vastloper en nog meer wennen aan OS X

Nou, ik heb mn Powerbook nu even langer dan een week, en nu al mn eerste vastloper gehad! Iets wat me in 5 jaar W2K nog niet overkomen is. enigszins gefrustreerd borrelden er andere puntjes bij me op, misschien dat iemand er rad mee weet:

Een opstartmenu, met folders en sub-folders zoals onder het Start-menu bij Windows mis ik. Het Dock is mooi en fancy, maar biedt maar beperkt plaats aan applicaties.

Navigeren door de filestructuur met Finder: je moet verschillende finder-windows open hebben om van een bepaalde sub-sub-folder naar een andere sub-folder te kopieren of verschuiven. Is er niet zoiets als een file-tree zoals in het linkerpanel bij NT Explorer, waarbij je verschillende subfolders kunt openen (voor (ex-)Windows gebruikers: met de plusjes/minnetjes).

ik mis de ‘cut’ & ‘paste’ opties onder mn rechter muisknop. Alternatief?

Als ik hide others doe, zie ik de programma’s niet onder in het Dock, alleen een icoon met Appeltje+Tab. Maar dan kan er ook nog iets verscholen zitten wat alleen tevoorschijn getoverd kan worden met het ‘Window’ menu bovenaan. Ergerlijk.

Bij het switchen tussen drie windows in een applicatie met Appeltje+` moet je maar gokken welke het juiste window is. Waarom ook geen visueel overzichtje als bij Appeltje+Tab?

Emails en documenten schrijven: Wat is er mis met een ‘Delete’ button? waarom alleen maar een back-space button?

Netwerken met een Windows netwerk - het zou allemaal vloeiend moeten gaan volgens Apple, maar ik zit nu steeds met Appeltje+K te modderen, zonder een fatsoenlijke interface waarbij ik bijvoorbeeld computernamen op een WAN kan gebruiken ter identificatie ipv IP nummers (zoals in Internet Explorer in W2K met de \COMPUTERNAAMFOLDERNAAM).

Installeren van programma’s, VPN opzetten gaat prima, maar er knagen dus wel wat dingen…
Kan iemand me er van af helpen?

EDIT: En nog n vraagje: waarom ‘Apple Classic’ als extra op te starten omgeving en niet beter geintegreerd in OS X?

[quote:c78d716bc9="lodewijkje"]Nou, ik heb mn Powerbook nu even langer dan een week, en nu al mn eerste vastloper gehad! Iets wat me in 5 jaar W2K nog niet overkomen is. [/quote:c78d716bc9]

Wat vervelend zeg, wat was je aan het doen en wat gebeurde er precies? Weet je zeker dat win2k 5 jaar lang niet is vastgelopen? :slight_smile:

[quote:c78d716bc9=“lodewijkje”]Een opstartmenu, met folders en sub-folders zoals onder het Start-menu bij Windows mis ik. Het Dock is mooi en fancy, maar biedt maar beperkt plaats aan applicaties. [/quote:c78d716bc9]

Ik heb een mapje met submappen en snelkoppelingen in het dock gegooid. Met rechtermuisknop kan ik daar snel doorheen om de juiste programma’s te openen. Ik mis dit ook in Mac OSX maar er zijn ook programmaatjes voor om dit te verbeteren.

[quote:c78d716bc9=“lodewijkje”]Navigeren door de filestructuur met Finder: je moet verschillende finder-windows open hebben om van een bepaalde sub-sub-folder naar een andere sub-folder te kopieren of verschuiven. Is er niet zoiets als een file-tree zoals in het linkerpanel bij NT Explorer, waarbij je verschillende subfolders kunt openen (voor (ex-)Windows gebruikers: met de plusjes/minnetjes).[/quote:c78d716bc9]

Klopt, maar als je de column-view bekijkt kan dit wel (min of meer). Tevens kan je met behulp van spring loading folders tijdens het slepen overal heen. Je kan ook alternatieven voor de Finder vinden (“Explorers”) www.macupdate.com

[quote:c78d716bc9=“lodewijkje”]ik mis de ‘cut’ & ‘paste’ opties onder mn rechter muisknop. Alternatief?[/quote:c78d716bc9]

Die zijn er wel over het algemeen, In welk programma mis je die?

