verbetering GSM interface - jouw mening

Hallo beste mensen,

Ik zou graag jullie mening willen hebben over het volgende:
Ik doe voor mijn studie een klein onderzoek (essay) naar het gebruiksgemak + de manco’s van de mobiele telefoon. Typisch zo’n onderwerp waar iedereen een mening over/ervaring mee heeft.
In dit geval gaat het mij om situaties waarin de ene kant van het gesprek niet weet in wat voor situatie zijn/haar gesprekspartner is en de daaruit voortkomende problemen.
Als iemand bijvoorbeeld ongelegen belt over je escapades van afgelopen nacht kun je dat niet pareren met teksten als [i:387c898987]“ehh… nou… daar kan ik het nu niet over hebben…”[/i:387c898987] terwijl je vriendin/vriend naast je zit. Ik noem maar een willekeurige situatie… :innocent:
Ik ben op zoek naar soortgelijke, regelmatig voorkomende problemen om er een patroon in te herkennen en een oplossing te bedenken.

Vandaar de volgende vraag:
Wat was de laatste keer dat jij niet vrijuit kon praten over de telefoon, of dat er een misverstand ontstond door gebrekkige informatie.
En hoe heb je dat duidelijk gemaakt aan je gesprekspartner? Is het überhaupt wel gelukt in dat gesprek?
Kortom: wat is jouw grootste irritatie met die kleine bandbreedte die een telefoon je biedt.

[i:387c898987]Anekdotes en sappige details moeten niet, maar worden wel op prijs gesteld! (evenals serieuze, precieze reacties)[/i:387c898987]

Groeten en alvast bedankt voor je reactie!
Jacques

Ik bel je straks wel even terug... :|

Of dat dat ding afgaat op het toilet als je net staat te klateren. Wat doe je dan? Een eventuele opdrachtgever vertellen dat je in de grotten van Spa bent, werkt ook niet iedere week :P

Als je ligt te krikken, de telefoon gaat en je partner neemt nog doodleuk op ook om vervolgens tijdens de daad die conversatie te vervolgen. Oplossing: Grijp telefoon uit handen en smijt hem tegen de muur kapot.

Ja, ze heeft het afgeleerd :slight_smile: (Was mijn ex-vriendin overigens :slight_smile: )

ja wellicht een optie. De persoon bellen en aangeven dat je het over "iets prive's" wilt hebben (soort gesprekstoon) en dat dan op je telefoon in de vorm van kleurtje of symbooltje zien. (Soort vlaggetje in de mail) Of wellicht de optie om iemand "weg te drukken" naar een quick voicemailbox. Daar hem dan laten inspreken waar het over gaat en dit in een sms naar de telefoon van de "wegdrukker". Dan alsnog de optie om te beantwoorden of terug te bellen.

maar geen vervelende momenten. Ik kap gewoon af. :smiley:

[quote:890e889f97="XyonN"]Als je ligt te krikken, de telefoon gaat en je partner neemt nog doodleuk op ook[/quote:890e889f97]

Tijd voor een andere partner…

Ik vind het vooral vervelend dat GSM zoveel extra functies krijgen. Ik wil verdulleme gewoon bellen met zo’n ding. Ik wil geen ingebouwd derderangs fototoestel, vierderangs videocamera, agenda, adresboek, stoomstrijkijzer, blikopener.

Gewoon een TELEFOON.

Jan

[quote:ac23769613="Martiniman"]Of dat dat ding afgaat op het toilet als je net staat te klateren. Wat doe je dan? Een eventuele opdrachtgever vertellen dat je in de grotten van Spa bent, werkt ook niet iedere week :P[/quote:ac23769613]

ghehe, dit had ik toevallig van de week nog :stuck_out_tongue:

ook wel een leuke; je eerst ziek melden en vervolgens in de kroeg gebeld worden door je baas, die zich af vraagt of je de volgende dag wél weer beter bent :innocent: :evil:

[quote:91484253a4="XyonN"]Als je ligt te krikken, de telefoon gaat en je partner neemt nog doodleuk op ook om vervolgens tijdens de daad die conversatie te vervolgen. )[/quote:91484253a4]

Pff… werd ook een keer gebeld toen ik ‘bezig’ was zeg maar :stuck_out_tongue:
Heb maar verteld dat ik aant auto rijden was :innocent:

naja, een deel daarvan klopt… :bigsmile:

@ kluivers: die optie komt ook al voor in de verschillende artikelen die ik lees. Verschillende communicatie middelen wel/niet beschikbaar stellen en de beller uit een selectie laten kiezen. Bijv. vandaag alleen sms en e-mail.

