Vectorworks 3D

Ik zit met het volgende probleem: Ik ben bezig om iets in Vectorworks te construeren. Nu wil dit in 2D aardig lukken maar in 3D krijg ik het maar niet voor elkaar. Ik moet een cilinder hebben die ik ook in 3D kan zien. Kan iemand mij hierbij helpen. Heb de zoekfunctie van zowel macosx als vectorworks zelf gebruikt maar kan niets vinden. Een kegel tekenen in 3D lukt mij wel???

Iemand die dit weet???

waar is het voor, en kan je niet beter een 3D programma gebruiken?

Het is voor school. Ik moet een raket dus in 3D modelleren maar het middenstuk moet een cilinder zijn. En aangezien ik alles in 2D al in VW had gedaan dacht ik doe ik dit er ook in. Daar is het toch ook voor geschikt, als ik de site mag geloven??

Het is nogal voor de hand liggend en daarom klinkt het gek, maar waarom heb je in vredesnaam persé een programma nodig om een cylinder te tekenen? Zoiets kun je toch ook wel met de hand doen, een raket is toch niet zo gecompliceerd!

Omdat ik die raket graag even in 3D wil. Kom op dat mag toch wel. Tuurlijk kan ik het ook met de hand maar dat vraag ik niet.

[quote:8e2a9a1e06="Micky_mike"]Omdat ik die raket graag even in 3D wil. Kom op dat mag toch wel. Tuurlijk kan ik het ook met de hand maar dat vraag ik niet.[/quote:8e2a9a1e06]

Ik werk dagelijke met VectorWorks. Wat jij wil is makkelijk. De 2D cirkel in bovenaanzicht aanklikken. Ctrl-E (Apple is dit Appeltje-E vermoed ik?) aanklikken en de Z ingeven. Z is dus de hoogte.

Druk dan op op de numeriek toetsen op 1- 3 -7 -9 en dan zie je de cilinder in 3D

GR.

AppleMies

Appeltje-E is Extrusie

[quote:d4d6e68a4c="sedikit"]Het is nogal voor de hand liggend en daarom klinkt het gek, maar waarom heb je in vredesnaam persé een programma nodig om een cylinder te tekenen? Zoiets kun je toch ook wel met de hand doen, een raket is toch niet zo gecompliceerd![/quote:d4d6e68a4c] Even kijken hoor; een briefje schrijven kan ook met de hand. Een cd-tje in m'n installatie proppen lukt ook nog wel. Foto's kun je maken met een compactcamera en een rolletje. Who needs Internet.

Maar volgens mij hebben we een computer omdat die dingen iets mooier kan maken dan wij met de hand kunnen. Of omdat het handiger is. Of sneller.
Dus het advies om het dan maar met de hand te doen is een klein beetje onzinnig.

3d op een computer heeft juist zeer veel voordelen t.o.v. het handwerk. Zo kun je je objecten eenvoudig draaien en vanuit alle hoeken bekijken. Doe dat maar eens handmatig!

[quote:d405020c4d="KarelWillem"][quote:d405020c4d="sedikit"]Het is nogal voor de hand liggend en daarom klinkt het gek, maar waarom heb je in vredesnaam persé een programma nodig om een cylinder te tekenen? Zoiets kun je toch ook wel met de hand doen, een raket is toch niet zo gecompliceerd![/quote:d405020c4d] Even kijken hoor; een briefje schrijven kan ook met de hand. Een cd-tje in m'n installatie proppen lukt ook nog wel. Foto's kun je maken met een compactcamera en een rolletje. Who needs Internet.

Maar volgens mij hebben we een computer omdat die dingen iets mooier kan maken dan wij met de hand kunnen. Of omdat het handiger is. Of sneller.
Dus het advies om het dan maar met de hand te doen is een klein beetje onzinnig.

3d op een computer heeft juist zeer veel voordelen t.o.v. het handwerk. Zo kun je je objecten eenvoudig draaien en vanuit alle hoeken bekijken. Doe dat maar eens handmatig![/quote:d405020c4d]

KarelWillem,

Natuurlijk heb je gelijk.Maar ik kreeg de indruk dat de vragensteller in grote nood zat. En dan is het eventuele tekenen ook een oplossing. Net zo goed als gewoon schrijven ook nog steeds het gemakkelijkst is. Maar dit soort dingen doet me eern beetje denken aan het "gemak" van moderne auto's :

als je electrische raamopener kapot is, dan is het wel handig om het raam ouderwets met de hand te openen. En dat gaat vaak niet meer, en dat vind ik eigenlijk achteruitgang. En de “perfectie” van de computer is ook niet altijd zo’n vooruitgang .Als er een bitje fout zit, ben je in de aap gelogeerd, hoe gemakkelijk ook de actie zou moeten zijn( met alle mogelijke spellingscontroles blijkt het nederlands meestal een ramp te zijn). Dus met de hand is zo gek nog niet!

nu het toch over vectorworks en 3D gaat...

weet iemand toevallig hoe je realistisch metaal texture kunt maken?

Ik kan me herinneren dat een paar maanden geleden hierover ook een vraag was, hoewel de oplossing te vinden was in photoshop/filters/noise.Dus of nog even zoeken en/of deze oplossing proberen met eventueel import-/exporteren.

Oke bedankt AppleMies, het is gelukt.

[quote:0f16292cca="Micky_mike"]Oke bedankt AppleMies, het is gelukt.[/quote:0f16292cca]

Graag gedaan :wink:

gr.

AppleMies

[quote:79f82ee2b1="iSpons"]nu het toch over vectorworks en 3D gaat...

weet iemand toevallig hoe je realistisch metaal texture kunt maken?[/quote:79f82ee2b1]

Ik maak dat soort dingen in foto manipulatie sofware. B.v. in Photoshop en PhotoPaint ect. Bitmapje van maken en op je 3D opject plakken. Werkt prima voor mij althans. Overigens heb je daar niets aan in VectorWorks. tenzij je ook RenderWorks hebt.

gr.

AppleMies