Vensters vastzetten

Misschien een domme vraag, is het iemand al eens gelukt om vensters vast te zetten, van de finder, Safari, e.d.? Het gaat om de grote en de positie op het scherm, ik wil dat deze altijd op dezelfde manier worden geopend. Ook in de finder wil ik gewoon kolomweergave standaard aan. Meestal gaat het goed (staat ook zo in de voorkeuren) maar regelmatig gaat het fout en krijg ik weer de klassieke weergave. Zo ook met Safari, iedere keer is het venster een ander formaat, ik wordt er een beetje ziek van. :cry: [/b]

Ik heb ook het probleem dat een nieuw venster in Safari telkens net iets te veel buiten het scherm staat om de scroll balk te kunnen gebruiken. Mocht iemand daar een oplossing op vinden...

[quote:63a0c7945d="wout"]Ik heb ook het probleem dat een nieuw venster in Safari telkens net iets te veel buiten het scherm staat om de scroll balk te kunnen gebruiken. Mocht iemand daar een oplossing op vinden...[/quote:63a0c7945d]

Zorgen dat als je Safari afsluit het laatste venster (bijv een popup) je vaste en standaard venster is, dus niet bijv een ander kleiner venster, want daardoor komt naderhand dan weer als je Safari opstart je scrollbalk net buiten beeld (zou eigenlijk niet mogen maarja…)

[quote:9f03dd83ca="wout"]Ik heb ook het probleem dat een nieuw venster in Safari telkens net iets te veel buiten het scherm staat om de scroll balk te kunnen gebruiken. Mocht iemand daar een oplossing op vinden...[/quote:9f03dd83ca]

Er is een programmaatje voor om dit op te lossen: fullscreensafari. http://www.atmasphere.net/mt/archives/002593.html

Succes!
Rogier

bij finder: finder openen>jou groote en positie bepalen>sluiten zo blijft todat je het weer veranderd(duh)

[quote:b3dcdd86a6="Jurriaan."]bij finder: finder openen>jou groote en positie bepalen>sluiten zo blijft todat je het weer veranderd(duh)[/quote:b3dcdd86a6]

Bijna, duh. Ik zou het graag vastzetten. Lijkt me makkelijker. Bij Safari is het nog irritanter. Die FullScreenSafari is nergens meer te vinden… :cry:

[quote:1add018a8e="dick0265"][quote:1add018a8e="Jurriaan."]bij finder: finder openen>jou groote en positie bepalen>sluiten zo blijft todat je het weer veranderd(duh)[/quote:1add018a8e]

Bijna, duh. Ik zou het graag vastzetten. Lijkt me makkelijker. Bij Safari is het nog irritanter. Die FullScreenSafari is nergens meer te vinden… :cry:[/quote:1add018a8e]

Hij lijkt inderdaad ver te zoeken. Als je me een pbtje stuurt met je email adres mail ik 'm wel even.

Groet,
Rogier

niemand hier meer info over intussen

zou echt mogen.
Gewoon een klein “lock” symbooltje ergens

Voor mijn part zelfs in plaats van het gele en/of groene bolletje.

Sinds spaces, wie gebruikt dat nog?

Nog veel te veel verzet ik per ongeluk een venster.
En ik heb een heerlijk 24 inch scherm en ik wil gewoon een groot finder venster altijd standaard
bijna over heel de breedte van mijn scherm.

Is dat zo fucking moeilijk.

OSX, ik kan het niet meer missen,
maar zoals in de beste relaties heeft het zo van die vreselijk irritantje “foutjes” of tekortkomingen.

bijvoorbeeld.
Waarom kan ik geen bestanden “echt” verwijderen van mijn memoriestick zonder de prullemand te hoeven legen?
Waarom kan ik nog steeds geen bestanden knippen en plakken
Waarom kan ik dus geen venster “vastzetten”
Waarom is er geen goeie functie die de breedte van ‘kolom’- view onthoud in de finder?
Waarom kan safari geen hotmail weergeven en moet ik daarom firefox gebruiken?
Waarom kan ik in spaces-voorkeuren niet beslissen of finder venster moeten ‘volgen’ of niet?
Waarom (en die is echt fucking irritant) stop iTunes met spelen als je naar frontrow gaat.
De imbeciel die dat geprogrammeerd - bedacht heeft, zorgt ervoor dat frontrow quasi volledig nutteloos wordt.