[quote:c78d716bc9=“lodewijkje”]Als ik hide others doe, zie ik de programma’s niet onder in het Dock, alleen een icoon met Appeltje+Tab. Maar dan kan er ook nog iets verscholen zitten wat alleen tevoorschijn getoverd kan worden met het ‘Window’ menu bovenaan. Ergerlijk.[/quote:c78d716bc9]

In het dock zie je kleine zwarte driehoekjes onder de programma’s die zijn opgestart. Soms valt dit buiten je beeld als je een beeldscherm instellingen niet goed zijn. Als je een programma hidden hebt, terwijl er van dat programma vensters geminimaliseerd zijn, dan kan je weer bij die vensters komen via het “Window” menu maar ook via rechtermuisknop op het icoon in het dock. Hidden is hidden, is de gedachte, dus dan wil je niets zien van dat programma.

[quote:c78d716bc9=“lodewijkje”]Bij het switchen tussen drie windows in een applicatie met Appeltje+` moet je maar gokken welke het juiste window is. Waarom ook geen visueel overzichtje als bij Appeltje+Tab?[/quote:c78d716bc9]

In de bovenrand van elk window zie je de titel. Een overzichtje zou niets anders kunnen tonen dan die titel dus dat biedt niets extra’s lijkt me.

[quote:c78d716bc9=“lodewijkje”]Emails en documenten schrijven: Wat is er mis met een ‘Delete’ button? waarom alleen maar een back-space button?[/quote:c78d716bc9]

Vind ik ook irritant, hoewel in Office de delete toets wel werkt. Dit is echt iets dat je na een tijdje niet meer mist, maar voor windows switchers is en echt een zwaar irritant iets.

[quote:c78d716bc9=“lodewijkje”]Netwerken met een Windows netwerk - het zou allemaal vloeiend moeten gaan volgens Apple, maar ik zit nu steeds met Appeltje+K te modderen, zonder een fatsoenlijke interface waarbij ik bijvoorbeeld computernamen op een WAN kan gebruiken ter identificatie ipv IP nummers (zoals in Internet Explorer in W2K met de \COMPUTERNAAMFOLDERNAAM).[/quote:c78d716bc9]

Op zich moet je gewoon met appeltje-K ook \computernaamfoldernaam kunnen doen. Als het niet werkt is er iets mis met je DNS instellingen. Maar terecht zeg je dat het netwerken met Windows omgevingen nog niet helemaal goed is. In Mac OSX 10.4 zou dit volgens Apple goed moeten zijn, inclusief het aanmelden op Active Directory / NT Domeinen.

[quote:c78d716bc9=“lodewijkje”]EDIT: En nog n vraagje: waarom ‘Apple Classic’ als extra op te starten omgeving en niet beter geintegreerd in OS X?[/quote:c78d716bc9]

Omdat de Classic omgeving geheugen, processor en HD ruimte kost moet je hem dus apart opstarten. Ik gebruik hem al 1.5 jaar niet meer en ben dus blij dat dat ding geen systeem resources verbruikt.

Ik hoop dat je iets aan de antwoorden hebt. Het is wel weer eens verfrissend om van een verse switcher te horen. Apple are you listening?

[quote:4ef95cb959="lodewijkje"]Bij het switchen tussen drie windows in een applicatie met Appeltje+` moet je maar gokken welke het juiste window is. Waarom ook geen visueel overzichtje als bij Appeltje+Tab?[/quote:4ef95cb959]

Hier kan je heel goed exposé voor gebruiken: F10 indrukken en je krijgt je applicatie vensters op een rijtje.
Check je Systeemvoorkeuren/Exposé en daar kan je je toetsten instellen

p.s. gefeliciteerd met je PB. Hopelijk gaat het vanaf nu aan beter ermee.

[quote:b9ee91ff1c]Nou, ik heb mn Powerbook nu even langer dan een week, en nu al mn eerste vastloper gehad! Iets wat me in 5 jaar W2K nog niet overkomen is.[/quote:b9ee91ff1c]

Ik heb die van mij net 6 dagen of zo. Ah. Ook een weekje dus. Maar, ik had hiervoor een iBookje…eerst proefen. Bevalt goed.

