

Jij snap niet mijn punt ouwe.
Een muis is niet ontworpen om te gamen… mmmm je leef echt nog in de jaren 90.
laat maar geen zin om ouderen cursus te geven.

@MEEUW, je moet toch eens proberen wat aan dat puberale en amicale toontje van jou te doen. Daar is niet iedereen van gediend. Ik in ieder geval niet. Je hebt nogal eens de neiging de mensheid te classificeren in simpelheden en vooroordelen. Soms tenenkrommend in hun domheid. :slight_smile:

En jij (maar ook ostinato) schijnen niet te snappen dat het helemaal niet relevant is dat ik een foutje maakte door muizen over het algemeen te noemen als niet ontworpen voor gamen want de TS heeft het over de Magic Mouse en niet over andere mogelijk betere muizen. Gamen is hier niet aan de orde maar daar beoordelen jullie wel de Magic Mouse op wat dus geen game mouse is waardoor de TS een verkeerde indruk krijgt.

En sedikit heeft gelijk: wat meer respect zou je sieren. Je schijnt het wel te kunnen gezien je PB van gisteren maar in het ‘openbaar’ kun je alleen maar afzeiken.

[quote=wessel145 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vasthouden-magic-mouse/#post-2572319 time=1373028239]Wat zijn de ervaringen met een trackpad voor mensen die de magic mouse niet fijn vinden??[/quote]Ook dat is weer persoonlijke voorkeur. Ik kan met allebei zonder moeite omgaan, maar m’n moeder bijvoorbeeld kreeg het werken met een muis maar niet onder de knie terwijl ze wel haar MacBook zonder enig probleem met de touchpad bedient. Daartegenover klaagt m’n vader dat hij met de touchpad op diezelfde MacBook veel te vaak onbedoeld klikt, waar hij met een muis geen last van heeft.

[quote=wessel145 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vasthouden-magic-mouse/#post-2572319 time=1373028239]Ik denk dat het veel meer tijd kost om ergens op te klikken met een trackpad. Maar misschien heb ik het mis.[/quote]Een muis ís de snelste manier om een computer te bedienen; een touchpad is langzamer, maar niet veel, denk ik. Of het in de praktijk echt veel uitmaakt … ik gok van niet.

Is het een feit dat de magic mouse niet lekker in de hand lig ? Ja.
De ene gebruikt een muismatje, de ander gebruikt hem niet, sommige hebben een speciale houding ervoor. (vraag me af of ze dan 8 uur kunnen werken)
Is het een feit dat alle muizen geschikt zijn om te kunnen gamen, en de magic mouse niet ? Bijna alle muizen kan je mee gamen (iig niet de magic mouse en een echte mouse of Mickey mouse)
Photoshoppen met magic mouse ook niet lekker.
Is het een goede muis ? Nee lijk me niet dan.

En als je een 1990muismatje erbij moet hebben om de muis goed te laten werken (witte ondergrond of wha eva) Maak niet uit welke muis, slechte muis.

@sedikit, Ik moet ? en dan heb je het over mijn toontje?

Ik vond het de fijnste muis die ik ooit heb gehad.
Kan echt absoluut niet overweg et een trackpad. Drama is dat.

Maar de Magic Mouse heeft me vanaf dag één positief verrast. Héél fijn.

B.t.w.: ik game niet.

mooi, hoe hou jij hem dan vast ? want je vind hem niet te klein of te plat?

@sedikit, Ik moet ? en dan heb je het over mijn toontje?”
Och och, arme donder, “moet” je het werkelijk hebben van dit soort miereneukerige details?! …Verder “discussiëren” met jou heeft geen zin. Ik stop.
On topic: Ik sluit me volledig aan bij KarelWillem: een fantastische muis!

[quote=MEEUW url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vasthouden-magic-mouse/page/2/#post-2572447 time=1373045411]Is het een feit dat de magic mouse niet lekker in de hand lig ? Ja.
De ene gebruikt een muismatje, de ander gebruikt hem niet, sommige hebben een speciale houding ervoor. (vraag me af of ze dan 8 uur kunnen werken)
Is het een feit dat alle muizen geschikt zijn om te kunnen gamen, en de magic mouse niet ? Bijna alle muizen kan je mee gamen (iig niet de magic mouse en een echte mouse of Mickey mouse)
Photoshoppen met magic mouse ook niet lekker.
Is het een goede muis ? Nee lijk me niet dan.
[/quote]
Het is helemaal geen ‘feit’ dat de magic mouse niet lekker in de hand ligt. Het is een kwestie van wennen. Anders zou ik het ook geen goede muis vinden.

Als je een speciale houding moet aannemen om een muis te bedienen dan zit je sowieso verkeerd achter je computer en dat hou je inderdaad geen 8 uur vol.

Nogmaals: de magic mouse is niet ontworpen om mee te gamen. Afkraken op dit punt is dus onterecht. Nu speel ik dus wel eens een third person shooter e.d. en daarbij gebruik ik de ‘arrow up’ toets om vooruit te bewegen en de muis om te keren en te schieten. Gaat voor iemand van 60 best wel goed hoor. Dus niet te snel zeggen “het gaat niet”.

En het al dan niet gebruiken van een mousepad zegt totaal niets over de kwaliteit van de muis. Alle muizen werken zonder ook goed maar een mousepad kan net dat ene stukje verbetering zijn om het werken nog prettiger te maken.

Ik gebruik Photoshop vrij vaak en het is onzin dat de magic mouse daar ongeschikt voor zou zijn want mijn workflow is vrij snel. Op die manier kun je natuurlijk ook zeggen dat deze muis ongeschikt is voor Logic, FCPX, pixelmator, TextWrangler, evernote etc…