vastlopers G5

Ik ben in het bezit van een duoprocessor G5 2x2 Ghz met systeem 10.3.2. Bij het gebruik van de nieuwe Photoshop CS (8) slaat de computer om de haverklap vast. Ik had de G5 aangeschaft voor het bewerken van grote Photoshop-bestanden (900 Mb en soms hoger) maar het lijkt alsof de computer het niet aankan. Dit gebeurde ook met versie 7.01. Ik wordt zo langzamerhand een beetje radeloos. Bij de resellers werd dit probleem erkend en zei dat we Photoshop CS moesten aanschaffen omdat die speciaal voor 10.3 is gemaakt. Dus aanschaffen die handel maar ook dit gaat dus niet. Het geheugen is ook al uitgebreid naar 1.5 Ghz. of is dit nog te weinig? Kan iemand mij helpen?

Voor Photoshop geld nog steeds dat het het meest prettig werkt met ongeveer 3x de bestandsgrootte aan geheugen omdat het anders bij bewerkingen steeds data uit het (tijdelijke) schijfgeheugen moet trekken. Bij megagrote bestanden van 900 Mb is dat dus een beetje krap.

Verder schrijf je niet wat precies het probleem is. Wat zijn ‘vastlopers’? kernel-panics (grijs scherm met 4-talig kader dat je moet herstarten) of stopt PS ermee?

eh....wat doe je ooit met 900 mb?

frits

Met vastlopers bedoel ik letterlijk vast, de vensters staan stil en de buttons reageren niet meer en kan niks meer verschuiven. Dus goed vast. Een fors Quit doet ook niks. Moet herstarten.

Je hebt kans dat de machine niet echt hangt, maar nog in een of ander proces blijft steken. Je moet eigenlijk de moeite eens nemen 'm een kwartiertje te laten hangen. Ook kun je eens in de processviewer kijken of er geen proces (programma) is dat ondertussen hard met 'iets' bezig is.

En de vraag lag ook al bij mij op de lippen: wat heeft er in hemelsnaam 900 Mb nodig?

Ik dénk dat zelfs de 1.5Gb geheugen te weinig is hiervoor..

Kun je eventueel ergens anders geheugen uithalen (andere g5?) en het hier bij doen, en kijken of je het dan haalt? Tot een totaal van 2 - 3 Gb ?

Heb ik niet, maar het zoeken naar bestanden met Sherlock sloeg ie ook al vast. En dit is de 3e G5 die wij al hebben, de vorige 2 was ook veel ellende. Het wordt zo langzamerhand een onbetrouwbare computer die G5 duo. Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen?

Ik las in een andere thread ook dat mensen last hadden van vastlopers op een G5 en dat het bleek te liggen aan het geheugen. Ze hadden er namelijk 2 verschillende soorten geheugen in gestopt.

Heb je daar naar gekeken?

vind niet dat je gelijk al de schuld bij de G5 moet gaan leggen, er zal wel ergens iets draaien die er de oorzaak van is. Ikzelf moet nogal behoorlijk wat doen om mijn computer echt vast te laten lopen en dat is me tot nu toe nog maar 1 x gebeurd maar dan heb ik ook in het systeem liggen te klooien. Het kan zelfs zo zijn dat een beschadigd pref bestandje er de oorzaak van is maar ik denk dat een van mijn voorgangers gelijk heeft door te stellen dat er een app actief is en dat die de processor opslokt.

Heb zojuist een bestand van 30000 bij 20000 pixels zonder problemen geopend, bewaard en weer geopend. Neemt 650 mb in beslag als psd bestand en is 1,5 Gig groot volgens Photoshop. Heb een dual G5 en 1 Gig geheugen. 't duurt allemaal wel even. Volgens mij moet het allemaal kunnen, maar je moet geduld hebben en van koffie houden... In het verleden heb ik onder OS9 regelmatig bestanden van 1 Gig en meer bewerkt. (Posters, mensen, met veel, en dan bedoel ik V-E-E-L lagen) Geen probleem. Je moet wel flink wat vrije schijfruimte hebben, Photoshop moet nl. ook nog allemaal tijdelijke bestanden opslaan zoals undo's en clipboards.

Kijk idd eens even naar je geheugen misschien dat het daaraan ligt...

Voer eens een harware test uit: je geheugen kan ook een probleem zijn. ik had het ook, net nieuw geheuegen en bij mij werken de programma's die continu vastliepen nu als een trein

ik ga er van uit dat je niet in een netwerk hangt en vanaf een server werkt. Dat wil nl. ook nogal eens mis gaan.

... idd, geheugen checken. Probeer eens bij de reseller (G5 meenemen) alles eruit te halen en 'schoon' geheugen (2 x 1 Gb) erin te zetten. Grote kans dat je probleem is opgelost!

… en ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd naar wat er met 900 Mb bestanden gedaan wordt!

[quote:1b20225f35="bekhof"]... idd, geheugen checken. Probeer eens bij de reseller (G5 meenemen) alles eruit te halen en 'schoon' geheugen (2 x 1 Gb) erin te zetten. Grote kans dat je probleem is opgelost!

… en ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd naar wat er met 900 Mb bestanden gedaan wordt![/quote:1b20225f35]

helemaal mee eens… ram checken… maar 1,5 gig aan ram nix mis mee met 900 mb files… hij swapped de rest wel op HD…

NB: 900 mb files… de nachtwacht uitdraaien ? :lol:

Weet je hoe lang het duurt voordat je 900 Mb aan data in je swapfile een gaussian blur hebt gegeven?

900 Mb komt regelmatig voor. Denk maar aan layerbestanden. Hoge resolutie voor plotterwerk. dus niks bijzonders.

Helemaal gelijk, Rudi. Wat een watjes zijn jullie, zeg! :D