vastlopen nieuwe Ibook

Ik maak me een beetje zorgen over mijn splinternieuwe Ibook G4 14", 1,33GHz. Dolblij ging ik ermee aan de slag toen de Bijenkorf hem ein-de-lijk geleverd had. Maar binnen de eerste week begon de ellende. Eerst liep hij vast terwijl ik op internet en itunes tegelijk bezig was. Ik heb maar 256 MB intern geheugen, dus dacht ik dat ik misschien teveel van mijn aaiboekje vergde. Maar toen hij vervolgens nog 3 keer in het opstartscherm bleef hangen begon ik toch flink te balen. Ik weet dit alles aan nieuwigheid, maar dit is nu al een stuk of 15 keer gebeurd in 3 weken...Wat doe ik nou verkeerd? Zal ik ermee teruggaan, of heeft een van jullie de gouden tip voor me? Zijn er meer mensen met deze klacht?

Alvast bedankt; jullie helpen een newbie als ik goed op weg :wink: !

Esther

Oei, wat vervelend voor je. Ik zou er toch zo snel mogelijk mee terug gaan. Dan heb je ook zo snel mogelijk weer een gewoon goed werkende iBook. Dat je wat krap in het geheugen zit kan niet de oorzaak zijn van je problemen. Daardoor is hij hooguit iets trager in het gebruik. Er is waarschijnlijk ergens iets mis met de hardware. Je zou nog in de system logs kunnen kijken met Console, en de hardware test draaien. Maar daarmee los je het probleem hoogst waarschijnlijk niet mee op.

Ik zou toch extra geheugen bijprikken en alles opnieuw installeren. Als je dan nog problemen hebt, ruilen. :(

omruilen zou ik doen geheugen zal het niet aan liggen maar als je hem toch omruilt kan je mss voor gemak er wat ram bijsteken

mvg
Basiel

precies, extra geheugen lost dit probleem niet op.

Wat je nog kunt doen is de Hardware Test CD die je bij je iBook hebt gekregen opstarten en daar alle tests doorlopen.

Het kan zijn dat hij de eerste keer niet meteen de fout in gaat, dus ik zou 'm aan de lader hangen, opstarten vanaf die CD (opstarten met de ‘alt’ toets ingedrukt om 'm te selecteren) en daarna CRTL-L via het toetsenbord geven zodat er “Lussen aan” komt te staan. En nu de iBook een nachtje rondjes laten draaien, en dan maar hopen dat je een foutmelding krijgt.

Succes

Arnoud

Ik zou hem dus EERST omruilen of laten nakijken en dan pas geheugen erbij prikken. Zoveel vastlopen geeft toch aan dat er ergens iets niet goed is dus dat ding moet zo snel mogelijk terug. Zou niet eens zelf naar de hardwarde test gaan kijken, want die pakt ook niet echt alles op.

Precies, laten ze die hardware test maar bij de reparatieafdeling een nachtje laten draaien. Je hebt er eigenlijk nu toch niets aan om te weten of het aan je grafische kaart of je Airport of je geheugen of iets anders ligt?

estherzd,

Het probleem komt mij bekend voor, ik had ook het probleem als ik druk bezig was iets te downloaden en met een ander progamma ook bezig was bleef mijn power book ook vastlopen.
De oorzaak lag aan de usb isdn-modem, sinds we een ethernet(adsl) modem hebben heb ik dit probleem niet meer gehad.
Dus mocht je een usb isdn modem hebben komt het probleem hoogstwaarschijnlijk daarvan daan. :slight_smile:

Dank jullie wel voor alle reacties. Ik heb inmiddels de hardwaretest gedaan, maar dit leverde niks op...Ik gebruik ook geen usb-modem, dus dat kan het niet zijn. Het rare is dat hij ook vastlopers heeft in het opstartscherm, dus internet zal het ook wel niet zijn. Ik denk dat ik hem zo snel mogelijk terugbreng. Hopelijk kunnen ze er bij de Machouse iets mee; want ik vrees het ergste met de service van de Bijenkorf (als die net zo snel is als de levering dan ben ik hem maanden kwijt). Nogmaals bedankt en ik laat jullie weten wat het was!

Misschien een late reactie maar ik denk dat je hem het best gewoon terugbrengt hoor! Apple maakt goeie computers maar ze zijn niet onfeilbaar! Normaal gezien moet alles als een klok werken! Doet ie dat niet is er waarschijnlijk wel meer aan de hand. Kan gebeuren... Hoop dat ze je snel helpen!

Dirk

Kijk ook [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=47851]hier[/url] eens. Mochten ze moeilijk doen bij de Bijenkorf. :wink:

ik heb mijn Ibook inmiddels weggebracht naar de Machouse in Rotterdam. Daar vonden ze het verhaal erg verdacht voor een HD-probleem...Gelukkig was het geen probleem dat ik hem bij de Bijenkorf had gekocht. Binnen 10-15 dagen kan ik hem weer op komen halen. Mijn bureau is nu zo akelig leeg....

Ik wacht geduldig af! :slight_smile:

Aangezien je hem net gekocht hebt neem ik aan dat je Tiger draait.. Maar zoals hierboven al veel gezegd, kan een beetje extra ram geen kwaad.. zeker niet met Tiger.. maar ik hoop voor jou dat alles lekker in orde komt ;)