Veranderen van Thuis-Map in 10.2

Ik heb mijn harde schijf in verschillende parties ingedeeld, bv een systeem en een data-partitie.

Als ik in een programma een file wil openen of saven dan wil het OS hem standaard in de Username-Thuis map zetten. Dit is dus in de aangemaakte ‘systeem-partitie’. Vervolgens moet ik weer naar boven klikken naar de data-partitie om mijn data-file daar optehalen/neer te zetten.

Is dit te veranderen? Dat ik de data-schijf ‘dominanter’ kan maken?
dank, BlueRose_76

Het wordt een beetje rotzooien in de terminal. Je doet dit met "ln" (maken van symbolic link) Dit is een alias van Unix. Alle users die je nu aanmaakt komen dan ook in de User map terecht op die andere partitie. Gebruik je een 'apple' alias dan werkt dit alleen voor de bestaande user(s). Het heeft niet mijn voorkeur.

ln -s /Users /Volume/<volume-name>/Users

Of andersom

ln -s /Volume/<volume-name>/Users /Users

Voor de zekerheid even kijken naar: man ln

Dank voor reactie.

Ik ben een noob op apple gebied, dus de woorden terminal en unix wil ik nog even vermijden.

Ik wil eigenlijk die hele user-map niet gebruiken omdat ik mijn data het liefst zo kaal en overzichtelijk staan staan hebben En ik heb geen voorgeprogrameerde mapjes als ‘film’ en ‘music’ nodig.

Maar inderdaad een alias in de thuis-map aanmaken zou kunnen werken. Heb ik nog niet aan gedacht.

By the way: Werkt iedereen in de voorgedefineerde mapstructuur?
Mochten er verder nog oplossingen zijn graag…

That's Unix... Always home...Wel heel makkelijk Vroeger stonden documenten overal op de HD. Ook ben ik 5 systeemmappen tegengekomen? Dus OS X is een must voor elke beheerder.

Windows heeft nu ook home folders (maar dat is al heel lang geleden dat ik dat gezien heb) windows 3.11 was het laatste waarmee ik gewerkt heb :slight_smile:

Ik weet niet hoor maar als je de home directory wilt veranderen kan je dat toch gezellig in NetinfoBeheer doen.

Gewoon bij users><jouwnaam> en dan bij homefolder de plaats aangeven waar je je home folder wilt hebben…of heb ik nu iets verkeerd gelezen?

Ja het kan in netinfo, maar elke nieuwe gebruiker die je aanmaakt komt weer op zijn oude plaats.......

Thanks voor de snelle input.

Noob vraag:
Ik wil het doen via NetInfo, maar weet de directoy codes/afkortingen niet.
Standaard heb ik hem bij users>bluerose>home zo staan:
Usersbluerose

Nu moet ik als ik het goed begrijp Usersbluerose vervangen door het directory pad waar ik de home-map wil hebben. Alleen weet ik niet hoe ik een ander volume moet aangeven. Nu maakt hij maakt steeds een nieuwe home-map aan in de ‘systeem-partitie’ waar ik hem juist weg wil hebben.

En, al mijn voorkeursinstellingen zijn dan ook weg, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met de nieuwe Home-map waar deze instellingen nog niet in zijn opgeslagen?

Dank, BR

heb zeker een week lopen rommelen met dit onderwerp, maar....... de oplossing is daar, zonder............. te morrelen in het OS. check this:

http://www.clubarne.com/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=swmacosx&action=display&num=1068290871&start=0
let op. bestaat uit 2 blz. :smiley:

Deze site geeft nog meer info:

http://www.bombich.com/mactips/homedir.html

Thanks again. Nou, ben er nog niet helemaal uit, moet eerst het terminal principe gaan researchen geloof ik. Dank in iedergeval.