[quote:b9ee91ff1c]ik mis de ‘cut’ & ‘paste’ opties onder mn rechter muisknop. Alternatief?[/quote:b9ee91ff1c]

:apple: X, :apple: C en :apple: V werken bij mij altijd erg fijn… beetje zoals windows

[quote:b9ee91ff1c]Netwerken met een Windows netwerk - het zou allemaal vloeiend moeten gaan volgens Apple, maar ik zit nu steeds met Appeltje+K te modderen, zonder een fatsoenlijke interface waarbij ik bijvoorbeeld computernamen op een WAN kan gebruiken ter identificatie ipv IP nummers (zoals in Internet Explorer in W2K met de \COMPUTERNAAMFOLDERNAAM).[/quote:b9ee91ff1c]

Ik weet het niet maar ik ga altijd naar windows vanuit mijn powerbook door gewoon de computernaam op te geven.

De rest is reeds beantwoord door colpolyp.

De fn toets samen met de backspace doet het op een powerbook als delete. mischien heb je er wat aan :)

[quote:3771d20341="lodewijkje"]Een opstartmenu, met folders en sub-folders zoals onder het Start-menu bij Windows mis ik. Het Dock is mooi en fancy, maar biedt maar beperkt plaats aan applicaties. [/quote:3771d20341]

Probeer een van de deze eens: Quicksilver, Launchbar of Butler. Ik gebruik zelf Quicksilver en kan echt niet meer zonder. Met een shortcut (appeltje + spatie bv) lanceer je instant de gewenste app, document,… Werkt aangenamer én sneller dan het Start-menu principe.

[quote:3771d20341=“lodewijkje”]Navigeren door de filestructuur met Finder: je moet verschillende finder-windows open hebben om van een bepaalde sub-sub-folder naar een andere sub-folder te kopieren of verschuiven. Is er niet zoiets als een file-tree zoals in het linkerpanel bij NT Explorer, waarbij je verschillende subfolders kunt openen (voor (ex-)Windows gebruikers: met de plusjes/minnetjes).[/quote:3771d20341]

Ofwel zet ik 2 finder-windows open, ofwel sleep ik van folder naar folder waarbij elke folder automatisch openspringt. Bij Windows moet je toch ook nog eerst je folders gaan openzetten als je wilt verslepen. Alles hangt gewoon af van een goede organisatie. Drop daarom de essentiële en meestgebruikte folders in de linker-Finderkolom en je bespaart je al vele handelingen.

[quote:3771d20341=“lodewijkje”]Als ik hide others doe, zie ik de programma’s niet onder in het Dock, alleen een icoon met Appeltje+Tab. Maar dan kan er ook nog iets verscholen zitten wat alleen tevoorschijn getoverd kan worden met het ‘Window’ menu bovenaan. Ergerlijk. [/quote:3771d20341]

Je ziet toch altijd de zwarte driehoekjes onder de iconen? :?

[quote:3771d20341=“lodewijkje”]Bij het switchen tussen drie windows in een applicatie met Appeltje+` moet je maar gokken welke het juiste window is. Waarom ook geen visueel overzichtje als bij Appeltje+Tab? [/quote:3771d20341]

F10 is je vriend.

[quote:3924780c42="jaapjan"] Netwerken met een Windows netwerk - het zou allemaal vloeiend moeten gaan volgens Apple, maar ik zit nu steeds met Appeltje+K te modderen, zonder een fatsoenlijke interface waarbij ik bijvoorbeeld computernamen op een WAN kan gebruiken ter identificatie ipv IP nummers (zoals in Internet Explorer in W2K met de \COMPUTERNAAMFOLDERNAAM).

Ik weet het niet maar ik ga altijd naar windows vanuit mijn powerbook door gewoon de computernaam op te geven.

[/quote:3924780c42]

Als je op Apple+Shift+K drukt, dan krijgt je een overzicht van welke computers er verbonden zijn op het netwerk. Daarbij hoef je niet steeds de computernaam in te voeren.

