Veel fonts open.

Wie kan mij uitleggen waarom je op een PC bijna alle fonts open kan laten staan en waarom is dat met MacosX een probleem?

Hoe bedoel je open? Actief in de lettertype map? Dat gaat toch prima. Alleen Freehand gaat bij mij wel eens over de zeik wanneer je heel uitgebreid bij alle fonts waar je langs scrolt wacht op een preview. Enige nadeel is de tering lange pull-downs, en dat is op Windows nog veel erger omdat ze daar niet de maximale hoogte van het scherm krijgen.

Ligt niet zozeer aan OSX, maar aan Suitcase of Fontbook. Die worden op ten duur gewoon retetraag met een flink aantal fonts open.

Onder Windows zit je waarschijnlijk zonder font-programma, en knikker
je ze gewoon ergens in een systeem-fontmap. Of je werkt in ATM, wat
nog steeds een geweldig fontprogramma blijft (maar is er helaas niet voor OSX).

[quote:449460a972="joram"].... Of je werkt in ATM, wat nog steeds een geweldig fontprogramma blijft (maar is er helaas niet voor OSX).[/quote:449460a972] Neemt Fontbook niet de meeste functies van ATM over?

Goeie vraag, zelf denk ik dat windows bij te weinig geheugen veel van de harde schijf gebruik gaat maken, terwijl de mac meer het RAM toepast, met soms eerder een crash? Wat is veel fonts? Op de PC staan de fonts standaard in een enkel mapje, hoeveel zijn dat er? 100, 200? Die staan dan altijd aan, bij de mac heb je fontbeheer, dat activeert de tonfs, maar neemt natuurlijk wel iets van het geheugen in beslag, dus maakt het iets trager. Normaal heb ik hier ongeveer 300 fonts aanstaan, dus dat is bv helvetica met 30 'familieleden' en dergelijke, qua snelheid maakt dat geen verschil tussen PC en Mac. Als ik echter al mijn 8000 fonts aan zou zetten, dan merk ik het wel.. maar dat zal de PC ook doen, hoor. Zou het ook verschil maken of je Truetype of Postscript fonts gebruikt? Ben benieuwd wat andere mensen kunnen zeggen.

Fontbook neemt de meeste functies van het classic programma ATM wel over, en ook die van Suitcase. Maar 't werkt niet soepel met een berg fonts.

Extensis Suitcase en Fontbook (OSX) worden onwijs traag als je grote
hoeveelheiden fonts open hebt staan. Helemáál met auto-fontactivation aan.
Wel leuk dat Fontbook de ATM-functies heeft overgenomen, maar ATM kon
als een van de weinige nog steeds ontzettend snel werken als je enkele
100-en fonts open hebt staan.

Ik snap even niet wat het probleem is. Waarom zou je veel fonts aan willen hebben? Als je met een ontwerp bezig bent gebruik je toch niet alle fonts tegelijk.

Ik werk bij Multicopy dus heb geen 1 opdracht per keer maar tientallen! En wanneer ik dan een maand verder ben heb ik giga veel open staan! Nu heb ik dat al redelijk in goede banen weten te leiden maar ik vond het zo eigenaardig dat dat op de PC nooit hoeft!