Velden controleren.

Hoi,

Ik ben een leek in php, en ben nu aan het zoeken hoe ik velden kan controleren.
Ik weet al dat het gaat met de " if - else " structuur…
Maar als ik dat daarmee doe, krijgen de mensen eerst te zien dat ze bedankt zijn, en daarboven staat dan dat ze het opnieuw moeten doen!
En anders moet ik ze eerst naar een pagina sturen waar alles wordt gecontroleerd, en dan pas door naar de pagina waar de gegevens pas worden verzonden! Of gaat dit makkelijker in java of zo?
Dit had ik ook al geprobeerd, en dan kreeg ik telkens een tekstballonnetje met " U hebt uw naam niet ingevuld" maar als je dan op ok klikte, ging je wel door naar de volgende pagina!

Dit is dan het if-gedeelte in php:

[code:1:ca28ef09e8]if ($_POST["naam"]=="") {
echo " Gelieve uw naam in te vullen " ;
}[/code:1:ca28ef09e8]

Maar hoe kan je dan bij het “else” gedeelte zetten dat als er iets niet goed is, dat ie dan terug moet gaan naar de vorige pagina?

Je kunt beter een clientside validatie doen middels JavaScript. Nog voordat het formulier verstuurd wordt, wordt dan gecontroleerd of bijv. de verplichte velden zijn ingevuld.

Kijk bijvoorbeeld hier.

Stijn

Dus, ff de code overlopen

[code:1:721b7b0c5e]
<!-- Begin Validate Form
function checkform (form)
{
if (form.name.value == "" ) { alert( "Please enter your name." );
form.name.focus();
return false; }
if (form.question1.value == "" ) { alert( "Please answer question 1." );
form.question1.focus();
return false; }
if (form.question2.value == "" ) { alert( "Please answer question 2." );
form.question2.focus();
return false; }
if (form.question3.value == "" ) { alert( "Please answer question 3." );
form.question3.focus();
return false; }
// ** End checkform **
return true;
}
[/code:1:721b7b0c5e]

Hier kijkt hij dus of de velden zijn ingeculd, zo niet, geeft ie een boodschapje.

[code:1:721b7b0c5e]
<!-- Begin Disable Form
function disableForm(theform) {
if (document.all || document.getElementById) {