Lodewijkje, ik had je deze tip gegeven ([url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=360282&highlight=#360282]hier[/url]):

[i:c89a282c90]“probeer het denken in de ‘Windows way’ op te geven, want dan ga je het meestal veel te ingewikkeld bekijken, en lukt het niet c.q. vindt je het niet!”[/i:c89a282c90]

En als ik jouw vragen/opmerkingen lees, denk ik dat jij je Macje als een Wintel bestuurt; niet doen, geeft veel frustatie!
Maar je zult nog weken last hebben van dit #@@&???$# gevoel, en daarna zul je begrijpen, néé, aanvoelen hoe en Mac zich laat behandelen, hoe mooi en soepel, en pas dan wil je nooooit meer terug. Geef jezelf dus even de tijd; voor al je vragen zijn meestal meerdere elegante oplossingen.
-en dit is NIET vervelend bedoeld, maar ik spreek o.a. uit eigen ervaring :lol: !(gelukkig wel lang geleden…)

En over 'venster-organisatie' (window-clutter) gesproken: F10 is inderdaad je vriend ( :lol: da's een goeie). Op mijn iBook -ook 12"- gebruik ik Exposé ook dmv 'Actieve schermhoeken' (in te stellen via Systeemvoorkeuren=> Exposé), zeer handig! (Alleen de linksboven gebruik ik niet: zit te dicht bij het 'appeltje'). En over de Dock: op al mijn Macs staan ze aan de zijkant, meestal links; is makkelijker dan onderop.

Exposé is handig en mooi gevonden, maar waarom niet een zg. pager installeren? Alle windows tegelijk open, en toch overzichtelijk. Ik snap niet dat OSX dit niet standaard heeft (of windows...) want als *NIX gebruiker kèn je niet zonder 8)

Nou, meer reclame kan ik niet maken: wsmanager.sourceforge.net

Succes met wennen, groeten Bart

Beste mensen,

Bedankt voor de reacties! Om met een reactie op Oppie te beginnen: Tuurlijk zijn er verschillen tussen besturingssystemen en vereisen verschillende systemen verschillende manieren van nadenken. Vandar dat weinig mensen overstappen denk ik, vanwege de steile leercurve. En nogmaals, ik zie voordelen van de Mac zeker, met name over de architectuur van het systeem, dat zit logischer in elkaar.

Desalniettemin, er zijn gewoon een aantal dingen in Windows, die ik achteraf gezien handig vind, qua ‘werk’-organisatie en overzicht. Tuurlijk, er is voor de Finder een alternatief te vinden. En de delete = Fn+backspace, en met wat aanpassingen en meerdere windows open is er ook met Finder te werken. Maar als ik een computer koop voor de prijs van een PB, zou ik graag hebben dat ik niet op zoek hoef te gaan op versiontracker, Macupdate etc om allerlei handiger alernatieven te vinden, waarvoor ik dan OOK nog es een keer moet betalen. Dan wordt mn PB wel n dure hobby. Niet vreemd als iemand dan naar cracks & serialz op zoek gaat, vind ik.

Bovendien, ‘niet denken op de windows manier’ only goes so far. Ik bedoel, als er voor de dingen die ik aangeef een gelijkwaardige of zelfs makkelijkere (i.e. minder handelingen vereisende) manier is, ben ik de eerste om dat toe te geven. Ik bedoel, bijna 2000 euri uitgeven voor een computer met een ander OS is best een tekendat ik open sta voor nieuwe dingen, toch? :wink:

Maar goed, ik geef niet op en ben erg blij met dit forum voor tips, lessen en adviezen:)

Om verder op de antwoorden in te gaan:

[quote:831f4715ef=“colpolyp”][Wat vervelend zeg, wat was je aan het doen en wat gebeurde er precies? Weet je zeker dat win2k 5 jaar lang niet is vastgelopen? :)[/quote:831f4715ef]

Mn internet verbinding koppelde ik los, terwijl er nog een smb verbinding ge’mount’ was, en de iPod deed gek. Maar hetzelfde heb ik ook op mn PC gehad, en toen geen vastloper. Ik moet wel toegeven: ik heb W2K twee keer volledig geherinstalleerd:) Hoeft dat trouwens niet bij Mac?

Ik ga ns kijken hoe ik folders in het Dock kan droppen, wie weet helpt me dat wat uit de brand. Ik heb ook Launchbar gedownload, ga ik ook ns bekijken. Wel jammer dat ik daarvoor extra dingen moet downloaden.