@maceddy: waarom nam je dan op? Is je ringtone zo slecht uit te staan dat opnemen de enige remedie is?

snap niet dat waarneer je sex hebt je je mobiel gaat opnemen.......... Zet dat ding dan op de tril-functie dan heb je misschien nog een extra speeltje als je gebelt wordt :P :P

Wat heeft dat met interfaces te maken? Ik hoopte dat het ging over de waardeloze UI van mobiele telefoons, maar helaas.

Dan maar een andere story:

Ik snap niet dat mensen als pavlov hondjes hun mobiele telefoon hun leven laten domineren. Ik neem heel vaak niet op als ik geen zin heb om te bellen. En mijn voicemail staat uit. Straks moet je nog al die dingen gaan afluisteren en terugbellen. Pfff rot maar op.

Mijn telefoon staat altijd aan, ook 's nachts maar soms staat het geluid uit. Dus ik zie altijd op het display wie ik gemist hebt en kan ik immer bepalen of ik terugbel.

Nu weer even ontopic: het feit dat je soms in moeilijke sitiuaties opbelt en er misverstanden ontstaan doordat je niet weet waar de ander zich bevindt, moet je zeker niet oplossen door features in een telefoon in te bouwen. Mensen kunnen en durven al heel slecht eerlijk met elkaar te communiceren.

Kijk maar eens naar het fenomeen “af-SMS-en”. Iemand die een afspraak heeft maar toch eigenlijk niet kan of geen zin heeft stuurd een SMS met een smoes. Veel mensen DURVEN niet iemand op te bellen en te zeggen “sorry, toen we afspraken had ik niet goed opgelet” of “sorry maar ik heb nu écht even geen zin om mee te gaan”.

Of het fenomeen van blocken in MSN. “Oh ik ga snel offline want er zijn mensen online die ik niet wil spreken”. Maar waarom block je ze dan niet?? “Ja dat is lullig”.

Idem voor wanneer je gebeld wordt als je aan het plassen / poepen / kotsen / wippen / fisten / GTST kijken / huisdieren wurgen / plompzakken / marsepeinen bent. Laat de telefoon gewoon lekker liggen en laat de beller maar oprotten. Dat is niet aso en ook niet onvriendelijk. Je kan altijd terugbellen. Iedereen heeft wel eens geen zin, geen tijd of geen mogelijkheden om op te nemen. We zijn allemaal mensen. Waarom zou het onbeleefd of aso zijn om eens NIET je telefoon op te nemen?

Inderdaad Pliep, dat spastische gedoe van mensen om 24 uur van de dag bereikbaar te moeten zijn. En als je telefoon uitstaat zijn ze nog boos ook :?. :nietblij:

ben het ook wel met pliep eens eigelijk. zeker als je bijvoorbeeld je vriendin aan het verwennen bent ofzo, ik zou er niet eens denken om me telefoon te pakken! :o aan de andere kant snap ik ook niet helemaal dat m'n (supermarkt)baas er zo'n probleem van maakt dat ik in zijn tijd wel eens sta te smsen, maargoed, dat is weer wat anders :innocent: :P

Als ik maar kort af genoeg bent snappen mijn gesprekspartners vanzelf wel dat ik daar niet over wil/kan praten. Soms zeg ik het gewoon, bijv. als ik in de trein zit en ik wil niet dat de hele coupe het kan horen. Mocht het zo zijn dat ik geen zin heb om een persoon te spreken, dan neem ik niet op. Wil ik niemand spreken dan zet ik mijn telefoon in weiger stand; ik kan wel zien wie heeft gebeld maar zij kregen meteen een melding dat mijn telefoon uitstaat.

Off topic

[quote:3e5c706c14=“JanWeijers”]Ik vind het vooral vervelend dat GSM zoveel extra functies krijgen. Ik wil verdulleme gewoon bellen met zo’n ding. Ik wil geen ingebouwd derderangs fototoestel, vierderangs videocamera, agenda, adresboek, stoomstrijkijzer, blikopener.
Gewoon een TELEFOON.[/quote:3e5c706c14]
Ik vind dit zo’n gezeur; er zijn meer dan genoeg simpele telefoons zonder camera, agenda, kleuren beeldscherm en andere dingen.
Als je die functies niet wilt, moet je niet zo’n telefoon kopen!
Simpele telefoons zijn nog een stuk goedkoper ook!