verbinding tussen airport en netwerk lukt niet

Ik heb 't forum afgezocht naar antwoord op de komende vragen, maar kon 't niet vinden.

Ik probeer een airport extreme (vers uit de doos) te koppelen aan een bestaand adsl-netwerk. Provider is mij onbekend, want we huren een kantoor binnen een bestaand bedrijf.
Bij het configureren (via de assistent) krijg ik steeds de melding dat er geen kabel is aangesloten is op de de WAN-poort, terwijl dat wel het geval is. Allerlei varianten inmiddels geprobeerd. Het gekke is dat mijn collega via zijn Powerbook in mijn afwezigheid in 1 keer de hele handel aan de gang kreeg. Alles werkte totdat ik de nieuwe Epson-printer met de usb aansloot op de Airport: daarna was de verbinding tussen airport en netwerk weg. Via de assistent opnieuw geprobeerd, maar ik kreeg weer dezelfde melding dat de kabel niet was aangesloten op de WAN-poort. En mijn collega is nu voor drie dagen weg.
Heeft het iets met mijn instellingen te maken? Kan het aansluiten van de printer op de airport reden zijn van het wegvallen van de verbinding? Ik begrijp er helemaal niets van, ben er de hele middag mee bezig geweest, dus inmiddels lichte wanhoop…
(Sorry voor het lange verhaal, maar ik krijg het niet korter).

Dat de base station ineens het netwerk aan de wan zijde niet meer herkent is inderdaad vreemd. Zou automagisch moeten gebeuren...

Heb je al geprobeerd de base station te resetten? Het kleine knopje een tijdje ingedrukt houden, met een pen of zo. Dan gaat hij terug naar de factory defaults. Moet je wel alles weer opnieuw instellen, alsof hij weer echt vers uit de doos komt. Was bij mij in het begin ook een paar keer (2) nodig (sindsdien al 1+ jaar zonder enig onderhoud).

Het worst case scenario wat me te binnen schiet is dat het aansluiten van de printer iets van statische elektrische tijd heeft megebracht, met het overleiden van een chipje tot gevolg. Maar dan verwacht je het usb chipje niet die van je netwerk, dus dat zal het wel niet wezen.

Stomme vraag (maar ik stel 'm toch): heb je de ethernet kabel al in de andere poort geprobeerd? En?

Sterkte, in ieder geval.

Ik heb de kabel ook in de andere poort gestoken, maar ook daarop gaf die geen reactie.

Als het met de powerbook van mijn collega niet gewoon gelukt was, was ik de airport om gaan ruilen. Maar het feit dat het dus wel moet kunnen intrigeert en irriteert me. Ik ben nl. niet anders gewend dat het inderdaad gewoon automagisch (mooi woord! verwoord precies mijn verbazing zoals alles werkt met Apple) gaat.

Ik heb op het laatst geprobeerd te resetten, maar dat leek niet te lukken. Ca. 10 tellen de knop ingedrukt met een paperclip maar geen ‘reset’-reactie. Heb daar nog even geen aandacht aan besteed, kijk daar morgenochtend naar. (heb bij het naar huis gaan de stekker er maar uitgetrokken…). Misschien is de airport wel gewoon stuk, maar toch…

Morgenochtend nieuwe kansen… En bedankt voor je reactie, Waterman!

Om het onderwerp af te ronden: airport omgewisseld, aangesloten, gaan! (Met dank aan de MacHouse A'dam).