Ik ben bezig aan een website, maar ik wil de website beperken in hoogte (een balk onderaan). Ik ga ook werken met een intropage die niet in hoogte beperkt moet worden.
Maar hoe kan ik dus het commando geven dat als iemand op de “enter” link klikt de nieuwe pagina openspringt in een kader met maximale hoogte 600px?
Openspringende schermen en resolutieaanpassen zijn tegenwoordig not-done in webdesign. Tenzij je geen bezoekers wilt. Vandaag de dag is liquid het helemaal, met fatsoenlijk schalen van 640x480 (iphone) tot aan 2560x1600 toe. Die balk onderaan blijft in liquid design keurig aan de onderkant plakken dankzij goede CSS.
Kijk hier eens:
http://www.intensivstation.ch/en/templates/
Overigens kun je gewoon een gradient als stretched-backgrounimage in de main-div stoppen. Geen probleem.
Liquid is het niet helemaal hoor :)
Het is hartstikke "hot" om je website Liquid te maken, maar alleen als de content
zich daarvoor leent. Als je een blog maakt en iemand gaat op een 21" scherm
(of groter) z'n browser fullscreen zetten, dan zit je met regels van 1000+ tekens.
En dat leest voor geen meter. Probeer het maar eens uit met forums die automatisch
breder worden als je 't browservenster breder maakt.
Kijk even wat je ermee gaat/wilt doen, en pas je website ontwerp daarop aan
Wat overigens ook kan, is je website liquid maken met een minimum en maximum
breedte bijvoorbeeld. Dan heb je de voordelen van liquid (dat je geen half leeg
browservenster hebt als iemand z’n venster vergroot/verkleint).
Van wat je aangeeft qua ontwerp, is wat je wilt prima te doen door er gewoon een
achtergrondplaatje van 1px breed te maken, en de rest van de achtergrond
gewoon egaal te laten. Heel simpel stukje codeerwerk zelfs. Kun je anders misschien
een voorbeeldplaatje laten zien van wat je gaat/wilt doen? Misschien kunnen we
je aan de hand daarvan op weg helpen met wat tips
[quote:6998e400c6="joram"]Als je een blog maakt en iemand gaat op een 21" scherm
(of groter) z'n browser fullscreen zetten, dan zit je met regels van 1000+ tekens.
En dat leest voor geen meter. Probeer het maar eens uit met forums die automatisch
breder worden als je 't browservenster breder maakt.[/quote:6998e400c6]
Het hele idee van liquid design is toch ook dat de bezoeker juist zelf zijn schermbreedte in kan stellen als het rot leest? Je kan eventueel een max-width in pixels geven, en de width gewoon in een percentage? (Weet eigenlijk niet of dat werkt.)
Voor een deel wel WebJ, maar als de bezoeker over het algemeen
altijd fullscreen browsed zet je 'm aan het werk omdat hij dan voor jouw
website z'n browser smaller moet maken om het leesbaar te houden.
In dat soort gevallen zorg ik altijd dat ik het de gebruiker zo makkelijk
mogelijk maak. Of een (bijvoorbeeld) portfolio die mooi volledig liquid
is en de volledige stijl-ervaring weergeeft, of een site die wat meer
tekst bevat en daardoor beter in gebruik is en leesbaarder is als hij
statisch of semi-liquid is. Maar ik zorg er zelf altijd voor dat de gebruiker
niet onnodig aan het werk wordt gezet… dat browsed niet lekker
(ik gaf overigens ook aan dat je eventueel wel een maximum breedte
aan kan geven als je een liquid-site wilt maken, om het zo leesbaar én
liquid te krijgen)
[quote:4719a9ad4a="joram"]Liquid is het niet helemaal hoor :)
Het is hartstikke "hot" om je website Liquid te maken, maar alleen als de content
zich daarvoor leent. Als je een blog maakt en iemand gaat op een 21" scherm
(of groter) z'n browser fullscreen zetten, dan zit je met regels van 1000+ tekens.[/quote:4719a9ad4a]
Je kunt ook het aantal kolommen liquid maken. Zijn ze ieder 400 pix breed, en het aantal varieert 8)
Ahja, helemaal niet aan gedacht ComputerSpace!
Dan heb je inderdaad een wisselende hoeveelheid kolommen,
en blijft de kolombreedte zelf altijd gelijk... die was ik even vergeten :)
Je ziet bij bepaalde liquid designs (zoals die van de abn amro) dat bepaalde content-vlakken veranderen van positie naar mate de resolutie hoger is. dus bij bijv. 1024 x 768 staat een content blok onder, terwijl deze bij 1280 x 1024 rechts staat.
Zo blijft je website leesbaar, en kun je op die manier de ruimte die je hebt optimaal benutten.
Je kan je layout zo laten als je wil, maar dat de onderkant van de site gewoon zwart blijft. Dan blijft je content 600px hoog, maar kan je het venster zo rekken als je maar wil. Gewoon de rest zwart maken dus, die ruimte hoef je niet perse te vullen.