Waarom, oh waarom
:slight_smile:

Dit lijken mij zulk een gemakkelijk te integreren opties.
Maar nee. Het zou te goed en te makkelijk zijn.

Ach, de perfecte wereld zou ook iets zijn he.

Nou in Snow Leopard komen hopelijk een aantal van die functie..

[quote:472bfd7841="Melle"]ik wil gewoon een groot finder venster altijd standaard bijna over heel de breedte van mijn scherm.

Is dat zo fucking moeilijk.[/quote:472bfd7841]
Voor sommige mensen is het blijkbaar moeilijk genoeg om er een thread van 5,5 jaar geleden voor op te rakelen …

Terwijl het toch zo makkelijk is:[list=1:472bfd7841][:472bfd7841]Sluit alle Finder-vensters
[
:472bfd7841]Klik op het Finder-icoontje in het Dock
[:472bfd7841]Pas het nu geopende Finder-venster aan je wensen aan
[
:472bfd7841]Sluit het Finder-venster[/list:o:472bfd7841]

Sommige mensen zijn niet zo verstandig.

Het probleem is dat je teveel andere handelingen ook nog uitvoert.
Bijvoorbeeld open ik ook enorm veel finder vensters via “stacks”
dan is het alweer anders.

Maar die findervensters zijn maar een klein probleempje.
Het vastzetten van vensters is hier nog verre van opgelost.

En euh, eentje waarvoor ik onlangs zelf nog een ‘vers’ topic opende:

waarom er geen optie is: pas de breedte van een kolom aan aan de inhoud.
Ik ben het beetje zat van telkens kolommen te vergroten.
Oke met dat 90 graden gedraaid “gelijk aan teken” kan je al iets, zeker gecombineerd met ‘alt’ ingedrukt
maar gewoon niet flexibel genoeg

maar voor mij ontbreken er gewoon een paar heel simpele functies aan de finder.
En ze lijken mij zo eenvoudig te implementeren, dat het zo raar is, dat ze er niet inzitten.

Maar euh, heb je geen echte oplossingen voor een van mijn andere vragen?
Meneer de slimmerd.

Want ik ben niets met het feit dat OSX telkens de laatste grootte van een venster onthoudt.
Ik pas dit immers veel te veel aan.

Omdat ik nu toch weer bezig ben.
Nog een paar andere onvolkomendheden aan de finder (in mijn ogen)

• quicklook. Als het open staat en je verwijdert het respectievelijke bestand wipt hij naar de hoofdmap ipv naar het vorige bestand in de rij. Heel irritant.

• in weergave symbolen zou ik veel liever kunnen instellen dat hij de volgorde van bestanden volgt als je met de pijltjes erdoorheen surft. Dus op het einde van een rij springen naar het begin van de volgende rij. Dat is zo simpel en zo voor mij zo handig zijn. Maar het bestaat niet. (ik ken het toch niet)

• in detail weergave > zo weinig dingen die je kan laten weergeven > ik mis bijvoorbeeld “foto genomen op”

• maar vind ik nu toch niet zoveel dingen die ik mis :slight_smile:

er waren zeker nog lichte irritaties, maar die herinner ik mij nu niet…

[quote:5bdb5dcf25="Melle"]Bijvoorbeeld open ik ook enorm veel finder vensters via "stacks" dan is het alweer anders.[/quote:5bdb5dcf25] Nee, dan is het niet anders. Wat er aan de hand is, is dat elke map z'n eigen vensterafmetingen onthoudt — maar als je er niet rechtstreeks naartoe gaat, dan houd je de afmetingen van het venster van de map die je als eerste opende.

[quote:5bdb5dcf25=“Melle”]Maar euh, heb je geen echte oplossingen voor een van mijn andere vragen?[/quote:5bdb5dcf25]
Deze bedoel je?

[quote:5bdb5dcf25=“Melle”]Waarom kan ik geen bestanden “echt” verwijderen van mijn memoriestick zonder de prullemand te hoeven legen?[/quote:5bdb5dcf25]
Veiligheid misschien? De prullenmand is er om te voorkomen dat je per ongeluk bestanden kwijtraakt, ook van een USB-stick.

