Verbinding met fileserver lukt niet...

Ik kijg een eigenaardige foutmelding als ik probeer in te loggen op onze (Samba fileserver).

Via de Finder → netwerk → Onze fileserver (De finder geeft wel de naam van de server weer…)

Ik klik dan op ‘verbinden’ en geef dan mijn username en password. Tiger komt dan met een foutmelding ‘De alias ‘FS01’ (onze server) kan niet worden geopend omdat het originele onderdeel niet kan worden gevonden.’ Ik kan kan kiezen voor ‘verwijder alias’ of ‘herstel alias’ of simpelweg ‘OK’ . Echter ik krijg geen verbinding met deze server.

Al mijn bestanden staan hier dus ik ben knap gefrustreerd inmidddels! Een collega met een iBook en ook 10.4.5 kan wel gewoon verbinding krijgen met deze server. Alle overige gebruikers (een stuk of 25) hebben ook geen probleem, dus ik neem aan dat het aan mij ligt…

Wie kan mij helpen?

ik ben erachter!

Sommige Samba servers hebben problemen met de aanroepcodes van Mac OS X. Die van mijn bedrijf dus ook. Je kunt alsnog, via een omweg, verbinding krijgen met je server.

Je moet dan via het Finder menu tab ‘Ga’ en dan ‘verbind met server’ (OF APPELTJE K) het IP adres van de server ingeven met een verwijzing naar de directory (dus NIET naar de root) in mijn geval dus:

cifs://192.162.76.67/markdata

ff Username & Password en klaar is Klara!

Dit alles heeft 6 uut zoeken gekost en met hulp van Apple supportlijn en de lokale dealer (Mexpert bedankt!) hebben onze systeembeheerders voor elkaar gekregen,