Verbindingsprobleem Wifi

Goedemiddag,
Ik heb me rot gegoogled maar kom er niet helemaal (helemaal niet) uit.

Ik heb een cisco modem (Cisco EPC3925) van UPC.
Het bereik en de snelheid van dit modem beviel me niet.
Heb recent een Netgear router aangeschaft (WNDR4500).
Deze bevalt prima!
Het cisco modem heb ik via zijn menu in bridge-modus gezet en wifi uitgezet.
Vervolgens heb ik de Netgear aangesloten op de cisco.
Nu gebruik ik de Netgear voor mijn wifi netwerk.
De Netgear is een dualband router dus heb ik nu twee wifi netwerken, een 2,4g en een 5g netwerk.
Ik stream mijn muziek via de iMac (hangt met ethernetkabel aan de Netgear) naar mijn Apple TV (2e generatie). De Xbox is ook via wifi aangesloten.
De Apple TV logged als enige apparaat in mijn netwerk in op het 5g netwerk.
De XBOX en smartphones in huis heb ik aan het 2,4g netwerk gekoppeld.

OK:

Ik selecteer in geluidsvoorkeuren op de iMac "Apple TV" om spotify naar mijn Apple TV te streamen. Vervolgens wil ik gamen op de XBOX maar kan de XBOX geen verbinding maken met het Netgear modem
Ik krijg de foutmelding dat het ip-adres van de xbox reeds in gebruik is door de iMac.

Het rare is dat de iMac via ethernet is aangesloten en de XBOX niet.
Als ik geen airplay aanzet op de iMac heb ik dit probleem niet.
Twerijl de iMac dan toch ook een ip-adres heeft gekregen van de Netgear?

Als ik de netgear even van de stroom haal en eerst de xbox verbinding laat maken en daarna pas airplay aanzet op de iMac is er niets aan de hand.

Sorry voor het lange verhaal.

je kunt voor alle devices, op basis van het mac-adres, een vast ip-adres reservern.
dit doe je in de dhcp-server van de Netgear.
alle devices blijven dus op automatisch dhcp-client staan.

Bedankt voor de tip.
Heb de IP-adressen van de iMac, Apple TV en de XBOX vastgezet.
Kijken of het hiermee opgelost is.