[quote:831f4715ef]Klopt, maar als je de column-view bekijkt kan dit wel (min of meer). Tevens kan je met behulp van spring loading folders tijdens het slepen overal heen. Je kan ook alternatieven voor de Finder vinden (“Explorers”) www.macupdate.com[/quote:831f4715ef]

OK, maar in een column kun je maar een subfolder uitklappen, dat vind ik jammer.
@Moodjoo: is n oplossing, met die shortcuts, maar erg statisch. Met de ‘plusjes/minnetjes’ kun je heel snel werken doordat alles in een window staat. Bovendien, zonder te wachten of n folder openklapt met ‘draggen’. Maar ik ga Quicksilver ook maar ns proberen, wie weet bevalt me dat beter.

[quote:831f4715ef]Die zijn er wel over het algemeen, In welk programma mis je die?[/quote:831f4715ef]

Ook bij de finder. Het zou al erg helpen als ik in de finder iets kon 'cut’ten, dan naar een andere subfolder gaan om het daar vervolgens te plakken. Dan hoef ik namelijk niet de subfolder van origine open te houden.

[quote]In het dock zie je kleine zwarte driehoekjes onder de programma’s die zijn opgestart. Soms valt dit buiten je beeld als je een beeldscherm instellingen niet goed zijn. Als je een programma hidden hebt, terwijl er van dat programma vensters geminimaliseerd zijn, dan kan je weer bij die vensters komen via het “Window” menu maar ook via rechtermuisknop op het icoon in het dock. Hidden is hidden, is de gedachte, dus dan wil je niets zien van dat programma.[quote]

Achter de zwarte driehoekjes was ik al gekomen, dat helpt al wat. Maar dan kun je nog wel een window kwijt zijn, toch? Ook als er een applicatie actief is, maar er geen window meer van open staat, dan staat dat zwarte driehoekje er. Dus ziet er ergens een ‘dode hoek’ in het overzicht over je openstaande files, of zie ik iets verkeerd?

[quote:831f4715ef]In de bovenrand van elk window zie je de titel. Een overzichtje zou niets anders kunnen tonen dan die titel dus dat biedt niets extra’s lijkt me. [/quote:831f4715ef]

Ook hier gaat het weer om overzicht. Vergelijk het met op zoek zijn naar eenboek in de bibliotheek. Je kunt alle titels op de ruggen nalopen, maar als je een overzichtje hebt van welk boek waar staat, schiet het al enorm op, gaat het sneller. Je kunt met zo’n visueel overzichtje (ook met filenaam erbij bv) waar ik op doel bv zien op je drie of vier keer moet “Appeltje+` en”, dus niet met trial en error kijken waar je in de ‘klik-sequentie’ zit.

F10 helpt wat, maar met word documenten moet je soms erg speuren welk window je nu moet hebben. Het zou handig zijn als de titel van het wondow er standaard al op staat, niet alleen als je eroverheen muist.

[quote:831f4715ef]Vind ik ook irritant, hoewel in Office de delete toets wel werkt. Dit is echt iets dat je na een tijdje niet meer mist, maar voor windows switchers is en echt een zwaar irritant iets.[/quote:831f4715ef]

Kijk, begrip, dat is fijn, ben ik niet de enige:)
@K!P: Bedankt, dat scheelt al wat. De Fn+Backspace optie helpt wel, maar persoonlijk vind ik de Delete toets bij text editing zo belangrijk en handig dat een aparte toets me gerechtvaardigd lijkt. Maar goed, blijkbaar missen de meeste Mac gebruikers hem niet;)

[quote:831f4715ef]Op zich moet je gewoon met appeltje-K ook \computernaamfoldernaam kunnen doen. Als het niet werkt is er iets mis met je DNS instellingen. Maar terecht zeg je dat het netwerken met Windows omgevingen nog niet helemaal goed is. In Mac OSX 10.4 zou dit volgens Apple goed moeten zijn, inclusief het aanmelden op Active Directory / NT Domeinen.[/quote:831f4715ef]

Met de DNS instellingen? Ik zal ns kijken. Onder Internet opties neem ik aan:) en wachten op 10.4 dus…
@ H@roldBeer: Klopt, maar alleen van mn LAN (en volgens mij ook niet de PC’s daarop). De computers op een WAN (bv Campusnet van de UniversiteitTwente) dus niet. Ook wel logisch, dat zijn er zoveel dat je het overzicht zou kwijtraken. En het zou warschijnlijk heel veel tijd kosten om al die computers te vinden.

