Vastlopen Macbook Pro 2012 (geen retina)

Hoi,
Gisteren tijdens het (voor het eerst) back-uppen van mijn MacBook gaf deze harde piepen (in pulsen van 3) en gaf het scherm gekleurde kleine blokjes en was niet meer te bedienen. Alleen uitzetten werkte. Ik heb de back-up op een gloednieuwe “WD My Passport for Mac(2tb)” gedaan.

Vandaag ongeveer hetzelfde, maar dan alleen het scherm, zonder piepen en met een “Buffalo Ministation Thunderbold (1tb)”.
De Buffalo schijf had ik net geformatteerd en wou er een bestand naar schrijven.

Kan iemand mij zeggen wat dit zou kunnen zijn, en hoe het eventueel verholpen kan worden?

Greetzz,
Geert

Google en OMT zijn je vrienden: http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-start-niet-meer-op-3x-piepen-en-er-zit-nog-cd-in/

Ram is kapot. Heeft niets met je HDD te maken. Toevallig nieuw RAM (werkgeheugen) in je Mac gestopt? Anders dat even verwijderen.

Ram kapot? Daar had ik nog nooit van gehoord. Ik heb er 16GB in zitten.
De MacBook heb ik 2e hands gekocht van een kennis.

Greetzz,
Geert

Ter info, hij werkt nu nog wel hoor! Hij is niet permanent uitgevallen.

Greetzz,
Geert

3 piepjes tonen ram problemen aan.

http://support.apple.com/kb/HT5860?viewlocale=nl_NL

Dus die 16GB ram kan problemen geven. Heeft die kennis van je het ram vervangen ?
Wat je nog kan doen is een hardware test doen. Start de mac op (met stroomlader aangesloten) en tijdens opstart D induwen.
Voer dan de test uit

http://support.apple.com/kb/HT1509?viewlocale=nl_NL

Hoi,
Het lukt niet om de AHT op te starten.
Ja die kennis heeft de ram zelf vervangen.

Greetzz,
Geert

Wat voor ram zit er nu exact in ?
Open de onderkant en haal het ram er uit.
Test je mac met elk van de ram latjes apart

Er zit in: DDR3-1600CL 11-11-11 1,5v
F3-1600 C11D-16GSQ
Het merk is ELPIDA

Maar hij werkt nu weer normaal, dat is het vreemde…

Greetzz,
Geert

In Time Machine, blijft de reservekopieschijf ook coderen, maar wel erg traag uurtje of 3 en nog maar op 12%. Is dit normaal??
Voorlopig ben ik nog een noob op IOS gebied, zeker nu dat er wat vreemde dingen gebeuren. :wink:
Wat doet dat coderen eigenlijk?

Greetzz,
Geert

Het hoeft niet perse kapot RAM te zijn, een slechte connectie kan ook. Eruit en erin zetten kan dus het probleem hebben opgelost.

Dat zou zomaar kunnen Hendrik.
De USB gaat best stroef, en het probleem begon nadat de schijf er op aangesloten werd.
Echter ook bij de Buffalo MiniStation met Thunderbold ging het mis, maar goed die was misschien ook niet goed ingeplugd.
Voor de goede orde, ik heb een WD MY Passport voor Mac 2 tb (nieuw) voor de Back-ups en een Buffalo TB 1gb voor andere zaken op te slaan.

Maar wat is het coderen in TimeMachine precies?

Greetzz,
Geert

Time Machine ‘codeert’ van zich zelf niets hoor. Er wordt een kopie van je interne schijf naar de externe geschreven en dat is dat. En Apple beveelt aan om het starten van de allereerste back-up te doen voordat je naar bed gaat omdat de eerste kopie erg lang kan duren. Hoelang hangt van enkele factoren af zoals de hoeveelheid data en de snelheid van de verbinding naar de back-up schijf. De volgende kopieën gaan veel sneller en daar merk je weinig van.

