Ventilatie bij iBook

Beste mensen, Ik ben in het bezit van een iBook en zoals sommigen misschien wel weten heeft die speciale ventilatie voor als hij het echt wat te warm krijgt. Nu heeft die nog bijna nooit opgestaan, normaalgezien lanceert de Mac dat zelf wanneer hij doorheeft dat hij aan het overhitten is. Maar nu, als ik hem aanzet of uit sluimer haal, slaat regelmatig om een onbekende reden die ventilatie aan, ik weet dat het de ventilatie is omdat er achter het scherm onderaan luchtstroom uit de computer komt. In het begin duurde dat eventjes maar nu duurt het toch al een twee tot vijftal minuten eer het afslaat, als het al afslaat. Hebben jullie enig idee aan wat dit kan liggen? En wat ik eraan kan verhelpen?

Alvast bedankt!

ik weet niet hoor maar heb mijn ventilator nog nooit horen zoemen :S misschien ook een foutje?

Ik had vroeger ook vaak last van een luide ventilatie. Eigenlijk heb ik daar veel minder last van sinds ik m'n geheugen heb vergroot (van 256 naar 640 mb). Ik veronderstel dus dat die ventilatie - onder andere dan - aanschiet wanneer je veel van je geheugen begint te vragen. Nu heb ik dat ook nog af en toe, maar nooit langer dan een handvol seconden echter.

Grtz Peach

Kijk eens in Activiteitenweergave (zit in je hulpprogramma's folder) of er een proces aan de gang is dat alles opvreet. Dit kan je dan killen. Ik heb het wel eens met m'n M-audio interface. Die vreet soms het hele systeem op en dan gaat de fan loeien.

Bedankt voor jullie goede raad, maar het zit zo: ik doe helemaal geen 'heavy stuff', ik draai nooit zware programma's en opstarten zou geen problemen mogen geven. Maar dat doet ie nu net wel. Ik weet dat wanneer je teveel eist van een iBook hij wel eens kan protesteren door die ventilatie wat te laten draaien. Maar hier is er geen voor de hand liggende reden voor. Dat is nu net het rare. Zou het misschien gewoon een vals contact zijn? En wil dat zeggen dat die hem moet binnendoen in de winkel, dat s*ckt wel want ik kan hem eigenlijk niet echt missen. :roll:

Dat zeg ik, check Activiteitenweergave. Mijn verhaal gaat over zo'n niets aan de hand geval. Geen heavy stuff en ineens draait m'n audio interface door. Geen idee waarom, maar soms lopen er processen door die nergens vandaan komen en toch je systeem opvreten. Permissies al hersteld?

Goed, ik heb het activiteitengedoe geopend en daar staat vanalles waarvan ik geen idee heb wat het betekent dus ik denk dat ik daar beter afblijf. Maar nu vandaag heb ik hem al vijf keer uit sluimer gehaald en hij heeft nog geen lawaai gemaakt. Ik begrijp er helemaal niets meer van!