veilig legen van prullenmand werkt niet (opgelost)

Sinds mijn herinstallatie van mijn eMac merk ik op dat het veilig legen van mijn prullenmand niet meer werkt. En hiervoor deed 'ie dat wel.

Als ik dus voor veilig legen kies krijg ik wel de waarschuwing dat het dan niet meer hersteld kan worden, maar that’s it, meer gebeurd er niet. Het bestand (welke dan ook, heb er meerdere geprobeerd) blijft er gewoon in zitten. Op de normale manier legen werkt wel.

FF de Schijfhulpprogramma aan het werk gezet, maar deze vond geen problemen in de bevoegdheden.

Zou het te maken kunnen hebben dat ik deze keer bij de installatie BSD weg heb gelaten? De vorige keer (eind maart) heb ik BSD geïnstalleerd omdat anders mijn ADSL USB modem het niet zou doen. Nu gebruik ik een ethernetmodem heb heb BSD niet nodig, daarvoor niet geïnstaleerd.

Heb je DiskWarrior? Of anders Maintenance in TechTool Pro 4 proberen, mogelijk ligt je directory overhoop. :)

Veilig legen van prullemand duurt heeeeeel erg lang als je het de eerste keer doet. Soms verschijnt er geen mededeling dat-ie dat aan doen is. Mijn hele systeem werd er behoorlijk langzaam door toen ik het voor het eerst deed. Dus misschien een keer aan het einde van de dag voor je gaat slapen en dan zorgen dat je mac niet gaat slapen

Ik heb het in het verleden vaak genoeg gebruikt en okay, het legen van de prullenmmand duurt wel ff, maar je krijgt wel een vooruitgangsmenuutje te zien. En nu niets, nada. Alles blijft in de prullenmand zitten. Ik heb wel DiskWarrior, maar een oudje en volgens mij niet geschikt voor Panther. Versie 3.

DiskWarrior 2.1 werkt wel voor OS X, maar dan moet je in OS 9 opstarten en ik weet niet of jouw eMac dat nog kan. Ik zou verder niet weten waarom ie systeem 10.3 niet aan zou kunnen pakken.

Ik vermoed dat je oude versie van DiskWarrior wel zou kunnen werken, maar echt zeker ben ik daar niet van... Niet proberen dus. :D

Het helpt ook niet om de bestanden uit de prullenmand te halen, terug te plaatsen en dan alsnog te proberen?
Volgens mij heb ik BSD ook niet geïnstalleerd, maar veilig legen werkt prima. Zou ook dom zijn van Apple als het niet zou werken zonder BSD, dan moeten ze minstens van te voren waarschuwen.

Wederom een herinstallatie? :wink:

Systeem 10.2.8 heb ik nog met DiskWarrior 2.1 hersteld. Dat ging prima, alleen vreselijk traag.

[quote:c0f968d95a="vogel"]Ik zou verder niet weten waarom ie systeem 10.3 niet aan zou kunnen pakken.[/quote:c0f968d95a] Het is niet aan te raden om (technische) programma's en dus voor je systeem mogelijk gevaarlijke programma's te gebruiken bij toekomstige systeemversies (versies die het programma nog niet kan kennen, we hebben bij Norton al zo vaak gezien hoe het fout kan gaan), of de fabrikant moet hebben aangegeven dat dit wel degelijk kan. DiskWarrior 2.1.1 werkt prima met 10.2 en ik meen dat er ook geen problemen waren met Panther in het begin. Toch moet je voorzichtig zijn, de Mac OS X-versie van DiskWarrior kan beter met X overweg, je hebt dan meer zekerheid. Zorg voor een goede backup mocht je het programma toch willen gebruiken (dit geldt voor het gebruik van elk reparatieprogramma). :D

Op mijn eMac kan ik niet meer met OS 9 starten, maar nog wel met OS 10.2 (waar DiskWarrior 3 van voorzien is). Ik zou het kunnen proberen. Maar JeePee, als jij wel je prullenmand veilig kan legen en je denkt dat je BSD ook niet geïnstalleerd hebt, kan je dit checken door naar het programma Netwerkhulpprogramma te gaan. Krijg je deze afbeelding/melding te zien, heb je geen BSD geïnstalleerd. Start Netwerkhulpprogramma gelijk, heb je wel BSD.

[img:6ef2876d0d]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=1781[/img:6ef2876d0d]

JeePee, zit wat in. Awesome, DiskWarrior 3 is prima te gebruiken met panther. Ik heb 'm op een OS 10.2.6 schijfje staan en dat werkt okee.

Ik zit op dit moment midden in een verbouwing en verhuizing en kan alleen met m'n iBookje online. Die heeft wel BSD, want Netwerkhulpprogramma start gewoon op. Ik weet niet hoe dit zit op m'n iMac, maar daar kan ik niet bij de komende weken... :? Iemand anders die het kan checken?

Heb jij DiskWarrior 3.0.2? (of 3?), dan kun je het zeker wel proberen! Succes! 8)

Ik kijk wel wat ik doe. Of ik installeer later BSD alsnog of niet. Ik kan wel leven zonder de prullenmand veilig te legen.

Okay, update!

Ik heb maar een schone installatie gedaan en deze keer dus BSD aangevinkt. En wat blijkt, Veilig Legen Prullenmand werkt weer.

Hoewel geen bug, hadden ze als je dus geen BSD installeerd deze optie uit het menu moeten weglaten.

Of ze hadden moeten waarschuwen, net zoals bij het gebruik van Netwerkhulpprogramma. Ik installeer sinds een aantal herinstallaties altijd BSD erbij, want dat heeft me te vaak verhinderd een programma te gebruiken. Ik denk dat m'n iMac dus ook BSD heeft... :? Ben wel benieuwd of het probleem echt bij BSD lag... :D