Hoe dan ook is er een oplossing voor je probleem:

[code:1:5bdb5dcf25]cd /Volumes/naam USB-stick/pad/naar/bestand
rm bestandsnaam[/code:1:5bdb5dcf25]

[quote:5bdb5dcf25=“Melle”]Waarom kan ik nog steeds geen bestanden knippen en plakken [/quote:5bdb5dcf25]
In plaats van kopiëren en plakken bedoel je? Ik denk ook weer als vangnet: als je namelijk een bestand zou knippen, en dan een tweede knipt voordat je het eerste plakt, ben je het eerste kwijt. Dit in tegenstelling tot slepen, waarbij je het bestand eerst los zult moeten laten voordat je het volgende kunt slepen, en dus geen risico loopt het kwijt te raken — het staat hooguit ergens anders op je computer.

[quote:5bdb5dcf25=“Melle”]Waarom kan ik dus geen venster “vastzetten” [/quote:5bdb5dcf25]
Definieer “vastzetten” nou eens duidelijk, dan heeft er misschien iemand wel een antwoord.

[quote:5bdb5dcf25=“Melle”]Waarom is er geen goeie functie die de breedte van ‘kolom’- view onthoud in de finder? [/quote:5bdb5dcf25]
Zou ik niet weten — ik heb de Finder niet geprogrammeerd.

[quote:5bdb5dcf25=“Melle”]Waarom kan safari geen hotmail weergeven en moet ik daarom firefox gebruiken? [/quote:5bdb5dcf25]
“Omdat Hotmail van Microsoft is,” is mijn gok.

[quote:5bdb5dcf25=“Melle”]Waarom kan ik in spaces-voorkeuren niet beslissen of finder venster moeten ‘volgen’ of niet? [/quote:5bdb5dcf25]
Leg uit wat je bedoelt …

[quote:5bdb5dcf25=“Melle”]Waarom (en die is echt fucking irritant) stop iTunes met spelen als je naar frontrow gaat. [/quote:5bdb5dcf25]
Omdat zowel Front Row als iTunes QuickTime gebruiken om af te spelen? Ik weet het ook niet, maar ik vind het ook irritant — en onder 10.4 was dit niet het geval, dan kon je iTunes en Front Row door elkaar heen gebruiken.

[quote:5bdb5dcf25=“Melle”]Meneer de slimmerd.[/quote:5bdb5dcf25]
Laat ik maar aannemen dat je dat niet beledigend bedoelde. Heb ik het bij het verkeerde eind dan spreken we wel weer verder, maar niet over je problemen met OS X, denk ik …

[quote:5bdb5dcf25=“Melle”]Want ik ben niets met het feit dat OSX telkens de laatste grootte van een venster onthoudt.
Ik pas dit immers veel te veel aan. [/quote:5bdb5dcf25]
Ligt dit probleem dan niet bij jezelf in plaats van het systeem … ?

Het is inderdaad al een oud topic maar ik blijf ook lopen met een aanverwant probleempje. Ik heb een vraag die daar dicht bij zit ook al eens gesteld op het forum maar tot nu toe is er nog geen werkende oplossing voor gekomen. Ik wil mijn finder openen , op de grootte die ik wens , en met 2 brede kolommen( in de kolomweergave dus).

Als ik mijn finder open en ik sleep het venster met de hoekgreep naar de gewenste grootte , dan blijft dat inderdaad zo behouden ook na afsluiten of na afsluiten/opstarten van de mac. Geen probeem dus.
De indeling in 2 kolommen daarentegen die blijft enkel behouden zolang ik in datzelfde account blijf, ook indien ik de finder afsluit en weer inschakel. Als ik naar een ander account ga en weer terugkom , of na afsluiten/opstarten van de computer is de instelling in twee kolommen weer verdwenen. Dus moet ik telkens weer terug met ALT en het greepje onderaan slepen om 2 gelijke kolommen te krijgen.Finder onthoudt dit dus blijkbaar niet.
Men heeft me al eens gezegd de bestaande plist weg te gooien en opnieuw in te stellen , maar ook dan is de instelling in 2 kolommen telkens verdwenen.
Weet iemand toch nog een andere oplossing , of bestaat er misschien een softwareprogrammaatje om dat aan te passen ?

m vr gr
mowat