Je zegt dat hij 2e hands is, heb je (of die kennis) hem zelf opnieuw geïnstalleerd / geconfigureerd met een eigen account & wachtwoord etc? Zo niet: dan kan het backuppen extra lang duren omdat er dan ongetwijfeld heel veel bestanden op staan. Ook is de Mac dan ‘niet van jou’ omdat de (admin) account van die kennis er dan nog op staat plus zaken die je mogelijk helemaal niet wilt hebben en dus voor niets schijfruimte gebruiken.

Opnieuw installeren zodat de Mac is als ‘out-of-the-box’ doe je door op te starten met cmd-R ingedrukt. (Die ‘R’ staat voor ‘Recovery’) Dan kom je in het installatie scherm en kun je kiezen voor een clean instal. Uiteraard maak je dan eerst een betrouwbare TM backup om datgene wat je wel wilt gebruiken terug te kunnen zetten.

En verder is het niet iOS, maar OS-X (iOS is voor de iPad en iPhone) :wink:

Als je nog niet zo veel van de Mac weet heb je wellicht iets aan deze sites:

http://www.appletips.nl/
http://www.macmiep.nl/

Neen, hij heeft de volledige MacBook leeggemaakt/geconfigureerd en alles op mijn account terug aangemaakt. De Mac is officieel van mij en zo ook geregistreerd.
Dit is wat ik zie in het balkje van Timemachine.

[

Greetzz,
Geert

En dit!

De reden dat ik niet ziet staan dat er gecodeerd wordt komt omdat deze optie er pas later bij is gekomen. Namelijk vanaf 10.7 en ik werk met OS-X 10.6. (Hoewel ik 10.9 op een externe schijf heb staan maar daar werk ik heel weinig mee). Dat is ook de reden dat het bij jou vrij lang duurt want de back-up wordt gecodeerd opgeslagen en bij mij dus niet.
Dat betekend dat mijn back-up gewoon bekeken kan worden terwijl er bij jou een wachtwoord nodig is omdat je data versleuteld is. Als er echter niets op je schijf staat wat voor anderen onzichtbaar moet blijven kun je dat coderen in de voorkeuren (opties) dus uitzetten. Het betekent in ieder geval dat het backuppen dan wat sneller gaat.

Ok, het is gelukt om de externe hd te decoderen, dit is eigenlijk gewoon het wachtwoord uitschakelen met de rechtermuisknop op de schijf! Ahum :slight_smile:
Gisteren en vandaag ook geen vastloper meer gehad omdat ik de usb er met trefzekerheid ingeduwd heb. :wink:
Na eea op te zoeken blijkt dit wel eens vaker voor te komen bij de My Passport for Mac.

Ik denk/hoop dat het opgelost is…
Bedankt voor de hulp!!

Greetzz,
Geert

Geweldig, na het decoderen van mijn externe hd ziet de Mac de externe HD dus niet meer!!!

Shijfhulpprogramma ziet de schijf wel nog.
Al een paar keer herstart en schijfherstel gedaan maar niks noppes nada.
Niet leuk want ik had er al alles van mijn andere schijf opgezet en die geformatteerd…

HELLUUPPPP

Greetzz,
Geert

Vreemd. Maar er zijn meer klachten geweest van harde schijven die plotseling verdwenen na de Mavericks update.

Kijk eens voor alle zekerheid bij de Finder voorkeuren - algemeen.
Staan daar de externe schijven aangevinkt bij “toon deze onderdelen op bureaublad”?

Yup dat had ik ook al gedaan!
Ook een schijfherstel in het schijfherstelprogramma, die ziet de schijf nl nog wel en gelukkig staat er nog data op.
Ik zoek me suf, maar kan nog geen concrete oplossing vinden.

Greetzz,
Geert

Heb je naast USB andere mogelijkheden om de HD aan te sluiten? (b.v. Fire Wire)