[quote:831f4715ef]Omdat de Classic omgeving geheugen, processor en HD ruimte kost moet je hem dus apart opstarten. Ik gebruik hem al 1.5 jaar niet meer en ben dus blij dat dat ding geen systeem resources verbruikt.[/quote:831f4715ef]

Ik heb m geloof ik een keer gebruikt. Dus wel mee eens:). Maar het was meer een kwestie van Systeem ontwerp: als de applicaties in Classic zo belangrijk zijn dat je vaak nodig hebt, waarom dan niet beter integreren in OS X, en als ze niet belangrijk zijn, waarom niet geheel weglaten?Dan zouden mensen die ze echt missen ze alsnog kunnen downloaden oid. Maar goed…

[quote:831f4715ef]Ik hoop dat je iets aan de antwoorden hebt. Het is wel weer eens verfrissend om van een verse switcher te horen. Apple are you listening?[/quote:831f4715ef]

Ja, ik heb er zeker wat aan. goeie tips, en ook goed om te weten dat ik niet de enige ben die nu en dan wat gefrustreerd raakt;)

[quote:ec32117463="lodewijkje"]Maar als ik een computer koop voor de prijs van een PB, zou ik graag hebben dat ik niet op zoek hoef te gaan op versiontracker, Macupdate etc om allerlei handiger alernatieven te vinden, waarvoor ik dan OOK nog es een keer moet betalen. Dan wordt mn PB wel n dure hobby. Niet vreemd als iemand dan naar cracks & serialz op zoek gaat, vind ik. [/quote:ec32117463]

Ik heb alleen maar freeware Finder-uitbreidingen draaien. Voor elk betalend appje heb je wel een gratis alternatief.

[quote:ec32117463=“lodewijkje”]Achter de zwarte driehoekjes was ik al gekomen, dat helpt al wat. Maar dan kun je nog wel een window kwijt zijn, toch? Ook als er een applicatie actief is, maar er geen window meer van open staat, dan staat dat zwarte driehoekje er. Dus ziet er ergens een ‘dode hoek’ in het overzicht over je openstaande files, of zie ik iets verkeerd?[/quote:ec32117463]

Ik kan mij eigenlijk nog altijd wel herinneren wat er openstaat hoor, ook al heb ik 10 apps openstaan. Het is gewoon een kwestie van wennen, denk ik.

[quote:ec32117463=“lodewijkje”]Ook hier gaat het weer om overzicht. Vergelijk het met op zoek zijn naar eenboek in de bibliotheek. Je kunt alle titels op de ruggen nalopen, maar als je een overzichtje hebt van welk boek waar staat, schiet het al enorm op, gaat het sneller. Je kunt met zo’n visueel overzichtje (ook met filenaam erbij bv) waar ik op doel bv zien op je drie of vier keer moet “Appeltje+` en”, dus niet met trial en error kijken waar je in de ‘klik-sequentie’ zit.

F10 helpt wat, maar met word documenten moet je soms erg speuren welk window je nu moet hebben. Het zou handig zijn als de titel van het wondow er standaard al op staat, niet alleen als je eroverheen muist.[/quote:ec32117463]

Als ik in Word bv 3 documenten heb openstaan en dan F10 druk krijg ik mooi de naam van het document te zien als ik over zo’n scherm ‘hover’.

[quote:464c9bbee4="lodewijkje"]Een opstartmenu, met folders en sub-folders zoals onder het Start-menu bij Windows mis ik. Het Dock is mooi en fancy, maar biedt maar beperkt plaats aan applicaties.[/quote:464c9bbee4]

Je kunt gewoon de map ‘Programma’s’ in het dock zetten. Heb je volgens mij dezelfde functionaliteit als in Windows. Persoonlijk laat ik gewoon de Finder opstarten in ‘Programma’s’; dus met 1 klik en nog een dubbelklik heb ik een willekeurig programma opgestart.

Ik heb inmiddels de folder Applications naast de prullenbak en Internet Opties in het Dock staan, en inderdaad, dat werkt al een stuk beter:)

Misschien een heel keine bijdrage : openspringende mappen kun je instellen zodat ze zich direct openen. Dan hoef je dus niet te wachten op het open springen.

Een kleine maar fijne bijdrage:) Hoe doet men dat precies?

Finder > voorkeuren > openspringen van mappen en vensters vetraging...

Oh, op die fiets. Ik dacht dat het om een folder specifiek op de Dock ging :)