Ventilatoren meer geluid na Onyx gebruik op iMac iSight

Hoi!

Heb Onyx geinstalleerd om de iMac een beetje opgeruimd te houden (vraag me af hoe nodig dit eigenlijk is, soms lees je er veel over op dit forum, soms lees je dat je niets hoeft op te ruimen). Heb toen gekozen voor ‘optimize system’, dacht dat kan nooit kwaad.
Maar sindsdien doet het opstarten er langer over (ongeveer 1,5 - 2 minuten inclusief inloggen, van indrukken t/m bureaublad klaar, alleen browser en skype zijn inlogitems) én, veel belangrijker, de computer maakt meer geluid, de ventilatoren gaan niet volle bak of zo, maar maken wel veel meer geluid dan voorheen. Als ik dan kijk bij CPU temperatuur (widget op dashboard) dan is ie gewoon 48 graden ofzo, terwijl hij daarvoor de temperatuur op liet lopen tot 60 graden en dan pas echt de ventilatoren in ging schakelen. Verder is het werken op de iMac allemaal precies hetzelfde asl vóór Onyx, dus gewoon het gebruiken van programma’s ed,
Wie kan er wat nuttige opmerkingen maken over wat normaal is en wat niet en wat ik eventueel moet doen?

Dank, Jan Willem

Draai Applejack eens

http://www.macupdate.com/info.php/id/15667

[quote:7763f2fd2a]Maar sindsdien doet het opstarten er langer over (ongeveer 1,5 - 2 minuten inclusief inloggen, van indrukken t/m bureaublad klaar, alleen browser en skype zijn inlogitems) én, veel belangrijker, de computer maakt meer geluid[/quote:7763f2fd2a]

Ook na meerdere herstarts?

[quote:982d191b58]Ook na meerdere herstarts?[/quote:982d191b58]

Heb sindsdien zo’n 3 x de computer opnieuw aangezet, misschien nog een paar keer doen?

Je kunt het proberen, maar alles zou bij het oude moeten zijn na 2 of 3 herstarts. Heb je Onyx ook de bevoegdheden laten herstellen?

Ja, bevoegdheden heb ik ook herstelt, en de daily, weekly and monthly maintenance ook laten draaien

Als je met Onyx de system cache delete dan duurt het opstarten idd aanzienlijk langer de eerste paar keer, maar nogmaals, het zou vanzelf weer weg moeten gaan.

Dank voor je hulp, ga kijken of het nog enigzins verbeterd. Maar die ventilatoren dat zegt je niets?

[quote:18172d6e85]Maar die ventilatoren dat zegt je niets[/quote:18172d6e85]

Het enige dat ik weet is als je mac de laatst gemonitorde gebruikstemperatuur kwijt is, hij uit voorzorg harder begint te blazen. Ik weet echter niet waar dat bewaard wordt en of die mogelijk kunnnen verdwijnen door een schoonmaak operatie. Misschien weet iemand anders dit?

Caches legen is geen systeemonderhoud. Ik begrijp ook niet waarom appjes als Onyx, Cocktail, enz ons willen doen geloven dat dat wel zo is. De cache is belangrijk voor het goed functioneren van het systeem en alleen als er problemen zijn, kan het nodig zijn bepaalde delen van de cache te verwijderen, bij wijze van troubleshooting, Verder moet je gewoon van de systeem en usercaches afblijven.

[quote:e2f6d23a7c="JanWillem"]...vraag me af hoe nodig dit eigenlijk is, soms lees je er veel over op dit forum, soms lees je dat je niets hoeft op te ruimen.[/quote:e2f6d23a7c] Ik denk dat dit de beste opmerking is. Preventief is er op een Macje eigenlijk niks te doen, blijkt uit de praktijk. Ja, misschien goed geheugen kopen... :lol:

Nog steeds problemen met de fans? Heb je een iMac G5? Misschien moet je dan even de [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301733]SMU resetten[/url]. Ik heb een tijdje terug de HD van m'n vaders iMac gerepareerd in single user mode, daarna bleven de fans op volle snelheid draaien. Nadat ik de SMU had gereset was alles weer ok.

Dank BasG5,

Ik zal het vanavond proberen. Wat ik alleen niet las in het document is of er ook iets mis kan gaan bij deze procedure. Is het ‘baat het niet dan schaadt het ook niet’ of is het een risicovolle handeling?

Volgens mij kan er niet echt wat misgaan (anders had het er vast wel bijgestaan). Ik dacht dat het lampje een paar keer knippert en dat je een pieptoon hoort als je het goed doet. En als je het niet goed doet gebeurd er niet zo veel en start de computer gewoon op. :D